Full version: rosenfrukt?
dalkullan
hej alla!! vad är dett som jag nyss upptäckte på min rosenplanta?? är helt novis när det gäller rosor, viste inte att rosor fick "frukter"... kan någon förklara för mig???
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ett nypon (=rosens frukt), alla rosor får nypon (fast vissa sorter hinner aldrig utveckla nypon här i sverige) det är därinne som fröerna finns de flesta rosor får orange nypon men det finns ju även andra nypon ex. pimpinellrosorna känns ofta igen på att de får svarta nypon.

Alla nypon kan ätas och man kan göra nyponsoppa, marmelad mm. fast pimpinellernas svarta nypon blir nog en läskig soppa.
kerstin z5-6
Nypon -nyponsoppa har du väl ätit smile.gif I detta nypon , som ser moget ut snart finns frö -så din egen ros !

Här lite tips på hur
kerstins såråd för rosfrö-pollinering o sticklingar
dalkullan
tack för svaret!! inte fattade jag att det var ett nypon, man är ju dum som ett spån... kan man ta tillvara på fröna på något vis, eller är det för knepigt för en amatör??
dalkullan
tack till dig också kerstin, nu såg jag ditt inlägg också!! är det knepigt att så fröna??
kerstin z5-6
nej -fröna ska vara mogna,- man kan låta nyponet sitta på plantan , fram emot första frost
sen ta in
plocka ut fröna
-tvätta dem i tex tesil för att få bort fruktköttet ,
låt torka lägg i kaffefilter
så i jan feb -i såjord
ställ ut under snön 8v gärna längre .
gror till våren eller i växthus tidigare om du har sådant smile.gif
lätt som en plätt laugh.gif
dalkullan
tack kerstin!! jag ska absolut prova detta, har ju ingenting att förlora!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon