thomasini
Har någon en bra ide om hur jag skall få något fint ut av det här området på gården. Då vi köpte huset i februari 2005 så var det ingen gräsmatta framför de här stenarna och jag har försökt så gräs dit men det vill inte växa där. En smal rabatt fixade vi ifjol men den är för liten tycker vi. Platsen är vänd mot söder så där är väldigt varmt. Jag skulle vara tacksam om någon kom med en briljant ide angående det här.

http://www.odla.nu/album/data/thomasini/45...4547_p55240.jpg
Lena N
En bänk för att sitta och lapa vårsol är min spontana rekation när jag ser bilden. Annars kanske du kan plantera ett skuggande träd för att ändra växtbetingelserna. Eller en våtbädd. Mycket inspirerande bild. tongue.gif
kerstin z5-6
Tycker det ser ut som en naturlig plats för växter som gillar torka -skippa gräset och låt de snygga stenarna bilda baksida av ett mindre grus/stenparti , dvs utöka rabatten med några meter.
Du har ju tom "rätt antal stora stenar -tre st .. perfekt smile.gif
bitte48
Wow - vilken möjlighet.
Min dröm är stora stenar men tyvärr ligger vår tomt så att det går inte. Man måste lyfta stenarna över huset.
Gå till en plantskola och titta efter stenpartiväxter. De är oft väldigt tåliga dessutom.
En liten sittplats förhöjer dessutom. Gör en enkel bänk med tex 2 plankor
på 2 stamdelar från ett träd.
Passar in i miljön. Lycka till - lägge gärna in bilder när du kommit längre.
thomasini
Det där med att fixa någon sort av sittplats skulle säkert inte vara någon dum idé. Rabatterna måste nog ut ordentligt, de är för smala. Jag skall ta och fundera på saken. I nästa år kommer jag att börja göra någonting åt saken, kommer att skicka in bilder nog. Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon