ZIL
Hej!
Är det någon som vet hur jag skall förvara maskätna potäter? Jag vill ju inte slänga potatisarna eftersom det går ju att ta bort det som är maskätet. Skall jag ta bort det maskätna och sedan förvara eller skall jag förvara potatisen som den är, med mask och allt? Fick 2 fina hinkar, men de flesta var angripna. HJÄLP!
Christa
Jag skulle gjort potatisgratäng av dem och frusit in.
KURT
Är det hål i potatisen, gjort av ett djur eller en kniv! Så går det knappast att förvara den någon längre tid. Det blir en inkörsport för bakterier och svampar.
Pricken
CITAT (ZIL @ 22-08-2006, 09:49)
Jag vill ju inte slänga potatisarna eftersom det går ju att ta bort det som är maskätet.

Rensa, skala, tärna/skiva och frys - men gör det snabbt, inom en eller två dagar.
Du kan inte spara angripen rå potatis. Dels ruttnar/möglar den rätt snabbt, men den bildar dessutom sannolikt även solanin, ett gift som du blir riktigt dålig i magen av, i värsta fall med kraftigt illamående och diarré och andra förgiftningssymptom.
Samma gift bildas i potatis som skadats vid skörd (skärsår, krosskador osv) - eller utsatts för solljus.
Det går inte att koka bort, därför bör du inte äta angripen potatis om du inte är mycket snabb med kniven.
Har potatisen legat mer än 2-3 dagar tycker jag att du ska investera i ny, fräsch vara. Det är billigare än ett akut läkarbesök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon