Christa
20-08-2006, 12:31
Mina Västeråsgurkor började se bleka ut och nu har jag täckt jorden med gräsklipp. Hur snabb är gödselverkan av gräsklipp? Räcker det att gödsla med gräsklipp eller bör men komplettera med något mer. Gurkplantorna står i en pallkrage och jag har Änglamarks plantjord uppblandad med benmjöl. Det var helt tydligt för lite näring. Just nu funderar jag på om jag skall lägga på lite pelleterad hönsgödsel också. Just gurkor växer ju fort och kräver ganska mycket näring. Tyvärr chanserar de fort också om de får för lite.
Skulle vara intressant att få ta del av era erfarenheter av gödsling med gräsklipp ur alla tänkbara aspekter men framförallt hur snabb effekten blir och om det ger tillräckligt med näring.
Hur ofta bör man lägga på mer gräs? Är det när det har bleknat? Om det nu inte räcker till gurkor så kanske det finns andra grödor som klarar sig med gräsklipp som gödning?
Lady Hamilton
20-08-2006, 13:03
Min erfarenhet av gräsklipp är att de ger snabbt och bra resultat och jag anser mig inte behöva gödsla med något annat i växthuset. (Odlar i sand o gräsklipp)
Jag lägger på 2-3 ggr/säsong, 10-15cm tjockt lager varje gång.
( När gräsklippet har sjunkit i hop och börjar försvinna har jag lagt på ett nytt lager) Men ta inte bort det "gamla" gräs klippet, utan låt det ligga kvar.
Christa
20-08-2006, 19:50
Lägger du gräsklippet ända intill gurkstjälken? Finns det risk att stjälken ruttnar om man lägger mot stjälken?
CITAT (Christa @ 20-08-2006, 20:50)
Lägger du gräsklippet ända intill gurkstjälken? Finns det risk att stjälken ruttnar om man lägger mot stjälken?
Man ska inte lägga klippet helt in till stjälken, det blir "för bra".
Antagligen att det kan kan blir för starkt? Kanske även att stjälken inte trivs och dör?
lolo: för bra=för kraftigt, plantan kan dö!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.