Full version: Roundup.
Gossen Ruda
En del här har undrat varför Roundup säljs fortfarande trots att Kemikalieinspektionen har fattat beslut om försärljningsförbud. Lösningen såg jag i en notis i PG idag. EU har upphävt förbudet för det räknas som ett handelshinder. Smäll på fingrarna för Sverige igen när vissa tror att man kan fatta beslut hur som helst. laugh.gif rolleyes.gif
KURT
Vad jag vet så har väl inte konsumentverket något med ev försäljning av bekämpningsmedel att göra? Konsumentverket hanterar främst marknadsföring. Det är normalt kemikalieinspektionen som handhar frågor om bekämpingsmedel.

Och kemikalieinspektionen har ju godkännt endel medel som innehåller glyfosfat, med den begränsningen att:

"att ett skyddsavstånd av minst 30 meter ska hållas till sjöar, vattendrag, dagvatten- och dricksvattenbrunnar."
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 21-08-2006, 12:20)
Vad jag vet så har väl inte konsumentverket något med ev försäljning av bekämpningsmedel att göra? Konsumentverket hanterar främst marknadsföring. Det är normalt kemikalieinspektionen som handhar frågor om bekämpingsmedel.

Och kemikalieinspektionen har ju godkännt endel medel som innehåller glyfosfat, med den begränsningen att:

"att ett skyddsavstånd av minst 30 meter ska hållas till sjöar, vattendrag, dagvatten- och dricksvattenbrunnar."

Vem har nämnt konsumentverket?

Beträffande bestämmelserna från Kemikalieinspektionen så är det bara pga att dom inte kunde förbjuda det helt.

Glyfosat heter det fö.
benganz
Tänker att anväda ROUNDUP mot maskroser i vår gräsmatta (maskrosmatta)
Det står på förpackningen FÅR EJ ANVÄNDAS I GRÄSMATTA.
Tänker jag skita i, sprutaar hela gräsmattan på lördag c:a 25 kvadratmeter.
Innan snön kommer lägger jag på toppdress med gräsfrön, kan inte bli sämre änn det är nu.
Gula gräsmattor är inget att ha.
Intressant att veta vad övriga medlemmar tror om mitt tilltag! ohmy.gif tongue.gif mad.gif smile.gif
benganz
Glömde att tilläga att jag har utrotat ett helt bestånd av vallört, utan att övriga växter har tagit skada. biggrin.gif
KURT
CITAT (benganz @ 21-09-2006, 23:38)
Innan snön kommer lägger jag på toppdress med gräsfrön, kan inte bli sämre änn det är nu.
Intressant att veta vad övriga medlemmar tror om mitt tilltag! ohmy.gif tongue.gif mad.gif smile.gif

Kunde du inte sköta gräsmattan nu så finns det väl inget som talar för att det skulle gå bättre i framtiden? Har du funderat på att stenlägga istället?
Corsa
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av att använda Roundup på Lupiner?
noora
CITAT (benganz @ 21-09-2006, 22:38)

Jag tycker att maskrosor är fina smile.gif De blommar vackert gult ett tag, sen håller dom "gräsmattan" grön och fin resten av sommaren.

Själv struntar jag i vilka växter "gräsmattan" består av, bara den är någorlunda platt och grön (och består av växter, inte grön asfalt). Mossa, klöver, maskrosor, tusensköna, rölleka... allt går bra. Det riktiga gräset är ofta det som blir brunast när det blir torrt.
*Stintan*
Det här är ett märkligt forum wacko.gif En del efterlyser råd o dåd för att lyckas med t.ex. lupiner i trädgården medan andra plötsligt föreslår användning av Round-up för att få bort dom wacko.gif
Bee
Jag har provat Roundup på det som växer upp mellan plattorna på framsidan. Det var ingen hit. Växterna dog visserligen men jag fick fortfarande dra upp dom själv så jag vann inget med att vara "miljöbov".
Nej, den flaskan blev att lämna in bland Miljöfarligt avfall.

Att få bort maskrosor i gräsmattan får man nog se som ett projekt över några år. Ta bort blommorna innan de går i frö. Ta bort alla stora blad som brer ut sig. Gör detta ofta, ofta så går det att får ner antalet gula solar i gräsmattan till ett minimum. Använder man inte gifter kan man gott äta upp bladen. Dom är släkt med rucola och smakar ngt liknande.
Fenja
CITAT (Corsa @ 26-01-2007, 10:32)
Hej.

Det fungerar säkert bra. Låt dem växa upp en bit och pensla eller spraya så noga du kan över allt grön.
Mvh
Fenja
noora
CITAT (Stintan43 @ 26-01-2007, 16:23)
Det här är ett märkligt forum wacko.gif En del efterlyser råd o dåd för att lyckas med t.ex. lupiner i trädgården medan andra plötsligt föreslår användning av Round-up för att få bort dom wacko.gif

Ibland blir det för mycket av det goda (lupiner alltså). Den som nån gång har rensat 60 cm djupa lupinrötter på något ställe där man inte vill ha dem kan nog sympatisera med alla som vill ta till drastiska åtgärder.
askar
Vi lyckades för första gången ifjol få Lupiner att ta sig och till o med blomma och sprida sig i vår lilla rabatt. smile.gif

Fick små plantor av dotter.
Corsa
Tack för det. Jag ska försöka med RU på lupinerna. Bakgrunden är att vi nyligen har köpt en sommarstugetomt med en vansinnigt välskött trädgård, fram till för cirka 8-10 år sedan. Sedan dess har den fått förfalla och lupinerna härskar över det som en gång var ett jordgubbsland och gräsmatta. Nu vill vi också vara där...
arborator
Jag använder inte Roundup. bara om det inte finns motsvarande. I Finland jag köper mest Glyfonova, den har samma ämne glyfosat. Billigare, det är samma som med mediciner, när patenten har upphört, kan man köpa kopivaror.
Vad gäller gräsmattans ogräs, tex. maskros, är den gamla medeln 2.4D ännu användbar, de säljs under flere varumärken. Det finns många medel man kan använda, ta och läs firmornas kataloger och jämför.

För vårbesprutning av äppelträd har jag länge använt mitt eget medel. Köper paraffinolja och blandar lite diskmedel, blandar ca 5% med vattnet och det tar kål på vinterägg. Sun E eller dylika nandelsmedel är mycket dyrare. Man kan lätt gissa receptet, innehåller 98 % paraffinolja, vad är resten? Emulgator,tex diskmedel, billigast som finns.
Numera besprutar jag inte mycket professionellt, om kunderna frågar vårbesprutning jag kan säga att det dödar inte alla skadegörare. Om de har råd bara för ett besök är det viktigaste ohyran rönnbärspinnmal, det får man kanske i år, sällsynt nog vi har haft två års paus. Vanligen den kommer varannat år.
Ophelia
CITAT (Corsa @ 26-01-2007, 10:32)
Hej.

Nej, men däremot har jag erfarenhet av lupinernas inverkan på jorden och den är fantastisk. Hade jag varit dig så hade jag knatat ut och slagit lupinerna innan de blommat över eller om det är ett problem, innan de ens blommat. Du får en naturlig gödsling av jorden samt hjälper upp jordstrukturen (dels med pålroten och dels med bladmassan). Fungerar även väldigt bra att ge sig på dem med någon typ av jordbearbetningsmaskin då de inte tål omild behandling.
Gossen Ruda
Som alla ärtväxter är lupinen kvävesamlande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon