catlady
Vill bara klaga lite på mina stora vackra, men alltjämnt GRÖNA tomater. Det skulle ju ta 6-8 veckor från knopp/frö till mogen tomat, men det har definitvt tagit längre tid! Nu har de varit lagom stora i säkert 3 veckor, men någon förändring i färg kan jag minsann inte se... blink.gif
JennyJak
Mycket underligt, jag har redan plockat in alla tomater från mitt växthus....Blev i stort sett röda allihopa...

Har du tagit bort blad och kvistar så att det kommer in ljus så att de får sol?

MVH Jenny
catlady
Ja tänk, den som hade växthus ja! Mina står på balkongen, och det förklarar säkert mycket. Men det tar ändå en j-vla tid...
Christa
Om de inte mognar innan det blir frost så kan du plocka in allihop och lägga i ett fönster eller på köksbänken. Det gjorde jag när jag hade växthus och de mognade allihop. Du kan ju prova och nalla några av de gröna nu och lägga inne.
Betty
CITAT (catlady @ 22-08-2006, 18:42)
Ja tänk, den som hade växthus ja! Mina står på balkongen, och det förklarar säkert mycket. Men det tar ändå en j-vla tid...

Antar att du har en snygg tomatplanta som är /har varit översållad av blommor jättelänge och nu sent om sider är full av små gröna tomatkartar som tar en evighet att mogna... Antar åxå att det är en busktomat som heter Totem... wink.gif När de väl mognar kommer du i så fall att upptäcka att de dessutom är näst intill smaklösa... huh.gif
Jag hade en sån förra året - lovade mig själv: Aldrig mer! sad.gif
I år har jag en ampeltomat i stället, den är liten och kompakt den med - och jag käkar jättegoda små tomater från dem varje dag - sen flera veckor tillbaka!
Gurkan
CITAT (Betty @ 22-08-2006, 21:48)
CITAT (catlady @ 22-08-2006, 18:42)

Antar att du har en snygg tomatplanta som är /har varit översållad av blommor jättelänge och nu sent om sider är full av små gröna tomatkartar som tar en evighet att mogna... Antar åxå att det är en busktomat som heter Totem... wink.gif När de väl mognar kommer du i så fall att upptäcka att de dessutom är näst intill smaklösa... huh.gif
Jag hade en sån förra året - lovade mig själv: Aldrig mer! sad.gif
I år har jag en ampeltomat i stället, den är liten och kompakt den med - och jag käkar jättegoda små tomater från dem varje dag - sen flera veckor tillbaka!

Totem F1 som var så snygg ... den har jag stykit ur sortimentet inför nästa år. Som sagt, snygg planta men menlösa tomater.

Vad är det för ampeltomat du har nu ist. ? Jag har Tumbling Tom, både röd och gul, den gula är supergod men den röda smakar just inte så mycket tycker jag.

Catlady : om du ger upp och orkar omvärdera efter denna långa väntan så har jag några goda recept med omogna tomater !! smile.gif
Betty
Jag har ingen aning om vad den heter, fanns ingen märkning. Men tomaterna är orangeröda och jättegoda. smile.gif
Gurkan
Har letat lite på nätet och hittat en ampelsort som heter Pendulina, orange-röd och ska vara mycket smakrik.

Röd Tumbling Tom stryks härmed ur sortimentet och ersätts (på prov) av Pendulina !!!
catlady
Jag fick mina av en kursare som odlat dem från frön, hade inte vett att fråga vilken sort de var då. Mina två är höga och ståtliga, men översållade av blommor var de inte direkt... Så jag hoppas hoppas att det inte är Totem, och att tomaterna blir jättegoda! Men jag tror bestämt jag ska följa rådet och plocka in några i fönsterkarmen. Smakar de inget sedan så får jag väl göra marmelad på dem!
åsgård
Sitter du i zon 1 så tycker jag att du skall vänta med att plocka in.
Än är det gott om tid för de att mogna. Dessutom så brukar ju balkonger vara utmärkta för tomater.
Kan ju vara vissa problem om balkongen bara är i skugga.

Innan vi blev med växthus och inglasad balkong så tog jag in plantorna innan frosten. Klippte av stänglarna med tomater och hängde de upp och ner i källaren, mörkret. Sen var det bara att plocka röda tomater när de mognat till.

Vissa sorter har väldigt lång mognadsperiod, mer än de 6-8 veckorna man generellt brukar anse. Tomaterna finns ju i tidiga och ända bort till sena.

Tyckte att jag ochså fick dålig sprutt på de mina, och började undra vad jag gjort för fel, men sedan så har jag överfullt.
MVH
Kenneth
catlady
Aha! Tack för tipset! smile.gif
gomman
Mina ampeltomater (Tumbler) har också varit gröna länge, men nu tycks de plötsligt mogna allihop på en gång.
De smakar och ser ut ungefär som cocktail-tomater man köper i askar. Ingen höjdare alltså, men jag dömer inte ut dem än för jag har läst att de första tomaterna som mognar kan smaka sämre än de som kommer sen.
Den som väntar får se...

Nästa år får det bli 'Pendulina'.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon