Merlin
I närheten av mitt hus finns ett buskliknade träd som nu har runda solgula frukter. Kärnan är lik plommonets men lite rundare och mycket mindre. Jag såg inte när det blommade - kan det vara mirabeller? Jag vågar inte smaka ifall jag blandar ihop det med någon giftig växt unsure.gif Finns det risk för misstag eller vågar jag smaskar i mig? smile.gif
rosita
Så märkligt, i dag såg jag också ett träd som du beskriver! Små, solgula frukter och jag tänkte att det kanske var förvildade plommon. Jag var också rädd att de kunde vara giftiga. Och nu säger du mirabeller - vad är det? wink.gif Hoppas någon vet.... huh.gif
Christa
Det låter som mirabeller men det vore lättare om man såg en bild. Vår granne hade en häck av sådana när jag växte upp. Det fanns både gula, röda och ogange men gula är nog vanligast. De var lite mjöligare än vanliga plommon men jag gjorde marmelad och kompott av dem. Buskarna var nog ca 4 meter höga.
Christa
Kom på att jag frågade var man kan köpa Mirabeller och i svaren finns bild på dem. (Hade ett annat alias när jag bodde på två ställen.) Jag begriper inte riktigt det här med länkning till tidigare inlägg så vi får se om det fungerar. Om länken inte funkar så sök på mirabeller här i forumet så finns det under rubriken "Var finns mirabeller att köpa."

odla.nu
Christa
Var det mirabeller du hade?
myrtille
Mirabelle är en symbol för den trakt där jag bor - Lorraine. Just nu pågår en Mirabelle-festival i Metz eftersom frukterna mognar som nu i slutet på augusti. Så det stämmer med dina. Jag skulle nog provsmaka om jag var du (mirabeller smakar som plommon fast sötare). Om du kan ta flera (busken står väl inte på grannens tomt) kan du göra en paj. Jättegott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon