Victoria
22-08-2006, 12:11
Hej,
Har planterat en purpurapel med röda blad och klarrosa blommor på våren. Har tänkt ha en rabatt under detta träd. Jag har en del blommor som har blivit över efter omplanteringar och ommöleringar, men jag vet inte vilken färgskala jag ska välja. Vad tycker ni?
Dessa blommor finns att välja av:
Röd Tuplan Apeldoorn
Gräddvit tulpan av typ ovanstående
Blåsippa
Blå ormöga
Rosa fänrikshjärta
Vit astillbe
Gul flicköga
Ljusrosa vanlig höstanemon
Klarrosa lite lägre höstanemon.
Silverbladig salvia
Är inte så säker på att tex rött, gult och ev blått passar så bra ihop med bladverket. Kanske blir för "skrikigt". Sedan tycker jag ärligt talat att de gräddvita tulpanerna inte är så snygga. De är så stora och blaffiga, likaså de röda Apeldoorn. Men när man redan har dem.....
Kanske ska hålla mig till rosa och silver? Är så villrådig, vad tycker ni? Ge gärna tips på något mer jag kan samplanatera med det jag redan har.
En trädgårdsmästare jag känner har planterat klarblått under sina röda träd - pärlhyacinter, förgätmigej och lungört. Det är raffigt!
Mulle
kerstin z5-6
22-08-2006, 16:05
Det rödbladiga är ju permanent , medan tulpaner o vårlök blommar en kort tid på våren -då tycker inte jag att färgchocker gör så mycket -det är de senare som håller en lång blommningstid som bör harmoniera
vitt rosa silver blir nog fint
ewa zon 3
22-08-2006, 18:52
Gulbladiga växter som lyser upp under trädet.
Några gulbladiga Hosta kanske som kan täcka lökväxternas blast när de blommat över. Silverbladig salvia låter snyggt. Är det samma som jag har vill den ha det soligt för att bli riktigt silvrig i bladen.
/Ewa
såg en plansch på botnaiska trädgården här i göteborg får några år sedan. En akvarell av en rödbladig japansk lönn som det blommade blå vallmo under, otroligt vackert.
En eller annan färgchock gör nog inget men annars tycker jag egentligen att det är purpur, rosa och "svart" som är snyggast ihop med rödbladigt. Till det behöver man en kontrastfärg så det inte bara blir en mörk gröt. Antingen milt limegrönt eller silvergrått är suuuupersnyggt!
Perenner jag har ihop med en nästan svartbladig fläder är:
Echinacea "Magnus" (röd solhatt)
Stäppsalvia "Caradonna", mörkt lila
lammöron
Rosa höstanemon
Skulle även vilja ha den rödbladiga salvian och kanske en ljust rosa pion eller ros?
Ur din lista skulle jag nog ta de rosa perennerna och hitta andra hem till de andra.
Pernillaheterjag
23-08-2006, 12:03
Tycker själv att det är mycket fint med vitt, silver och rosa under röda träd. Har det själv under/ihop med mina jap. blodlönnar.
Ett tips på fin marktäckare precis under trädet är japansk malört, silverfärgat och fint. Blir som en fluffig matta. Snyggt också att ta upp det blodröda med röd alunrot som accent.
Hej!
jag har röda/rödbladiga växter under mina blodlönnar. Det är HELT URTRIST. Det blir bara en röd sörja av allt. Skall flytta dom nästa år....och ha något somger kontraster istället, en chans att köpa nytt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.