Full version: Clematis
Jeany
Nu har jag planterat mina första clematis (det blev Jackmani Superba och Summersnow) och håller tummarna för att de tar sig och blir riktigt fina. Det är tänkt att de ska klättra uppför en vägg. Vilken hjälp behöver de? Jag tänker mig att sätta upp snören "zickzack uppåt", dvs. en rad spikar nertill och en rad spikar upptill. Kan det funka? Går det bra med vilken snöre som helst? Något annat att tänka på? unsure.gif
fruberglund
Låter bra. Klematis klättrar helst i sidled har jag läst så sicksack blir nog bra. Tänk på att har ordentligt med utrymme mellan väggen och spaljen så det blir luftigt. Är det söderläge så blir väggen lätt väldigt het också.

Lycka till och visa gärna bilder när du är klar smile.gif
katjoh
SummerSnow blir en rejält stor och yvig klätterbuske så den lär behöva ganska kraftiga snören för att det ska hålla.
Lena N
Jag köper plastad ståltråd på Coop Forums byggmarknad. Den använder jag till en massa saker i trädgården. Clematis klättrar mycket bra på den.

Säljs i rullar om 60 m under namnet Profiltråd plastbelagd. Håller utomhus i många år och är diskret mörkgrön.
kristerh
man kan även använda hönsnät i någon bra färg, tex grön, finns i olika grovlekar
Betty
Jag använder armeringsmatta som klätterstöd till klematis.
Några jordspjut, 45x45-stolpar, spikmärlor och några "distansklossar" så att det blir luft mellan nätet och väggen, Framför dem har jag ställt pallkragar som jag har planterat klematisarna i. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon