CITAT (psidn @ 24-08-2006, 11:08)
Jag funderar ändå på det här med röta. Det är väl kombinationen fukt och syre som krävs för att rötan ska kunna utvecklas. I ett levande träd går det aldrig att få helt torrt och det skulle ju tala för att det inte lönar sig att försöka torka ur och täcka över hålet. Frågan är då om man istället ska fylla hela hålet med vatten? Trä som ligger i vatten utan syretillförsel klara sig ju.
Den här frågan har jag också ställt till flera trädforskare. Just på grund av den låga syrehalt som blir i trädens håligheter, och som missgynnar svamp, så kan man tänka sig att bevattning av röthål kunde vara en idé.
Jag har av alla hittills fått negativa svar, av lite olika skäl.
Björkar har kort livslängd för att vara träd, dryga 100 år för en björk i god markmiljö är en mycket hög ålder. Kapningar av grenar och grova stamsnitt förkortar deras livslängd betydligt, och kan dessutom göra dem till riskträd. Hur rötan gått in i stammen och brett ut sig kan bara avgöras exakt med mätmetoder, men skickliga arborister (trädutbildade) kan ofta avgöra genom att se på skadan och på trädets reaktion.