Elin80
Har basilika, timjan, rosmarin och dragon (den heter fransk dragon, är det vanlig dragon?). Hur gör man för att torka dem? Och håller de sig då lika länge som de torkade örterna man köper i glasburkar i affären?

Tacksam för detaljerade beskrivningar på hur man torkar, eftersom jag aldrig gjort det förr...

/Elin
Stussi
Tar mig frihteten att tipsa om Nooras hemsida om örter som jag precis har upptäckt! wub.gif
Där finns massor av bra information om örter, bland annat om hur du torkar dem.

Nooras hemsida
kellysblues
Om du har plats, ta gärna av bladen och bred ut dem på en servett eller liknande, helst så att luft kommer till under också. Annars går det fint att hänga dem (helst torrt och mörkt) i buketter men då tar de längre tid att torka. När de är torra bör de förvaras i ett slutet kärl, helst mörkt. Det är viktigt att de är riktigt torra när du sätter på locket, annars riskerar du konstig smak och i värsta fall att allt ruttnar.

Jag skulle tro att dina egna örter kommer att hålla bättre och definitivt ha mer/bättre smak än de köpta.
ettenna
Knyt ett snöre runt varje bukett du gör. Lägg sedan buketten på ett vanligt A-4 papper och rulla det som en strut. Tejpa ihop strupten runt buketten och häng upp på tork.
Bra sätt: om du inte har något torrt och mörkt ställe att hänga dem på eller om du vill ha garanterat dammfria buketter.
När buketten torkat, gnid då struten mellan fingrarna och sedan är det bara att hålla den upp och ner och hälla över i kryddburkar. Stjälken stannar ju kvar inne i i struten.
yrian
Basilika är inte stor idé att torka, den tappar mycket smak då. Frys in i stället, mycket bättre!
kellysblues
Har aldrig provat frysa basilika, kanske är det bättre. Men jag tycker inte att den basilika jag torkat har förlorat särskilt mycket smak. Jag har iofs aldrig haft vanlig grön basilika utan plantor av rödbladig och av citrondoftande.
ingrid fuxwall
Själv torkar jag alla mina örter i torkollan men inte basilika.

Ett år mixade jag bladen med lite vatten och frös in i istärningsfack. Tror att jag läst någonstans att det skulle vara bra men sedan glömde jag använda dem så jag kan tyvärr inte svara på om det fungerar men det fungerar ju att övervintra plantan innomhus och använda hela vintern så ...

ingrid
Eva i Västerås
Jag torkar timjan, rosmarin salvia, lagerblad och oregano som enskilda blad i torkolla.
Mynta och citronmeliss i buketter.
Basilika gör jag pesto av som jag fryser in.
Dragon lägger jag in i vinäger och rosmarin i olja.

Sedan gör jag varje sommar några flaskor "trädgårdsvinäger", med vitlök, timjan, oregano, dragon. hackad lök, ibland lite chili, ibland några pepparrotsbitar.

Härlig sommarsmak på dressingen till vintersalladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon