carita
Vi har precis fått hem en liten kattunge på 14 veckor, och nu funderar vi på försäkring? Agria eller If?

Det är en honkatt, "vanlig" bondkatt och hon kommer att få gå ute, vi bor på landet.
Whiskuchi
Jag har Agria till mina och är nöjd, det har aldrig varit nåt krångel när jag behövt utnyttja den. smile.gif
Boxer
Och jag har Sveland. Dom har varit bra smile.gif
emmapemma
Vi hade Agria, som jag tycker funkade bra. En operation för över 10000 (jag tror den skulle gått på 11000, inkl. eftervård) betalade vi något mellan 1000 och 1500 för (studenter som vi var hade avlivning annars varit alternativet). Och vi behövde öht inte ha någon kontakt med försäkringsbolaget (jag vet inte hur det brukar vara annars, detta är enda gången vi behövt en försäkring någonsin), så det blev jättesmidigt (och katten blev bättre smile.gif )

/Emma
catlady
Ja, så var det med Agria när vi kastrerade vår honkatt också. Hon slutade äta och dricka och var helt apatisk, så de tog in henne över natten och tog hennes värden och gav dropp. De direktreglerade avgiften på Djursjukhuset (mot en symbolisk summa, typ 100 kr) så att vi aldrig varken behövde ligga ute med pengar (5.300 kr) eller behövde kontakta försäkringsbolaget.
(Hon mådde bättre redan dagen efter, och nu är allt så bra så. wub.gif )
Whiskuchi
Jag tror alla större bolag direktreglerar så man slipper ligga ute med pengar (är inte helt hundra men tror som sagt det)
kristerh
Jag har oxså Agria och är nöjd med dem, de gånger vi åkt till akuten så har det inte gått att direktreglera pga helg, men pengarna har kommit snabbt så fort jag skickat kvittot till Agria.
Tezzla
Jag tror inte det spelar så stor roll vilket bolag du försäkrar katten hos. De är ungefär likvärdiga och eftersom du inte bedriver någon avel så behöver du ju inte ha avelsförsäkring. Själv har jag Agria, men jag funderar på att byta till if för jag vill samla ihop mina försäkringar.

Grattis till tillökningen förresten biggrin.gif
Bjäbban
Det finns 4 bolag som försäkrar djur:
Agria (= länsförsäkringar) Folksam, If och Sveland.

Alla 4 har direkt regalering om vet. har det
Alla vet. har inte direkt regalering, men så vitt jag vet har alla djursjukhus det. Kolla alltså med din vet. om han har det.
Inget av försäkrings bolagen tar betalt för detta, det är en service till kunden!
Däremot brukar djur sjukhuset ta betalt för detta, kan variera men i regel är det 100-150:-.

När man fundera på vilket bolag man ska välja är det inte bara premien man ska titta på utan även ”innehållet” (precis som när man väljer sina övriga försäkringar alltså)

Hur det ser ut med självrisk till exempel, den varierar en hel del nämligen!
IF är det ända bolaget med en fast självrisk (2000:-) här vet man alltid exakt vad det max kan kosta.
Övriga bolag har % utöver grund självrisken Sveland 25%, Folksam 20% och hos Agria kan man välja mellan 10 eller 20 % utöver att det går att välja grund självrisk (3 olika att välja på) och därmed på verka sin premie.

Sveland och Folksam har inga ”tillägg” att erbjuda.
Hos IF och Agria kan man få rätt mycket mer än ”bara” vet. vård om man vill, (och vill betal för det förstås...)
till exempel kan man välja till utöver den vanliga vet. vården:
medicin, diet foder, rehab. kostnader med mera, men självklart blir det dyrare ju mer försäkringen innehåller...

På en del bolag (IF till exempel) får man rabatt om man har andra försökningar (bil, hem och så vidare) i bolaget, så kallad hel kunds rabatt

Vilket försäkrings bolag du än väljer, vill jag önska dig all lycka med lilla kisen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon