Full version: id hjälp igen
Zazu
den rosa liljan kan vara en zephyranthes wink.gif

mvh zazu
Maria i Helsingborg
den tredje en hosta?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zazu @ 20-08-2006, 16:13)
den rosa liljan kan vara en zephyranthes wink.gif

mvh zazu

jo det är det någ .
men denna växt ska ju bliintressanr
tack för namnet
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-08-2006, 16:17)
den tredje en hosta?

nej sånna har jjag å det är inte alls samma växtform
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker också det ser ut som Zephyranthes = sefyrlilja/raketlilja en icke härdig växt.

Den där som det gissas Hosta på tycker jag ser ut som en exakt kopia på hur det ser ut när bladen börjar komma på min bollilja = Scadoxus också den en växt som inte är härdig i sverige.

Både sefyrlilja och bollilja odlar jag som krukväxt inomhus under vintern brukar de vila men de står kvar på fönsterbrädan ändå man kan ju ställa dem lite åt sidan.
Alexander-VG-zon3
åhh tack för bolllijan jätta fina blommor
får kankse då gräva upp dom sen när det går mot höst
Tesa
Den första tycker jag serut som nån sorts slide...och den sista ser ut som kamomill..om det inte är baldersbrå..Avgörs nog bäst genom lukten eller att kamomillens blomkorg är ihålig..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tesa @ 20-08-2006, 18:44)
Den första tycker jag serut som nån sorts slide...och den sista ser ut som kamomill..om det inte är baldersbrå..Avgörs nog bäst genom lukten eller att kamomillens blomkorg är ihålig..

har du nåt lainkst namn på slide .
men man ska kanske gräva upp kamomillan om det är ett ogräs hur agrresiv är den
Tesa
Fallopia japonica heter parkslide iallafall...
Kamomillen är ettårig och jag tycker inte den är ett ogräs men den trivs inte särskilt bra i min lerjord heller iofs..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tesa @ 20-08-2006, 22:45)
Fallopia japonica heter parkslide iallafall...
Kamomillen är ettårig och jag tycker inte den är ett ogräs men den trivs inte särskilt bra i min lerjord heller iofs..

man ska kankse inte släppa lös parksliden i trädgården
Tesa
Jag tror det finns andra slidearter som är mindre agressiva, det är ju inte säkert att den du har är just parkslide..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tesa @ 21-08-2006, 12:45)
Jag tror det finns andra slidearter som är mindre agressiva, det är ju inte säkert att den du har är just parkslide..

men då kan jag kankse ha den kvaar å plantaera den i en kruka i marken .

ellert får den växa som solitär mitt på gräs matta så får jag ta nya småttingar med gräsklipparen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon