Tack för alla svar på en novis frågor!
Nu har min lillunge somnat och jag kan rå om datorn en stund.
(Har tagit över en övergiven, vanskött trädgård):
I ett hörn av den nedgågna trädgården står ett litet skjul i plåt. Vi tänker troligen behålla det så länge eftersom det hyser gräsklippare o dyl. Fast vackert är det rakt inte - vilka klätterväxter kan ta sig fram och upp längs plåt?
En annan fråga; det är ett böjt rostigt rör som står upp ett par meter från den gamla brunnen, längs en mur. Vad kan det ha för syfte? Det ser ut som en uppochnervänd metkrok i formen, så att säga. Kan det vara till ett gammalt avlopp? Vad finns då nere i marken under röret?
Ha det gott!
Om man hjälper till genom att dra några trådar så kan i princip alla klätterväxter fungera. Det låter som om röret är en ventil till brunnen (röret är böjt för att det inte skall regna in), men om man sedan har sådana ventiler till dricksvattenbrunnar eller avlopp vet jag inte. Ofta kan man på placeringen av brunnen se vad för typ av brunn det är/har varit. En vattenbrunn brukar tex vara placerad så att den inte förorernas tex av smältvatten på våren, ofta placeras vattenbrunnen ovanför huset (om marken lutar). Medan en avloppsbrunn är placerad nedanför och i en riktning så att ev överflödande vatten kan rinna bort.
Louise i Göteborg
23-05-2003, 07:36
I allmänhet är det avlopp som har sådana "luftare" för att gaser från jäsningsprocesserna (gamla system) inte skall orsaka övertryck samt för att motverka undertryck=stopp i flödet. Även moderna avloppsystem har luftare, oftast placerade på taket, då för det senare problemet.
Var glad för ditt rostiga skjul! Varje möjlighet att plantera klängväxter är en tillgång och i ett skruttigt hus behöver man inte vara rädd för att fästa snören och pinnar hur som helst. Odla det som jorden och ljuset tillåter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.