Full version: Golv i stort berså
Killensomvillhagrönafingrar
Håller på att förberedda för min berså. Dock blir den lite stor så det kommer kosta lite mer än jag tänkt mig.

Ytan i bersån kommer vara runt 100 kvm så trädäcket jag tänkt lägga där från början kommer inte bli av sad.gif

Alternativ just nu:
Gjuta en sula i betong
Lägga begagnade plattor
Kullersten

Då vi redan idag har stor trädgård så vill vi att denna del skall vara rejält lätt skött.
Kom med ideer, jag lägger hellre några timmar exstra mot att betala en massa.
linnea-maria
Om du ska sitta där med trädgårdsmöbler rekommenderar jag inte kullersten. Lägg ut markduk och släng på grus eller bark. eller begagnade betongplattor som har åldrats snyggt
Sant kullersten är inte så bekvämt om man sitter där. Men snyggt är det helt klart.

Bark och grus kräver alltid ganska mycket skötsel känner jag så det får nog bli åldrade plattor.

Har ev nosat upp lite billiga plattor, dock är de 11 cm tjocka så det blir rejält tungt. (det är pga tjockleken som jag får dem billigt, ingen annan orkar ta hand om)

Man kanske skulle lägga ut en köpes annons.
Betongplattor bytes mot borttagning av dem biggrin.gif
Sommartorparn
Begagnade betongplattor hittar du säkert billigt nu när trädäcksfebern grasserar.
fruberglund
Finns hur mycket annonser som helst på Blocket på begagnade plattor, oftast bara några spänn/st. Vissa är gratis mot bortplockning.

Gå in där och kolla om du inte redan gjort det smile.gif
mulle
Det är också jättesnyggt att blanda...
Betongplattor eller trädäck under själva sittplatsen och kullersten runt om...
Mulle
Det får nog bli som Mulle säger, dvs en blandning.

Jag har sedan innan köpt 25 kvm trädäck eftersom jag inte trodde bersån skulle bli större.

Olika golvmaterial borde göra att man får ett rum i rummet. (alla trädgårdsdesigners pratar om rumsindelning så jag antar att det är rätt)
Margith
Är det verkligen bara jag som tycker att en "riktig" berså "ska" ha gräsmatta som golv? tongue.gif
KURT
CITAT (Margith @ 22-08-2006, 14:38)
Är det verkligen bara jag som tycker att en "riktig" berså "ska" ha gräsmatta som golv? tongue.gif

Är det skuggit där så kommer inte gräset att växa speciellt bra.
mulle
CITAT (Margith @ 22-08-2006, 14:38)
Är det verkligen bara jag som tycker att en "riktig" berså "ska" ha gräsmatta som golv?  :P

Jag har plattor i min och bersåkänslan infinner sig nog ändå och så slipper man den bökiga klippningen.
Mulle
mammafia
och vi har grus i våran berså sleep.gif
netaave
Du kan ju gjuta egna plattor i olika former, men så att du får en helhet.
Ska bersån vara rund kan man t.ex. gjuta "tårtbitar" och ha grönt i skarverna.
Formen gör du av billigt granvirke.
Nu är bersån färdig sådd, det blev en billig lösning smile.gif
Jag fick min mor och fars över 50 år gammla oxelhäck.

Dock blev inte bersån så stor som vi tänkt oss från början utan bara 7,5*4 meter.
Så som det verkar idag blir det en blandning av tryckimpregnerat och skiffer.

Tänkte mig att lägg skiffer som "matta" under ute bordet.
Har faktiskt fått tag på 500 kilo färgat bruk (cement) som jag har tänkt att gjuta lite rejälare utemöbler med wub.gif

Tack för alla tips, har varit en bra inspiration till resten av trädgården
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon