forget-me-not
Vill gärna ha tips på nyttigt lördagsgodis som man kan sitta och stoppa i sig framför teven.
anna_rispan
morotsstavar, skuren rå blomkål, gurkstavar.

för att festa till det hela kan man ju göra en dipp till.
forget-me-not
CITAT (anna_rispan @ 21-08-2006, 21:00)

Har du recept på någon god sådan som passar till?
*Felix matte*
Jag brukar vräka i mig en hel drös små coctailtomater... behövs inte nåt dip till smile.gif
rosita
CITAT (forget-me-not @ 21-08-2006, 23:15)

Låt ½ l yoghurt eller fil rinna av i ett melittafilter i ett par timmar. Ta massan i en burk och blanda i t ex riven pepparrot, pressad vitlök, lite chilisås eller färska kryddor + lite salt och ev. peppar. Klart! Kan användas till som dipp, sås, pålägg på macka o s v. tongue.gif
netaave
Tandpetare med lite gott på, räkor & cocktailtomat, kräftstjärt & melonbit m.m.
Klura
Supergod dippsås till grönsaker är denna:
Blanda Creme Fraiche med Knorrs Dinner sauce Zigeuner till lagom smak.
2-4 msk brukar vara lagom.
Passar jättebra till naturchips också om man vill vara lite onyttigare.
Bessie
Andra godheter att dippa: Kålrabbi och daikonrädisa (såna där stora japanska istappar) är jättegoda skurna i stavar. Bladselleri om man inte har problem med att trådarna fastnar i tänderna.

Aubergine och squash i rätt tunna skivor, *lätt* sprayade med olivolja och torkade i ugn tills de blir lite mjuksega är också gott.
Killensomvillhagrönafingrar
Kyssar wub.gif

Smakar gott, sätter fart på blodomloppet.

Recept:
Börja med att vara snäll nån dag
Ducha
tänd några ljus
göm fjärrkontrollen till tv

Både billigt och nyttigt biggrin.gif
gutta
Om man är sugen på något matigare kan man baka ett gott bondbröd och dippa i hummus.

Guacamole är också toppen både till bröd och grönsaker.

För att tillfredsställa godissuget brukar jag göra chokladtoppar (70%ig choklad) med hackad mandel och lite chilipulver. det mättar och sätter fart på ämnesomsättningen!
forget-me-not
CITAT (gutta @ 29-08-2006, 09:11)
För att tillfredsställa godissuget brukar jag göra chokladtoppar (70%ig choklad) med hackad mandel och lite chilipulver.

Hur gör du dessa?
Rapchic
doppa jordgubbar (el papaya el annat gott) i 70%ig eller högre smält chocklad
låt stå i kylen tills chockladen har stelnat
nyttigt x2 alltså smile.gif
Meliss
CITAT (Rapchic @ 29-08-2006, 10:49)
doppa jordgubbar (el papaya el annat gott) i 70%ig eller högre smält chocklad
låt stå i kylen tills chockladen har stelnat
nyttigt x2 alltså smile.gif

Tänkte oxå svara chokladdoppade frukter och bär! Det är så fruktansvärt gott!

Jag brukar ibland göra fruktsallad med riven mörk choklad och antingen kesella vanilj, el jordgubblime eller blanda kesella med vaniljstång och en liten klick kräm fräsh. Mums!

Eller gör man en kladdkaka av mörkchoklad och ägg och fruktsocker, sök på nätet så finns recept.

Fondue på smält choklad och frukter på spett är jättemysigt!

Mixa frysta bär med kesella och lite kräm fräsh och fruktsocker så blir det som mjukglass och det är helt himelskt!!!

Är det godis du vill ha kan man smälta choklad (70 % off course) och blanda med russin, nötter, kokos eller vad man vill som är hyffsat nyttigt! Bara klicka upp på bakplåtspapper och låt svalna.

I alla händelser är fruktsocker att föredra. Har en mkt högre sötma och man behöver mindre plus att den är långsammare i sin energi, dvs lägre GI och oavsett om man äter GI eller inte är det ett bättre socker. Aspartam och annat skit befattar jag mig inte med men om man gör det är urvalet ännu större på godis.
LadyG
Om man har en mixer hemma, och lite frusna bär kan man göra sin egen smoothie.

Smoothie för två personer:

4dl lättyoghurt (gärna vanilj, mindre syrlig)
4dl frusna jordgubbar
1 banan
2 kiwi

Mixa till slätt dryck och häll upp i stora glas (det blir nästan 5 dl dryck per person).

Man kan naturligtvis ta de bär man tycker är gott, det där är bara ett förslag. Men mängden är ungefär den.
Fizzgigg
Mums.
Testa gärna att växla mellan gul och grön kiwi, de är ganska olika i smaken. Gröna kallas ju inte för inte kinesiska krusbär, det är ju lite stuns i dem. De gula får man väl kalla burgundiska nektariner eller något sånt för att beskriva den smaken.
Magdis
Oliver kan man käka som godis. särskilt de som ligger i en god marinad. tongue.gif
scorpan
CITAT (forget-me-not @ 21-08-2006, 23:15)

Man kan köpa 3 pack av dill och citron, som ska blandas med creme fraiche.....den är god till grönsaker. jag brukar använda den till maten när jag äter Ris och fiskpinnar wink.gif

Sedan så finns det ju dippmixar som är tänkta för tec chips....den med paprikapulver brukar jag ha till gurka och morotsstavar....blandas i gräddfil..

hoppas du fick nåt gott tips som passar dig. kram.
stina
Mörk, 70-procentig choklad - perfekt till ett glas rödvin! rolleyes.gif
forget-me-not
Oj, vad många härliga tips jag fått! Tack! wub.gif
gutta
Chokladtopparna är jätteenkla. Grovhacka mandel, smält chokladen, blanda och strö i chilpulver efter smak. Det ska vara ganska mycket mandel i förhållande till choklad. Chokladen ska bara täcka och hålla ihop allt. Sen är det bara att klicka ut på ett smörpåapper och vänta tills det stelnar.

Nyttigt men man kan förståss inte äta alltför stora mängder....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon