Maggan H
20-08-2006, 17:03
Denna fina växt hittade jag på en kompost utmed en cykelväg här i byn. Stammen är tjock, ca 5 cm och växten ca 1 m hög och förgrenad. Jättefin tyckte jag, har aldrig sett den förut. Någon som vet?

wolkenkrabber
20-08-2006, 17:26
det är nog en form av balsamin.... kanske jätte balsamin?... sprider sig fruktansvärt via frö....
Maggan H
20-08-2006, 19:15
CITAT (wolkenkrabber @ 20-08-2006, 18:26)
det är nog en form av balsamin.... kanske jätte balsamin?... sprider sig fruktansvärt via frö....
Ja, visst är det en jättebalsamin! Kanske inte värt att ta in den i trädgården då, om den sprider sig så hemskt...
Alexander-VG-zon3
20-08-2006, 19:25
man kan kankse klippa veck inann dom hinner fröa .
hobbyodlaren
21-08-2006, 16:47
MEN....det är klart du ska ha den i din trädgård, det är Impatiens glandulifera, Jätte-, Springkornsbalsam kallas även Policemans Helmet, kolla här.
http://www.hobbyodlaren.com/rosbalsa.html#Jag har en planta i min trädgård i år denna ljusrosa, har haft totalt upp till 5 st men om man inte rensar i sina land, då kan den nog sprida sig och bli många. Men jag rensar ogräs och har aldrig haft några problem. Jag har aldrig haft din fin mörka lila utan ljusare sorter bl a en vit den är tyvärr utdöd trots att den fått stå och frö så inte har den invaderat min trädgård.
Monarda
21-08-2006, 17:39
Men den var ju jättetjusig! Ser att Impecta har frön, det får bli en av nästa säsongs nykomlingar i min odling.
Gossen Ruda
21-08-2006, 19:48
Se bara till att hålla den i herrans tukt och förmaning. Den sprider sig enormt och kan kväva andra växter. Framför allt sprider den sig via vatten. För flera år sen dök den upp vid ett bäckutflöde i Landvettersjön. Jag såg dom röda blommorna i kikaren och var tvungen att ro dit för att se vad det var. 1 km bort. Några år senare dök den upp vid ett annat bäckutflöde nära mig men fröna kom nog från det första beståndet.
anna_rispan
21-08-2006, 20:02
jaha, det är därför de växer som en skog tvärsöver ett dike som går bakom våra odlingslotter. ja de är ruggiga på att sprida sig.
Monarda
22-08-2006, 09:07
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2006, 20:48)
Se bara till att hålla den i herrans tukt och förmaning. Den sprider sig enormt och kan kväva andra växter. Framför allt sprider den sig via vatten. För flera år sen dök den upp vid ett bäckutflöde i Landvettersjön. Jag såg dom röda blommorna i kikaren och var tvungen att ro dit för att se vad det var. 1 km bort. Några år senare dök den upp vid ett annat bäckutflöde nära mig men fröna kom nog från det första beståndet.
Då kanske den rent av kan ge parksallaten en omgång. Den har kommit in i min trädgård via allmänningen och den sprider sig med rötterna. Helt hopplös. Kanske spridningen av balasaminen kan vara en zonfråga också? Den borde ju vara rätt allmän överallt om den sprider sig så våldsamt. Här i södra Dalarna har jag då inte sett några vilda bestånd.
Om den sprider sig via frö borde den inte vara alls lika jobbig som t.ex. parksallat eller kirskål (som båda sprider sig via rotskott). Och allt som inte är lika jobbigt som parksallat och kirskål räknar jag som "snälla" ogräs
Gossen Ruda
22-08-2006, 10:21
Den är ganska snäll som ogräs. Ettårig dessutom. Fast man får se upp med fröspridningen, inte bara det att fröna flyter bra utan också för att växten sprätter iväg dom mogna fröna. I trädgårdar är den nog ganska problemfri, det är i naturen den kan ta över för mycket.
Kommer från Indien så det är lite märkligt att den klarar sig här men jag har ett svag aning om att den växer på ganska hög höjd i Himalaya. Tillhör samma släkte som Flitiga lisa.
Piccante
22-08-2006, 14:10
CITAT (Gossen Ruda @ 22-08-2006, 11:21)
Kommer från Indien så det är lite märkligt att den klarar sig här men jag har ett svag aning om att den växer på ganska hög höjd i Himalaya. Tillhör samma släkte som Flitiga lisa.
Våra inhemska balsaminer kan oxå bilda stora bestånd, framför allt blekbalsaminen. Men jättebalsaminen är extremare när det gäller att sprida sig. Längs vattendrag kan det bli hur mkt som helst av den. Om man följer Viskadalen från Varberg till Borås så finns det "jättebalsaminängar" på sina håll längs ån. Så länge den får växa ostört så förökar den sig kraftigt.
Just sådan Balsamin har jag på var sida om farstukvisten , och det är ganska lätt att hålla dom på begränsat område . På hösten slänger jag allt i kompostlådan. I år har det växt ut massor med blommor runt den. Det är jättefint, och så täcker det allt ogräs jag slängt där.
Maggan H
24-08-2006, 21:11
Jag har plockat frökapslar nu, och de exploderar bara man tar i dom så det är inte konstigt att den sprider sig bra. Ska ha några i min rosa rabatt nästa år - och förmodligen de efterföljande åren då också...
Anders zon 1
25-08-2006, 22:48
Jättebalsamin är ett stort problem på många platser i Europa och den har börjat sprida sig även i Sverige. Problemet är att den sprider sig så snabbt och växer så kraftigt att den totalt tränger ut dom inhemska växterna där den etablerar sig. Den trivs särskilt bra i fuktiga raviner, sumpskogar och längs bäckar. Om den får stor spridning kan det gå så långt att vilda växter som finns i just dom miljöerna utrotas, åtninstone lokalt. Om man odlar jättebalsamin ska man absolut se till så att den inte sprider sig utanför trädgården!! Att den inte är vanlig i Dalarna och norrut beror nog snarare på att den inte hunnit sprida sig så mycket där än på att klimatet är för kallt.
Kan tillägga att blekbalsamin inte heller är någon inhemsk art i Sverige. Den enda balsamin som förekommer naturlig i vårt land är springkorn som förekommer i fuktiga raviner och längs bäckar, fast den är ganska sällsynt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.