|
Full version: Bostongurka
netaave
21-08-2006, 13:50
Bostongurka ca 2 kg
500 gr gul lök 500 gr slanggurka 500 gr paprika i olika färger 500 gr syrliga äpplen vatten
Ättikslag: 3 dl vatten 3 dl ättikssprit 3 dl socker 1 msk salt 1 msk gula senapsfrön
Ansa, skölj och tärna lök, grönsakerna och äpple men blanda bara lök och paprikan. Lägg lök och paprika i en bunke. Koka upp vattnet och häll det över. Låt det stå 10 min och sila sen bort vattnet. Blanda ingredienserna till lagen och koka upp den. Lägg i grönsaker, lök och äpple. Låt alltsammans koka i 10 min. utan lock tills allt är mjukt och lite simmigt- Häll det hett på varma burkar. Tillslut väl.
Hållbart ca 1 år i kylen.
Tips: vill man hetta till den lite så tillsätt lite chili. Efter smak kan man också minska socker eller öka ättiksmängden.
netaave
28-08-2006, 20:52
Gjorde en sats ikväll och kan tala om att min blev betydligt ljusare än Felix. Den kokade dubbelt så länge än vad som stod i receptet ändå blev den väldigt vätskig. Få se hur den är i morgon bitti, nu står den och svalnar på altanen.
Följer med stort intresse hur det går, jag älskar bostongurka och i synnerhet den med jalapeño.
lisselbo
29-08-2006, 06:30
Har också gjort denna. Visst blev den ganska blek i färgen och vattning, men otroligt god. Smakar faktiskt som den man köper. Hällde bort lite vätska innan vi åt av den, för annars hade väl allt runnit av korven.
netaave
29-08-2006, 14:44
CITAT (lisselbo @ 29-08-2006, 07:30) Har också gjort denna. Visst blev den ganska blek i färgen och vattning, men otroligt god. Smakar faktiskt som den man köper. Hällde bort lite vätska innan vi åt av den, för annars hade väl allt runnit av koven. Visste inte om jag vågade hälla av för smakens skull. Men den är mycket mindre vätskig nu än i går kväll, och mycket godare än köpt. Man kan ju undra vad det är i den köpta som är så grön och hur den kan vara så fast. Säkert både färgämnen och konsistensgivare. Tyckte det blev lite väl mycket av satsen, gör nog hälften nästa gång.
Jag kollade på en burk jag har i kylen och på ingredienslistan står bl a förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och färgämne!!! Om man vill att det ska se ut som "köpeburken" kan man ju tillsätta dessa ämnen! Fast jag föredrar nog den naturligare hemlagade varianten! Tack för receptet!
Jag har lagat till den bästa bostongurka jag nånsinn smakat! Mycket gott och visst är den blekare än den köpta, men mycket naturligare! Än en gång: tack för receptet, netaave!
Fungerade det att bara hälla av lite av den överflödiga lagen?
Biggan_
02-09-2006, 12:26
CITAT (LadyG @ 02-09-2006, 11:10) Fungerade det att bara hälla av lite av den överflödiga lagen? Jag undrar också om det blev bra eller man skall kanske minska vattenmängden med hälften i stället?
Jag tycker inte det blev för mycket vätska. När den kokt 10 min var den vattnig, så jag kokte den 5 min till. När den stått till sig ett dygn, var den tjockare.
Biggan_
04-09-2006, 12:31
Tack rosita!
CITAT (rosita @ 29-08-2006, 16:23) Jag kollade på en burk jag har i kylen och på ingredienslistan står bl a förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och färgämne!!! Om man vill att det ska se ut som "köpeburken" kan man ju tillsätta dessa ämnen! Fast jag föredrar nog den naturligare hemlagade varianten! Tack för receptet!  Vad är det för förtjockningmedel , stabiliseringsmedel resp. färämne i den köpta? (E-nr?)
Margith
04-09-2006, 13:06
Den jag hade i kylen nu var Willys Gurkmix, den innehåller stabiliseringsmedel E1422 (kemiskt modifierad stärkelse) förtjockninsmedel E406, E410 (agar och fruktkärnmjöl) konserveringsmedel E211 (natriumbensoat) konsistensmedel E509 (måste vara nåt nytt, finns inte med i min nyckel över E-märken, tryckt 1984!) surhetsreglerande medel E330 (citronsyra) antioxidationsmedel E300 (askorbinsyra) färgämne E101, E141 (riboflavin, gult, och klorofyllin-kopparkomplex, natrium- och kaliumsalter, grönt) Jag säger bara "tack och lov" att jag inte är nån älskare av Bostongurka Skulle kanske ta och testa Netaaves receptet och se vad familjen tycker om den?  Redigerat pga syftningsfel
CITAT (Margith @ 04-09-2006, 14:06) Den jag hade i kylen nu var Willys Gurkmix, den innehåller stabiliseringsmedel E1422 (kemiskt modifierad stärkelse) förtjockninsmedel E406, E410 (agar och fruktkärnmjöl) konserveringsmedel E211 (natriumbensoat) konsistensmedel E509 (måste vara nåt nytt, finns inte med i min nyckel över E-märken, tryckt 1984!) surhetsreglerande medel E330 (citronsyra) antioxidationsmedel E300 (askorbinsyra) färgämne E101, E141 (riboflavin, gult, och klorofyllin-kopparkomplex, natrium- och kaliumsalter, grönt) Jag säger bara "tack och lov" att jag inte är nån älskare av Bostongurka Skulle kanske ta och testa Netaaves receptet och se vad familjen tycker om den?  Redigerat pga syftningsfel  E 509 = Kalciumklorid (förstår inte hur det påverkar konsistensen?). Det ser väl kanske lite värre ut än vad det är ibland, b l a p g a att fler ämnen fått E-nummer och att det anges oftare. Citronsyra, askorbinsyra & natriumbensoat är väl inte så mycket att säga om. Förtjockningsmedlen är ju inte farliga, men ofta onödiga. I detta fall kan förtjockningmedlen göra att produkten blir mindre "rinnig" och förhindra att lagen och separerar från övriga ingredienser (förhindra att produkten skiktar sig). Färgämnena är bara onödiga, om man har bra råvaror.
Margith
04-09-2006, 14:07
Med risk nu att tråden drar iväg långt, långt bort från recept  : men jag håller inte med dig Kurt! Willys gurka innehöll: stabiliseringsmedel, vanligtvis är det potatismjöl, helt Ok, men vad har den stackars potatisen varit med om för att betecknas som "kemiskt modifierad"? förtjockningsmedel: agar vet jag inte vad det är, men mjöl gjort av fruktkärnor kan jag acceptera konserveringsmedel: varför tillsätta något sånt i en produkt som enligt Netaave ska hålla 1 år i kylskåp? konsistensmedel: kalciumklorid vet jag inte heller vad det är, men det låter som nåt som hör hemma i ett laborationsprov i plugget  surhetsreglerande medel: citronsyra fräter på tänderna och det är dj-ligt dyrt att gå till tandläkaren, dessutom gör det ont  Den enda effekten citronsyran har här är att det smakar lite syrligt, en skvätt vanlig citronsaft hade kanske gett samma resultat? antioxidationsmedel: askorbinsyran går jag med på, men känner jag nu att jag behöver extra C-vitamin kan jag ju välja att ta en C-vitamintablett i stället för att äta Bostongurka... färgämnen: det är ju precis som du säger totalt onödigt. Så jag tycker inte alls att det låter värre än det är, jag är ingen hälso-freak, men varför kan vi inte få livsmedel som innehåller naturliga råvaror istf nåt som mer liknar resultatet av en kemisk laboration?
kalciumklorid=vägsalt och agar är en kolhydrat som kommer från havsalger, stärkelsen har man modifierat för att den inte skall brytas ned och för att den skall ha "rätt" förtjockningsegenskaper.
ingrid fuxwall
11-10-2006, 21:00
CITAT (Margith @ 04-09-2006, 16:07) Med risk nu att tråden drar iväg långt, långt bort från recept  men varför kan vi inte få livsmedel som innehåller naturliga råvaror istf nåt som mer liknar resultatet av en kemisk laboration?  Nu har jag hackat i en evighet och väntar på att få njuta av denna bostongurka. Eftersom jag gör den själv (så som många andra här) och kan ställa in den i kylen så fort den svalnat behövs ju inga konserveringsämnen, men kanske jag ändå tillsätter lite atamon så att den håller - satsen var stor. När jag tittar på Atamonflaskan innehåller den: E211 E270 E150 c När jag tar fram min påse med Melantin (använder jag till de flesta sylter) innehåller den; E 407, E 410, E 211, E 202 Hade man obegränsade frysutrymmen vore det kanske det optimala att man frös ner i dagsportioner av allt man själv "tillagar" för att slippa tillsatser men eftersom jag inte har det väljer jag att använda medel som gör att varan håller. ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-10-2006, 22:00) Nu har jag hackat i en evighet och väntar på att få njuta av denna bostongurka.
Eftersom jag gör den själv (så som många andra här) och kan ställa in den i kylen så fort den svalnat behövs ju inga konserveringsämnen, men kanske jag ändå tillsätter lite atamon så att den håller - satsen var stor.
När jag tittar på Atamonflaskan innehåller den: E211 E270 E150 c När jag tar fram min påse med Melantin (använder jag till de flesta sylter) innehåller den; E 407, E 410, E 211, E 202
Hade man obegränsade frysutrymmen vore det kanske det optimala att man frös ner i dagsportioner av allt man själv "tillagar" för att slippa tillsatser men eftersom jag inte har det väljer jag att använda medel som gör att varan håller.
ingrid Receptet innehåller en ättikslag och om den täcker gurkan så bör den hålla sig några veckor utan problem i kylen. Hållbarheten förlängs också av att man häller kokande vatten på först.
netaave
12-10-2006, 09:33
Den håller sig flera månader utan någon som helst tillsats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|