Stussi
Till våren tänkte jag bygga en pallkrage att odla lite kryddväxter i. Läste att det går utmärkt att köpa kryddor på kruka på vanliga livsmedelsaffärer. Någon som har erfarenhet om hur kvalitén brukar vara på sådana? Kommer dom tillbaka år till år om man köper perenna örter som tex oregano, citronmeliss osv? Eller ska jag hellre satsa på de (lite dyrare) från plantskolan?
noora
Om du får dem att överleva första månaderna är de lika härdiga som plantorna från plantskolan. Det trixiga är att vänja dem vid utomhusklimat och mindre vatten och näring. Jag brukar toppa dem flitigt i början och avhärda dem lite extra försiktigt.

Ibland hittar man dock lika billiga "riktiga" plantor och då är det bättre med sådana. I våras köpte jag små örtplantor för 20 kr styck på Bauhaus, de var jättebra och har vuxit till sig bra.
Stussi
Okej, då ska jag också kika på Bauhaus!

Tillägg: Gillar verkligen din sida om örter noora! wub.gif Läste på den att man kan fröså vissa örter på hösten och då borde det väl gå bra att plantera krukodlade örter nu också? jag fixar hellre klart mitt örtland nu än att vänta äääändå till våren! laugh.gif Om det säljs fortfarande på plantskolor/Bauhaus och liknande kanske man kan göra fynd nu?
noora
Det går bra att plantera krukodlade örter köpta på plantskola nu. De hinner fortfarande rota sig och härdas inför vintern. Däremot skulle jag vara lite mer tveksam till att plantera örter från "grönsaksdisken" så här sent på säsongen, det är inte säkert att de hinner härdas inann vintern. Jag brukar köpa dem på våren, i mars-april, och sätta i kruka inomhus tills jag kan plantera ut dem. Då får man dessutom färska örter redan innan det går att skörda utomhus smile.gif

Dom stora partierna med billiga plantor har jag mest sett på våren, men det går säkert att göra en del fynd nu också.
Stussi
Har vart och inhandlat tre stycken kryddväxter; koriander (fast jag vet inte om det är en perenn? unsure.gif), oregano och dragon. Det blev hela 20 kr, så det var ett riktigt bra fynd! biggrin.gif Ångrade mig att jag inte köpte timjan också, ska nog tillbaka imorgon igen och köpa det. Gräslök och citronmeliss hade dom tyvärr inte så jag provar att köpa det i grönsaksdisken så får vi se om dom överlever, annars får det bli en nya till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon