Full version: 2½ kg stor
rosita
Skördade 5 kg squash i dag, varav den ena vägde 2½ kg! Den blir köttfärsfylld och gratinerad till middag för 6 personer i morgon! laugh.gif
ullislerum
Jag har gjort lasagne idag på en squash som vägde.. TRE kilo!! Det blev rätt mycket lasagne..
Magdis
Jag har inte vägt mina bautasquasch men flera har varit så stora att de i stort sett är ihåliga. Då passar de ju fint att fylla med köttfärs..gott blir det också. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag dumpar de där förväxta squasharna i komposten direkt jag, jag har så mycket squash att jag inte behöver ta tillvara på de om blivit för stora. Vanlig avlång squash bör inte vara större än 3hg när man skördar dem.
Christa
Den största fördelen med stor squash är att man kan spara den länge. Jag har haft stora liggande till januari ibland.
rosita
CITAT (Christa @ 21-08-2006, 13:54)
Den största fördelen med stor squash är att man kan spara den länge. Jag har haft stora liggande till januari ibland.

Menar du att vanlig sommarsquash går att lagra när den blivit större? ohmy.gif
Christa
Ja det går bra. Även de mindre går att spara ganska länge. De skall förvaras i rumstemperatur. De jag sparade länge brukade jag ha i tvättstugan och där var något svalare men jag glömde en stor rackare som jag lagt bakom soffan och den var lika fin så rumstemp är ok. (Jag brukar ha 19-20 inne.) Nu i sommar har det ju varit varmt och de har hållit sig i köket också och där är det 24 grader.

När jag skördat squashen får den ligga och torka till först. Sedan lägger jag dem en och en i plastpåsar. Det går bra om det är jämn temperatur. Svänger temperaturen så blir det kondens i påsarna och det är inte bra. Då brukar fnuppen längst fram mögla och då luktar det mögel i hela påsen. Det var egentligen det främsta skälet till att ha dem i källare eftersom det är jämnare temperatur där. De riktigt stora kan ligga utan plastpåse ganska länge. Det är först om de börjar mjukna som man behöver stoppa dem i en påse och då brukar jag låta stjälkänden sticka ut och så sätter jag ett gummiband om.

Nu har jag upptäckt ett annat sätt för små squash som verkar lovande. Jag har en plastback i genomskinlig polyetenplast med lock till. Jag skördade 8 squash häromdagen. Tvättade dem försiktigt. Torkade av dem med en ren handduk och lade dem i plastbacken. Om jag ser kondens i den så lägger jag locket med en springa öppet till kondenset försvunnit. Med små menar jag sådana som fortfarande har mjukt skal och inga riktiga kärnor.
rosita
Okej, det låter nästan för bra för att vara sant! huh.gif jag dristar mig till att fråga ännu en gång: ÄR DET VERKLIGEN VANLIG SOMMARSQUASH DU MENAR? ohmy.gif
Christa
Jaa, fast det kanske kan skilja lite på olika sorter men jag har haft flera olika sådana där vanliga gröna.
Christa
Man får ju ha lite koll på dem förståss och de största håller sig längst. I kylskåpet håller de sig dock inget vidare.

Gurka, tomater, squash, bananer och bröd trivs bäst i rumstemperatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon