Bessie
Jahaja, då är man tillbaka från grönbetet då, och slås av ett "Jösses, hade jag så där mycket växter, det hade jag glömt!" Vissa mår bra, andra mår lite sämre, stora hibiskusen har slutligen dukat under för spinn. Jag visslade en sorgemarsch medan jag bar den till soptunnan... sad.gif

Vissa verkar ändå ha mått lite för bra. Ödesträdsrankan har växt med nästan en meter i sån takt att bladen inte hunnit med, och porslinsblomman har ett likadant fast kortare. Vågar man klippa dem till hanterlig längd fast det börjar vara slut på augusti?

Vid närmare koll hade spinnkvalstren börjat kolonisera ödesträdet också, så det fick jag klippa en bra bit av. Hoppas det återhämtar sig.

Tycker inte om spinn. mad.gif
Alexander-VG-zon3
doppa växterna i 42c vatten allt doppar du kruka,jord,blommor,blad sen ha växten där i 20min. under den tiden druknar spinnen .
svinpäls
och det gör växten också laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (svinpäls @ 20-08-2006, 22:25)

vad gör växten sleep.gif
Bessie
CITAT (flaxss @ 20-08-2006, 22:30)
CITAT (svinpäls @ 20-08-2006, 22:25)

vad gör växten sleep.gif

Drunknar tongue.gif Men det gör den ju inte. Undrar bara hur jag ska klara av att bada en som är en och en halv meter hög och lika bred.

Hittade en tysk sida som föreslog vitlöksinfusion var tredje dag, ska försöka med det.

Jo, en sak till, flaxss: När du badar krukväxterna, räcker det med en gång eller ska det upprepas två gånger i veckan?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bessie @ 21-08-2006, 15:40)
Jo, en sak till, flaxss: När du badar krukväxterna, räcker det med en gång eller ska det upprepas två gånger i veckan?

en sån stor är svårt att bada de får du kankse sprya med provado plus och sen planteraom den å skölja rötterna för spinn kan gömma sig lite överallt .

jag har haft spinn på hoya bella och neruim och på hoyan räckte det en gång . sen neruim kom det tillbaka s¨å den bades två gånger med kankse 2veckors mellan rum .

men man kna ju ta å doppa växterna när man ser ett nytt angrep . samtdigt när man badar växter så får man veck damm å mög så växten gillar det någ .

men där är en negativ sak å dte är att jorden bler väldigt blöt å det tar tid inann det torkar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon