Merlin
AAAAAj ! Igår blev jag getingstucken när jag plockade gratisäpplen! Dottern frågade mig efteråt vad jag skulle välja:
1. inga äpplen och inget getingstick eller
2. äpplen och getingstick
laugh.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif

Då valde jag alternativ ett men idag när moset var klart så ändrade jag mig och valde alternativ 2! Fast då hade jag inte upptäckt fästingen på magen än tongue.gif
zaaritha
Fick getingstick på fotleden för 14 dar se´n: fotleden är fortfarande svullen o kliar!
Otrevligt!
Fästingar--ja det har jag haft flera!
mittas
Hej
Ja trampa på en geting för ca 1 1/5 vecka sen, tog på aloe vera
dagen efter kändes de inte nån ting

Tack och lov för aloe vera rolleyes.gif

MVH Catarina
Pirum
Getingar är onda djur; de tycker om att lurpassa i äpplen, speciellt sorten Transparente Blanche, och väntar där av hjärtats lust på en oförsiktig äppelplockare, att sätta gadden i under triumferande vingsurr. Förmodligen något som ger respekt i getingcommunityn såhär på sensommaren.

Jag var ute och plockade äpplen häromdagen, för första gången i år, och det var fullt av getingar på marken (dit äpplen trillat), samt även i trädet. När man plockar äpplen från ett träd där de flesta är omogna så skakar man ju lämpligen lite på grenarna, varpå mogna exemplar ibland trillar ner av ren förvåning. I en del av frukterna man plockade upp tittade illvilliga mördargetingar ut, riktade antennerna, och anföll. Få insekter kan få mig att springa, få saker kan få mig att springa alls faktiskt, men getingar är en av dem. De surrade ilsket runt ansiktet, kanske tyckte de inte om att jag ruskade runt grenarna i 'deras' träd. Jag duckade och sprang, kände en geting krascha in i min hals, men turligt nog måste den ha blivit en smula överraskad och hann inte sticka mig, en annan geting satte sig på min tröja och jag inbillar mig att tröjan fick flera stick; turligt nog var den av obekväm och tjock syntet.

Hur som helst, kom iväg därifrån med 4-5 goda äpplen. Transparente Blanche är verkligen SUVERÄNT goda när man plockar dem knappt mogna direkt från träd; gärna lite daggvåta så att man vet att temperaturen är tämligen låg.

Varje år är det likadant, man slås av hur fantastiskt mycket bättre egna (eller getingarnas) äpplen smakar än det förblekta och överpolerade strunt man kan hitta i butikernas hyllor. OBS, jag tycker äpplen är goda även från butik, gärna torghandel eller liknande, men äpplen direkt från trädet...oöverträffad friskhet.
Ophelia
Getingstick + alkohol av så hög procent som möjligt = inget obehag och knappt en röd prick
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon