Full version: vad ska jag välja?
danne_71
Bor på gränsen mellan zon IV - V och vill ha någon form av prydnadsbuskar. Norrläge och halvskuggigt. Förut satt det två azaleor där men de dog för mig. Någon som har något förslag? Det får gärna lukta också.
Lars
Rosor + Clematis.

Vi skrev ju om rosor för skuggiga norrvända platser häromveckan. Pröva att söka på "rosor" här på forumet.

/Lars
danne_71
CITAT (Lars @ 22-05-2003, 23:01)
Rosor + Clematis.

Vi skrev ju om rosor för skuggiga norrvända platser häromveckan. Pröva att söka på "rosor" här på forumet.

/Lars

Det blev en Rose de recht! Hoppas att det kommer funka?!
kerstin z5-6
Vill inte vara neg.men R. de Recht är jag tveksam till att den blir fin i det läget i z5
Dessutom är det en ganska låg rosbuske ...En underbar ros ,men kanske borde du sätta den på en soligare plats -6 tim sol /dag är minimum

Vill du har rosor i det läget föreslår jag någon av alba rosorna som tål mer skugga och blir större , mer som buskar,ex maxima eller maidens blush - den första rosa den andra vit
Alt Kanadensaren Martin Froebisher -rosa .

Vill du ha buskar är väl Schersmin, Fläder -(finns rödbladig med rosa blommor )
snöbolls buske alternativ -den sista doftar dock inget
danne_71
Vi får se hur det går. Det får bli ett litet test, Jag kanske var lite negativ i min beskrivning av läget. Den sitter i och för sig på norrsidan men en 5 - 6 meter ut från huset. Jag får återkomma med rapporter om hur det går senare i sommar!

Daniel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon