Full version: När tar man fröer?
Elisabeth P
Jag bara undrar om alla frökapslar måste torka och bli bruna (dock inte öppna sig förståss) innan de plockas?
Kan det inte bli risk för att de ruttnar i stället, när det nu regnar rätt mycket?
De som jag bl.a har tänkt plocka fröer av är riddarsporre, stormhatt, stockros, spikklubba, höstanemon.
Vilka är svåra /lätta till att gro?
Ska alla dessa sås till våren?

Lisa
Magdis
Jag plockade frön av Riddarsporrar idag. De har fått en del frökapslar som är bruna medan andra fortfarande är gröna och några till och med blommar fortfarande. Från de bruna kapslarna trillade de svarta fröna lätt ur när jag skakade dem...jag antar att de är mogna då men jag är nybörjare så jag vet inte så noga. Det blir massor med frön på riddarsporrarna så man kan kosta på sig att experimentera lite.

Frön från Akleja har jag också samlat redan från de kapslar som var torra och bruna.
kerstin z5-6
de mognar bra även i regn smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon