Full version: Betalat med Visakort
*Felix matte*
Idag vågade jag äntligen göra en beställning "på nätet" som skulle betalas med Visakort. smile.gif
Var ju hur lätt som helst... och sedan kollade jag på kontot och då var den
rätta summan avdragen. smile.gif

Det är aldrig för sent att lära gamla hundar sitta tongue.gif
cic
Bravo!! smile.gif

Jag köper ofta på nätet. Skivor, böcker, biobiljetter, fröer... Aldrig krångel, bara enkelt. smile.gif
AnitaO
Använder ofta kortet på nätet. Bekvämt och bra.
Dock använder jag ett betalkort, utan direkt koppling till lönekontot.
Känns lite tryggare i alla fall tycker jag smile.gif
KURT
CITAT (AnitaGg @ 21-08-2006, 04:19)
Känns lite tryggare i alla fall tycker jag smile.gif

Fast det kanske är bättre att ha lite pengar på lönekontot istället!
MrNorth
Jag har två kort ett VISA och ett Mastercard. Kopplat till två olika konton. När jag ska handla nåt på nätet så för jag över pengar från lönekontot till mastercard-kontot. För säkerhets skull, man vet ju aldrig.

/henrik
AnitaO
CITAT (KURT @ 21-08-2006, 07:03)
CITAT (AnitaGg @ 21-08-2006, 04:19)
Känns lite tryggare i alla fall tycker jag  :)

Fast det kanske är bättre att ha lite pengar på lönekontot istället!

Det är jättebra, men man betalar räkningen den sista varje månad.
OBS! Jag skrev betalkort och inte kreditkort wink.gif
Det är mindre risk om det blir en feldebitering på nätet.
Då kan man överklaga till kortbolaget.
Har dom dragit direkt från lönekontot blir det mycket svårare att få tillbaka pengarna om nåt blir fel.
fruberglund
Vi har våra kort kopplade till lönekontot, har heller ingen kredit. Tror inte på att betala med pengar man inte har utan sparar hellre till saker (förutom stora poster som hus & bilköp som inte går att spara ihop till om man inte tjänar multum).

Sen har vi speciella konton till räkningar så pengarna ligger aldrig kvar på lönekontot ändå. På så sätt har vi alltid pengar avsatta till räkningar och huslån och behöver aldrig tänka på att så och så mycket måste vara kvar på kontot för att täcka räkningar osv.

Två kort, då får man ju betala dubbla avgifter. Korten är ju inte billiga direkt sad.gif
caprifol
Jag vet inte hur de är med övriga banker men åtminstone Nordea har ett system med "engångskoder". Man använder sitt vanliga Visa men innan man betalar aktiverar man ett särskilt kortnummer. Det kan man fixa - kostnadsfritt - över nätet och på deras hemsida står också all info om dessa "säkra betalningar".
caprifol
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 21-08-2006, 08:10)
OBS! Jag skrev betalkort och inte kreditkort  ;)
Det är mindre risk om det blir en feldebitering på nätet.
Då kan man överklaga till kortbolaget.

Jag köper konsertbiljetter och tågbiljetter med kreditkort - och hämtar i min lilla närbutik. rolleyes.gif
Livet är hur enkelt som helst, tack vare datorer.
Och med mitt speciellla kreditkort kommer jag in gratis på Liseberg och annat. laugh.gif

Fast: Dyrt att resa med kort...
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 21-08-2006, 09:18)

Ja men bara om man betalar med Kreditkort. smile.gif

saxat från sidan du länkar till ...Man kan betala via inbetalningskort och internet eller med bankkort. Då kostar det ingenting, och så gör drygt 90 procent av alla resenärer.
*Felix matte*
CITAT (fruberglund @ 21-08-2006, 09:03)
Vi har våra kort kopplade till lönekontot, har heller ingen kredit. Tror inte på att betala med pengar man inte har utan sparar hellre till saker (förutom stora poster som hus & bilköp som inte går att spara ihop till om man inte tjänar multum).

Instämmer. smile.gif
kristerh
Har dom dragit direkt från lönekontot blir det mycket svårare att få tillbaka pengarna om nåt blir fel.

varför skulle det vara svårare att få tillb pengar till lönekontot wink.gif det är ju samma hantering hos kortföretaget, kort som kort wink.gif
AnitaO
CITAT (kristerh @ 21-08-2006, 10:38)

varför skulle det vara svårare att få tillb pengar till lönekontot wink.gif det är ju samma hantering hos kortföretaget, kort som kort wink.gif

Om du köper nåt på nätet så dras det direkt från ditt konto.
Använder du betalkort så kommer kostnaden i form av en faktura i slutet av månaden.
Om det har blivit nåt fel, och du vill bestrida kostnaden så kan du alltså bara låta bli att betala in beloppet.

En sån reklamation har alla förutsättningar att behandlas snabbt, eftersom säljföretaget vill ha sina pengar.
Återbetalningar är oftast inte lika bråttom med.

Den andra anledningen (för mig alltså), är att om kortnumret används olagligt av någon bedragare, så töms ditt lönekonto.
I fallet med betalkort kan alltså det inte hända.
kristerh
CITAT (AnitaGg @ 21-08-2006, 12:03)
Den andra anledningen (för mig alltså), är att om kortnumret används olagligt av någon bedragare, så töms ditt lönekonto.

Det finns ju mer att hämta (oftast) på ett betalkort än på ett lönekonto wink.gif de brukar ha obegränsad kredit och i värsta fall tar det över 1 månad innan det märks wink.gif
AnitaO
CITAT (kristerh @ 21-08-2006, 12:36)

Det finns ju mer att hämta (oftast) på ett betalkort än på ett lönekonto wink.gif de brukar ha obegränsad kredit och i värsta fall tar det över 1 månad innan det märks wink.gif

Ja, fast kortbolaget står för risken om det missbrukas.
Jag behöver inte käka knäckebröd medan brottet utreds. smile.gif
AnitaO
Citat:

"Kontohavare ansvarar dock inte - med undantag för vad som i övrigt anges i Medlemsvillkoren - för debiteringar hänförliga till inköp som sker av någon obehörig och vilka inköp har gjorts via elektroniska beställningar över Internet innefattande online-tjänster, World Wide Web och liknande tjänster"
Bettson
Jag har VIsakort och engångkoder. Då kan ju bara koden andvändas en gång.
kristerh
CITAT (AnitaGg @ 21-08-2006, 13:03)
Jag behöver inte käka knäckebröd medan brottet utreds. smile.gif

inte jag heller, har flera kort laugh.gif fast det har aldrig hänt mig att någon "lånat" mitt kortnr.
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 21-08-2006, 13:04)
"Kontohavare ansvarar dock inte för debiteringar hänförliga till inköp som sker av någon obehörig och vilka inköp har gjorts via elektroniska beställningar över Internet"

Dåp kan du låna ditt kort till mej.. tongue.gif
AnitaO
CITAT (kristerh @ 21-08-2006, 13:20)
CITAT (AnitaGg @ 21-08-2006, 13:03)
Jag behöver inte käka knäckebröd medan brottet utreds.  :)

inte jag heller, har flera kort laugh.gif fast det har aldrig hänt mig att någon "lånat" mitt kortnr.

Jag har 2 kort (även om jag nästan bara använder Eurocard).
Har aldrig råkat ut för någonting heller gubevars .... men peppar peppar ....
Anma
CITAT (kristerh @ 21-08-2006, 13:36)

Du tänker på kreditkort? Jag har betalkort utan kredit kopplat till ett konto som inte är mitt lönekonto. Det använder jag på internet. Där finns aldrig pengar förutom den summan jag överfört dit före internetköpet. Hur tryggt som helst! smile.gif
*Felix matte*
Söndag kl16.50 beställde jag tröjan..
fick den idag på fm. Snabb service har de på partyshop.se smile.gif
ingrid fuxwall
Jag har varit med om hur det är när man handlar via nätet och när det inte fungerar och när det gäller stora summor (för mig) så jag är väldigt restrektiv, för det är så lätt att det blir fel och det spelar ingen roll om man får tillbaka pengarna en vecka senare om summar är så stor att man inte har råd.

ingrid
*Felix matte*
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-08-2006, 22:57)
Jag har varit med om hur det är när man handlar via nätet och när det inte fungerar och när det gäller stora summor (för mig) så jag är väldigt restrektiv, för det är så lätt att det blir fel och det spelar ingen roll om man får tillbaka pengarna en vecka senare om summar är så stor att man inte har råd.

ingrid

När jag letade efter tröjor med tryck så hamnade jag också på
engelskspråkiga sidor... då slog bromsen till!

Nybörjare som jag är på att betala med kort på nätet...
så ville jag ha "pratkontakt" på mitt språk och tack o lov så funkade det smile.gif
kerstin z5-6
jag har köpt frö i många år med kort och aldrig haft något som helst problem med internetköpen .. smile.gif
Bettson
ENda gången jag haft problem med nätköp var med Symantec, det tog åtta månader att få tillbaka pengarna.

Annars har det funkat kanon smile.gif
Rossi
När jag använder mitt kort på nätet så går jag alltid först ni på min internetbank och skaffar ett temporärt kortnummer som knyts till mitt kort. (Tar bara en minut att fixa.) Detta temporära kortnummer kan bara användas för ett köp och i en månad - sedan är det förbrukat. Så mitt riktiga kortnummer syns aldrig på nätet. Superbra!

Ps. Jag har Nordea.
herkules
CITAT (Rossi @ 23-08-2006, 15:52)
När jag använder mitt kort på nätet så går jag alltid först ni på min internetbank och skaffar ett temporärt kortnummer som knyts till mitt kort. (Tar bara en minut att fixa.) Detta temporära kortnummer kan bara användas för ett köp och i en månad - sedan är det förbrukat. Så mitt riktiga kortnummer syns aldrig på nätet. Superbra!

Ps. Jag har Nordea.

samma här, kalasbra!
jag handlar mycket från england, usa, än så länge inga problem vare sig med kortet, leveransen eller varorna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon