catlady
20-08-2006, 15:43
På min ryska martorn trodde jag först att jag fått mjöldagg (tror det om allt jag har...), men nu när jag kollade på bladen som korvat sig och inte mår bra så hittade jag små bruna och svarta grejer. De är för små för att se hur de ser ut, men när jag tog bort dem så mosades de och lämnade små bruna streck på mina fingrar. Såg också något som liknade små små kristaller i bladvecken där de satt. Vad är det jag fått? Och hur bekämpar jag det?!
Djuren låter i alla fall lite som spinn. Om du har ett förstoringsglas ska de se ut som små spindlar. Kristallerna låter märkligt -- torkad utsipprad växtsaft kanske?
Är det spinn kan man duscha växten med en kraftig vattenstråle med ganska varmt vatten var tredje dag, särskilt viktigt är det att vara noggrann med bladens undersidor.
Biologiskt bekämpar man dem med rovkvalster, och kemiskt med Provado+ (spray, inte pinnar). Jag har också hört att vitlöksinfusion ska fungera, men det har jag inte prövat. Om du vill testa så hackar man 80 g vitlök, häller på en liter kokande vatten, låter dra över natten. Utspäds med vatten i förhållandet 1:5 eller 1:10.
catlady
21-08-2006, 17:49
Ok, jag har sprejat med vatten och mosat alla jag kunde se med fingrarna. Nu får vi se hur det blir... Om det inte blir bättre ska jag införskaffa Provado. Tack för svar!