Full version: Oönskade ormbunkar
cic
Vi har en ganska stor äng på vår tomt. När vi flyttade hit var den nästan igenvuxen av sly och ormbunkar. I våras röjde vi upp, tog ner några träd, men vi kämpar som besatta med ormbunkarna. Dom kväver ju alla sommarblommor och vi vill helt enkelt inte ha dom där. I början tog vi på oss handskar och drog upp alla, men dom kommer ju igen..

Så, till min fråga.
Hur sprider sig ormbunkar? Kan vi använda Roundup och på så sätt bli av med dom?

Hjälp..
Gossen Ruda
Det är Örnbräken du har. Ett sabla gissel i trädgårdar. Sprider sig via en underjordisk rotstam. Är mycket svårutrotad. Jag har Roundupat ett par bestånd tre gånger i sommar, nu börjar en del bli bruna medans andra bara böjer sig lite. Nackdelen med Roundup på bräken är att pga av bladens utseende hamnar en stor del på marken nedanför och givetvis drabbas gräs och andra örter där hårdare. Fast får bräkena hållas blir det samma resultat, inte mycket växer under dom. Så glest som du har dina är nog det bästa att dra upp dom, vet inte om man kan gräva upp rotstammen.
Sommartorparn
Hur ser man skillnad mellan örnbräken och andra ormbunkar som man vill ha i trädgårdar? wacko.gif
Gossen Ruda
Örnbräken är omisskännlig, kolla in Den virtuella floran. En annan bräken som man ibland bör hålla ögonen på är Hultbräken
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2006, 17:43)
Det är Örnbräken du har. Ett sabla gissel i trädgårdar. Sprider sig via en underjordisk rotstam. Är mycket svårutrotad. Jag har Roundupat ett par bestånd tre gånger i sommar, nu börjar en del bli bruna medans andra bara böjer sig lite. Nackdelen med Roundup på bräken är att pga av bladens utseende hamnar en stor del på marken nedanför och givetvis drabbas gräs och andra örter där hårdare. Fast får bräkena hållas blir det samma resultat, inte mycket växer under dom. Så glest som du har dina är nog det bästa att dra upp dom, vet inte om man kan gräva upp rotstammen.

Det kunde man ge sig tusan på.. Att dom sprider sig via rötterna alltså.. Känns som att det bara är dumt att Roundupa (ett nytt verb..? rolleyes.gif) när det ändå blir samma resultat som att ta upp dom för hand.

*tar på mig handskar och går ut och svär lite..*

Tack för svar Gossen! smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2006, 20:16)
Örnbräken är omisskännlig, kolla in Den virtuella floran. En annan bräken som man ibland bör hålla ögonen på är Hultbräken

Omisskännlig eller inte. På min datorskärm har jag svårt att uppfatta skillnaden mellan de olika bräkensorterna. Kan man ha som tumregel att om stjälkarna sitter så att dom formar en strut, med blad hela vägen ner på stjälkarna så är det en ofarlig bräken?
Gossen Ruda
Ungefär så ja. Sitter dom ett och ett bör man hålla en koll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon