Full version: Recept sökes!
Stussi
Har en kompis som är glutenallergiker och nästan varje gång han kommer och hälsar på så får stackarn nöja sig med bara kaffe när vi fikar! sad.gif

Finns det någon här som har bra recept på goda glutenfria kakor (utan vetemjöl och havregryn)? Vore jättesnällt om ni ville dela mer er av dem! Jag vill inte köpa glutenfritt mjöl så jag vill ha recept som inte innehåller vetemjöl alls (potatismjöl går bra dock).
LadyG
Skäm bort honom lite annars och gör glutenfria pannkakor?

Annars är jag dålig på sånt, men det måste ju finnas kakor utan gluten tycker man.

Här kanske det finns något?
Boxer
Kokosbollar
20 st

4 ½ dl sötningsmedel
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1½ dl kallt vatten
1½ msk gelantinpulver
1½ dl kokhett vatten
4-5 dl kokosflingor
1 msk kakao
Blanda sötningsmedlet, florsockret, äggvitan och det kalla vattnet i en skål. Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet. Häll vätskan i socker-äggblandningen.
Vispa ca 30 min med hushållsassistent eller elvisp.
Blanda kokos och kakao och häll lite av det i en liten långpanna, ca 20 x 30 cm. Häll smeten i långpannan och strö över ett lager med strössel.
Ställ formen i kylskåpet tills den stelnat, ca 1 ½-2 timmar. Skär den sedan i bitar, ca 4 x 4 cm och doppa sidorna i resten av strösslet. Förvara dem kallt.
Boxer
Biskvier
10-15 st

Bottnar

200 g sötmandel
4 bittermandlar
3 1/4 dl sötningsmedel
3 äggvitor

Smörkräm

3/4 dl strösocker
3/4 dl vatten
3 äggulor
150 g flytande margarin
1 msk kakao

Garnering

75 g blockchoklad
1 msk matolja

Skålla, skala och mal mandeln och blanda den med sötningsmedlet.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ned det i mandelblandningen.
Klicka ut smeten på bakpapper, släta till smeten och grädda kakorna i 175-200 grader i 12-15 minuter.
Koka vatten och socker till en simmig lag som trådar sig.
Vispa äggulorna och häll över den heta lagen i en tunn stråle under vispning.
Låt blandningen svalna och klicka ned smöret, som bör vara rumstempererat, under kraftig vispning.
Tillsätt kakao.
Bred krämen på kakornas undersida och ställ dem kallt en stund.
Smält blockchoklad med olja över vattenbad, doppa krämsidan på biskvierna i chokladen, vrid biskvierna så chokladen rinner av och lägg dem på papper att kallna.
Åsa, mälardalen zon 2
Kokostoppar brukar bara bestå av kokos, ägg, smör och socker.

Maränger är det heller inget mjöl i.

+Såna där fluffiga mums mums kan man ju göra själv kommer ihåg att man gjorde det förr men jag har tappat receptet (men kanske någon på forumet har ett recept) och det brukar ju också bara vara äggvita, socker och gelatin och sedan kunde man doppa dem i kokos och kakao eller doppa dem i smält choklad.

Allra enklast är kanske att göra en tårta med marängbottnar, vanlijvisp(el. grädde) och färska frukter inget av detta bör innehålla gluten för det finns ju inget mjöl i marängen och vanlijvispen bör inte heller innehålla något mjölliknande.

I äppeltider borde man ju också kunna skiva äpplen pudra med kanel och sedan riva över mandelmassa och grädda i ugn och servera med grädde, det borde heller inte innehålla mjöl.

Kom på att biskvier brukar ju inte innehålla något mjöl, botten består ju av mandelmassa och äggvitor och sedan är det ju en slags smörkräm och sist är de ju doppade i choklad, pilliga att göra men så goda när de är hemgjorda.
Stussi
Tack för alla smarriga recept! Tårta med marängbotten, vaniljvisp och färska frukter passar ju perfekt nu i bärtider! Borde ju gå bra att frysa in också.

Boxer --- I dina recept står det att det ska vara sötningsmedel i. Vad är det för sorts sötningsmedel? Vart får man tag på det, i vanliga livsmedelsaffärer?
Boxer
CITAT (Stussi @ 20-08-2006, 11:28)
Boxer --- I dina recept står det att det ska vara sötningsmedel i. Vad är det för sorts sötningsmedel? Vart får man tag på det, i vanliga livsmedelsaffärer?

Det finns flera olika sorter i vanlig affär.
scorpan
Chokladmaränger

12 st

4 st äggvitor
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 gr blockchoklad

Sätt på ugnen i 125 grader.
Häll vatten i en kastrull och låt det koka upp. Blanda äggvitor, socker och vaniljsocker i en stor rostfri skål. Sätt skålen med blandningen i det varma vattnet. Vispa i 10 minuter med en elvisp tills smeten blivit blank och toppig. Ha skålen hela tiden medans du vispar i det varma vattnet. Hacka blockchokladen och blanda ner den i marängsmeten. Klicka marängerna på ett bakplåtspapper på en plåt. Grädda i nedre delen av ugnen, i ca 45 minuter.
Stussi
Åh, chokaldmaränger!! Gud vad gott! wub.gif
Klura
Jag bakar en del glutenfritt eftersom min svåger är allergisk.
Brukar testa mig fram och göra halva satser för man vet ju aldrig.
Ibland kan det bli förädiskt resultat att baka med glutenfritt mjöl.

Denna tårtliknande mandel och nougatkaka är det inget mjöl i och den tillhör den senaste favoriten. Brukar dela den i fyra delar och frysa in.

4 ägg, delade
400 g grovriven mandelmassa
100 g smält smör
1 tsk bakpulver
125 g nougatmassa (typ Odense el liknande)
Mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rund teflonform med avtagbar kant.
Vispa/mixa ihop äggulor, mandelmassa, smält smör och bakpulver.
Vispa äggvitorna i en ren bunke till hårt skum. Vänd försiktigt ner i smeten.
Häll smeten i formen och grädda 40 minuter. Täck med folie efter 25 minuter så den inte blir för mörk. Låt svalna en stund.
Smält nougatmassan i en skål över vattenbad och bred ut över hela kakan.
Dekorera med rostade mandelspån.
katah
en vanlig drömtårta eller rulltårta bakas till potismjöl, nemas problemas!

Smörfyllning till en drömtårta är rena mums!
Magdis
Så gott som alla kakor kan göras glutenfria. Själv utgår jag från vanliga recept och byter ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl (finns att köpa i alla affärer) Tårtbottnar gör jag likadant med fast då har jag hälten potatismjöl och hälften glutenfritt mjöl.
scorpan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-09-2006, 18:17)
Så gott som alla kakor kan göras glutenfria. Själv utgår jag från vanliga recept och byter ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl (finns att köpa i alla affärer) Tårtbottnar gör jag likadant med fast då har jag hälten potatismjöl och hälften glutenfritt mjöl.

är det inte gluten i potatismjöl? eller tänkte jag på annat nu?
Magdis
CITAT (scorpan @ 02-09-2006, 18:25)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-09-2006, 18:17)

är det inte gluten i potatismjöl? eller tänkte jag på annat nu?

Nej det är det inte. Det är bara gluten i de fyra sädesslagen...inte i potatis. Majsmjöl är också glutenfritt.
myskmadra
De här kokostopparna är bara GRYMT goda!

Ammas kokostoppar - 12 jättetoppar eller flera om du gör dem mindre

100 g smör
200 g riven kokos , gärna färskriven om du har tillgång till
3 dl hackad blandning av torkad frukt och nötter-mandlar
2 dl råsocker
2 tsk pepparkakskrydda
skalet av en stor sitron
3 ägg som förvispas i separat bunke

Smält smöret, häll över kokosen.
Gör ett potpurri torkad frukt o nötter/ mandlar vad du har eller tycker om;
hasselnötter, saltade jordnötter, mandlar, katrinplommon, fikon, aprikoser, russin etc. Finhackas.
Tillsätt i smör-kokosblandningen.
Tillsätt råsocker, pepparkakskrydda, citronrasp och de förvispade äggen.
Jag tycker att det är bra om smeten får stå och dra en stund så blir den fastare o lättare att göra toppar av.
Klicka ( eller forma med fingrarna) till toppar och grädda i mitten av ugnen
runt 10 minuter. Temp 225 grader.
Siv i Bollnäs
Celiaki=glutenintolerans: gluten är ett protein som finns i de fyra sädesslagen men framförallt i vete, korn och råg. Ris, hirs och majs går bra. Dessutom finns det glutenfritt mjöl att köpa och baka av. Däremot kan en som inte tål gluten äta socker, Boxer! (Såvida han inte dessutom råkar vara diabetiker!)
Eftersom vi går mot juletider så kan det kanske passa med ett recept på en saffranskaka som är så god att den kan ätas av vem som helst (vilket naturligtvis gäller andra glutenfria recept också!) Kakan är snabbakad.

6,5 dl glutenfritt mjöl
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
1 g saffran
1 dl russin
120 g smör eller margarin
2 dl gräddmjölk
Garnering: pärlsocker och eventuellt också hackade nötter.

Sätt ugnen på 200 grader och smörj en form som rymmer ca 1,5 l.
Blanda mjöl, bakpulver, socker och saffran i en bunke.
Finfördela fettet i blandningen, rör ned russinen och gräddmjölken och blanda samman till en deg.
Lägg degen i formen o strö över pärlsockret. Grädda på första falsen i ugn ca 45 min. Låt kakan stå o svalna innan den stjälps upp.

Man kan givetvis också byta ut vetemjöl mot Maizenamjöl (majsmjöl), men det ger ett säkrare resultat att använda glutenfritt mjöl som finns i särskilda paket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon