psidn
Vårt vackra vårdträd, en jättelik björk, är i fara och vi vill göra allt för att slippa fälla det. En dryg halvmeter upp från marken kapades en stor gren bort för 40-50 år sedan. Snittytan har sedan gradvis multnat bort och en 30 cm djup "grotta" har bildats som går snett ner. Denna grotta höll sig i många år hyfsat torr med hårda vedsidor utom längst ner där det alltid varit fuktigt, men nu efter de senaste veckornas regn har jag upptäckt att det bildats en pöl med brunaktig sörja i botten. Är trädet räddningslöst förlorat eller kan torka ur hålet och täcka över med något?
Gossen Ruda
Passar på att förekomma Cilla. rolleyes.gif Björkars förmåga att läka skador efter grenkapningar är synnerligen begränsad. Man får räkna med att det blir röta i såret. Om det är torrt eller vått i hålet har nog inte så stor betydelse. Det är inte mycket du kan göra utom att hålla tummarna, rötan finns där redan och det blir bara sämre om du försöker täcka hålet. Eftersom det är så länge sen skadan uppstod och trädet fortfarande lever är det tydligen en ganska snäll rötsvamp så svaret på din fråga är att visst är trädet räddningslöst förlorat men det kan ändå överleva dig.
CGB
Tag inte bort vätskan i trädet genom att borra ett dräneringshål. Vätskan är sur och ingenting växer i den. Borrar du ett hål och tömmer ut vätskan blir det bara lättare för rötan.
psidn
Tackar så mycket för svar CGB och Gossen Ruda. Det kanske är så att man inte ska/kan göra någonting?

Jag funderar ändå på det här med röta. Det är väl kombinationen fukt och syre som krävs för att rötan ska kunna utvecklas. I ett levande träd går det aldrig att få helt torrt och det skulle ju tala för att det inte lönar sig att försöka torka ur och täcka över hålet. Frågan är då om man istället ska fylla hela hålet med vatten? Trä som ligger i vatten utan syretillförsel klara sig ju.
KURT
CITAT (psidn @ 24-08-2006, 11:08)
Tackar så mycket för svar CGB och Gossen Ruda. Det kanske är så att man inte ska/kan göra någonting?

Jag funderar ändå på det här med röta. Det är väl kombinationen fukt och syre som krävs för att rötan ska kunna utvecklas. I ett levande träd går det aldrig att få helt torrt och det skulle ju tala för att det inte lönar sig att försöka torka ur och täcka över hålet. Frågan är då om man istället ska fylla hela hålet med vatten? Trä som ligger i vatten utan syretillförsel klara sig ju.

Skall det inte vara någon syretillförsel så måste det ligga djupt ned i vatten, annars finns det alltid tillräckligt med syre i vattnet.
Cilla
CITAT (psidn @ 24-08-2006, 11:08)

Den här frågan har jag också ställt till flera trädforskare. Just på grund av den låga syrehalt som blir i trädens håligheter, och som missgynnar svamp, så kan man tänka sig att bevattning av röthål kunde vara en idé.
Jag har av alla hittills fått negativa svar, av lite olika skäl.

Björkar har kort livslängd för att vara träd, dryga 100 år för en björk i god markmiljö är en mycket hög ålder. Kapningar av grenar och grova stamsnitt förkortar deras livslängd betydligt, och kan dessutom göra dem till riskträd. Hur rötan gått in i stammen och brett ut sig kan bara avgöras exakt med mätmetoder, men skickliga arborister (trädutbildade) kan ofta avgöra genom att se på skadan och på trädets reaktion.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon