AvalonC
Vi har en hankatt som inte klarar av att bo med våra andra katter,
och efter många vändor tänkt fram och tillbaks så vill jag inte avliva honom.

Så min fråga är, om man hittar ett nytt hem åt honom,
hur gör man för att vänja honom att stanna kvar där?
Hur vet han att det är hans nya hem???

Ska den nya ägaren hålla honom instängd ett tag så att han vet att: här får jag mat...

Ska man åka och hälsa på så att han känner att vi inte har övergivit honom,
eller går det lika bra att vilken människa som helst klappar och gosar med honom???

Han är utekatt nu, och det kommer ligga som kriterie för att få ta över honom.

Jag är så rädd att han ska känna sig övergiven och ledsen om han inte får vara med oss...
(Visseligen är han bara inne när han äter, men han kelar jättegärna om vi träffar på honom utomhus)

Någon som har några bra tips på hur man vänjer en katt vid ett nytt hem...?
Zarah P
Han ska absolut vara innekatt ett tag - ett par månader i alla fall - för att han ska veta att han får mat och för att han ska kunna dofterna. Annars är det stor chans att han vandrar iväg direkt när han kommer ut.

Mer info finns på katt.nu och katter.nu

Lycka till!
Monarda
Vi var i den situationen att vi fick hem en gammal katt som dessutom hade sitt förra hem nära oss. Först fick han vara inne ca 1 vecka och sedan gick vi ut med honom i sele (fast han gillade det inte). På så sätt fick han sniffa in sig och när vi till slut släppte ut honom var det inga problem.
Men man kan aldrig veta med katter, dom bestämmer ju själva som vi vet.
JennyJak
När du lämnar honom hos "nya ägare" så se till att ha honom i bur och släpp inte lös honom förrän ni är inomhus och allt är stängt. Så att han inte smiter pga att han var rädd bilturen.

Sen så ha honom inne bra länge tills han känner sig hemma. Och när det är märker man på katten. Stressa honom inte utan låt honom utforska själv. Skulle han sätta sig bakom soffan för att han känner sig rädd så låt honom vara, låt honom ta sin tid...

Visst kan du hälsa på honom, men när han väl känner sig hemma i sin nya familj så klarar han sig bra utan dig. Du måste släppa taget om kissemissen:( Så du ska inte känna att du måste hälsa på för att han inte ska vara så ensam. Du kan ju göra det i början och se om han har det bra där och är det så att nya hemmet inte fungerar så får du försöka igen, om inte de nya ägarna vill ta det ansvaret...

Lycka till!! tongue.gif

Och låt höra hur det går!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon