Neuanfänger
Jag har av min svägerska blivit introducerad till tempelträdet, Ginkgo Biloba. Oj så vackert, och vilken grej att ha ett träd med så uråldriga rötter ( tongue.gif ) i sin trädgård!

Min svägerska bor i norra Tyskland och där går det tydligen utmärkt att plantera detta vackra träd, men hur är det för oss som bor i Stockholm? Letar förtvivlat efter information om trädet, men söker man på Ginkgo Biloba hamnar man bara på en massa hälsokostsidor mad.gif . Finns det någon här som kan hjälpa mig med dels om det går att ha trädet här i Sverige, och ett tips på var man isf kan köpa det?
wolkenkrabber
Ginkgo går bra att odla i stockholm... Det står en bredvid ingången till bibblan i humlegården...

Kolla på zetas handelsträdgård vid kungenskurva för införskaffning....
Carex
om det är ett ungt träd måste du skydda det de första året lärde jag mig för längesedan när jag praoade på plantagen. Om det är ett sådant litet träd som du köper för en tjuga bland miniväxterna i en vanlig blomsteraffär dröjer det många år innan du kan plantera det utomhus.
kerstin z5-6
och mitt lever det med ..smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-08-2006, 22:39)
och mitt lever det med ..smile.gif

ja det gör det verkligen wub.gif
jag tror inte det bler några problem med ginkgon om du planterar en planta/träd
MB1965
Gå till din lokala planstskola och beställ ett träd för leverans i vår. Heter väl jungfruhårsträd på svenska tror jag ... ?

Ett 120-150 kostar kanske 700 kr.

Funderade på ett själv men 10-12 meter är lite stort i min trädgård så jag får nlja mig med magnolior.
Lena i Torslanda
Både du och dina barn hinner bli pensionärer innan du får en Gingko som blir för stor om den nu någonsin blir det. Den växer oerhört långsamt laugh.gif
jegi
CITAT (MB1965 @ 22-08-2006, 08:06)
Gå till din lokala planstskola och beställ ett träd för leverans i vår. Heter väl jungfruhårsträd på svenska tror jag ... ?

Ett 120-150 kostar kanske 700 kr.

Funderade på ett själv men 10-12 meter är lite stort i min trädgård så jag får nlja mig med magnolior.

Hmmm...

120 cm:s ginkgo för 110 spänn såg jag nyligen på Trädgår'n i Söderfors.
Ludvig Johansson
Tänkte bara tillägga att det växer en Ginko här i skövde i z3 som har överlevt många många vintrar. Vet tyvärr inte hur gammalt det är men det ser ut som ett gammalt äppelträd. Jag hade en liten planta som blev helt uppäten av okänd gnagare så det skulle jag försöka skydda den mot om jag skaffade mig en ny planta.
Big Gardener
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-08-2006, 08:31)
Både du och dina barn hinner bli pensionärer innan du får en Gingko som blir för stor om den nu någonsin blir det. Den växer oerhört långsamt laugh.gif

Så oerhört långsamt växer den egentligen inte. Det handlar som alltid så mycket om rätt ståndortsförhållanden. Gingkon växer bäst på varma, skyddade platser i näringsrika men väldränerade jordar. Den klarar torka, torr luft och stadsklimat bra. I motsatta förhållanden växer den naturligtvis sämre och långsammare. I Sverige växer den naturligtvis långsammare än i Tyskland eftersom vi generellt har kallare klimat här. På sämre ståndorter fryser dessutom topparna tillbaka vilket försämrar tillväxten ännu mer. Men i svenskt stadklimat kan trädet bli oerhört lyckat. Bra exempel finns i Malmö (Stadteatern, Gustav adolfs torg, Folket park).
fruberglund
Gingko ska väl bara gå till zon 3 enligt odlare men jag vet att Kerstin zon 5-6 har ett uppe i norrland så det är ju bara att prova.

Jag har ett sånt träd, inte så stort än men visst är det vackert.

I Gränna finns ett jättestort träd, har stått där sen 1985. Det är så stort så man kan sitta i skuggan under det. Då är det som sagt 20 år gammalt så relativt långsamt växer det nog om man vill komma upp i den storleken.

Lite rolig info om Gingko:
1949 fanns 40 st Gingko Biloba-träd i Sverige. Då var detta träd så ovanligt så det fanns en förteckning över ägare med adress.. Numera är det så vanligt så nu finns självklart ingen lista längre tongue.gif
MB1965
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-08-2006, 08:31)
Både du och dina barn hinner bli pensionärer innan du får en Gingko som blir för stor om den nu någonsin blir det. Den växer oerhört långsamt  :lol:

Well, njae, jag har skyddad tomt, väldränerad, med bra förutsättningar för Ginkon. Och magnolior. Min M. Merril har vuxit 70cm i år ( planterad förra sommaren)

Hur är det förresten det finns några kultivarer ( eller undersorter ?) på Ginko, har någon lite information om dessa?
Lena i Torslanda
Går inte att jämföra med Magnolia! Jag bor i zon 1 har 2 st Gingko i utmärkt läge båda. De växer ca 10 - 15 cm/år - inget stort problem alltså. Mina Magnolior växer alla mkt mer än så!
MB1965
lena, det var inte jämförelsen utan bara för att visa att det är "bra" förutsättnignar.

Jag såg förresten prislappen på en 2- meters ginko, tjohej, nån sån blir det inte biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon