Full version: SÖKES
helena24
Jag läste en artikel om en choklad doftande blomma förra våren. Har sedan dess varit på jakt efter senna. Finns det någon som har eller vet var jag kan få tag på denna blomma "chocolate cosmos", Cosmos atrosanguineus.
Hoppas någon kan hjälpa mig. biggrin.gif
Helena Kallander
kristerh
Impecta.se brukar ha frön, kolla där
Zazu
jag tror inte att Impecta har frön av den eftersom den är steril wink.gif men däremot så brukar det finnas småplantor av den till salu på våren, jag vet att odla hade den iår, de kanske har den nästa år med? unsure.gif

mvh zazu
Lady Hamilton
Jag har choklad blomma som jag beställde på Odla i våras.

Eftersom den inte är härdig ute måste man ta in den och förvara den inne på vintern. En planta har gått av för mig och jag håller just nu på att försöka se om jag kan rota några sticklingar.
Alexander-VG-zon3
den klarar ner till -10c så man kna ju ta in den vid -5c .
själv ska jag köpa sånna till nästa sommar och plantera
Lady Hamilton
Enligt de uppgifter som jag har fått från olika håll så är de väldigt frost känsliga så jag kommer inte att utsätta mina plantor för frost. De är för mig alldelens för "kära" för att jag skulle våga riskera att de skulle dö
wub.gif
Alexander-VG-zon3
har man väldranerande jord och skyddar den för vinter regn så -10c .

men många tror typ närr den visnar ner vid +1c så tror 'folk' att växten är stendö .
men bara det inte går under -10c så överlever rötterna och på så vis så kommer den igen som en vanlig perenn ,
jovisst för sverige är det en ömtålig perenn eventuellt kustområden i zon 1 .
fast den vissnar ner så är den inte dö som många kan tro .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon