Full version: Mogen röd chili
rosita
Jag har två chiliplantor som är 120-130 cm höga och har haft gröna chilisar länge nu. Hur lång tid ska det ta innan de blir röda? unsure.gif

Samma sak med paprikan...har varit gröna länge...inte en enda har börjat ändra färg! sad.gif Jag har tagit en grön paprika för att ev. få de andra att mogna fortare, men det hjälpte inte. Jag längtar efter röd paprika.... tongue.gif
surren
nu vet jag inte om vi har samma chilisar men för mina tog det ett rätt bra tag från gröna till röda, minst 1 månad iaf!
rosita
Alltså, mina har varit gröna 2 månader nu! sad.gif
Gurkan
Det är stor skillnad på olika sorter, en del "slår om" i färg så fort dom är fullvuxna medans andra tar väldigt långt tid på sig.

Vet du vad det är för sort/-er du har ?
rosita
Chilipeppar De Arbol Capsicum annuum L. står det på påsen. smile.gif
KURT
Jag lämnade mina plantor kvar ute ett år och upptäckte glatt röda frukter i mitten av oktober!
Gurkan
CITAT (rosita @ 23-08-2006, 06:05)
Chilipeppar De Arbol Capsicum annuum L. står det på påsen. smile.gif

Har tyvärr inte odlat den sorten så jag vet inte hur den beter sig.

Mina Cayenne, både röd och gul, ändrar färg nästan direkt när dom är fullvuxna medan t.ex. Jalapeno tar evigheter på sig, så två månader är inget onormalt tror jag.

Men, dom kommer att ändra färg förr eller senare, det kan du nog vara ganska säker på så ge inte upp.
rosita
Nu har 3 st blivit röda! laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De Arbol är en sort med ganska lång utvecklingstid, enligt Lindbloms frö är det den sorten som mognar sist av alla de chilisorter de säljer.
ingrid fuxwall
För mig ändrade paprikan färg när jag tagit av den och lagt den inne.

ingrid
Scout
Har planta av okänd sort som har massa gröna chilisar på som vägrar blir röda.
Måste man vänta på att chilisarna blir röda eller kan man äta dem gröna?
Eller de kanske smakar annorlunda/konstigt/fel?

Har sett gröna chilisar i grönsaksdisken på ica...
rosita
CITAT (Scout @ 03-10-2006, 16:39)
Har planta av okänd sort som har massa gröna chilisar på som vägrar blir röda.
Måste man vänta på att chilisarna blir röda eller kan man äta dem gröna?
Eller de kanske smakar annorlunda/konstigt/fel?

Har sett gröna chilisar i grönsaksdisken på ica...

Man kan äta dem gröna. I alla fall gjorde och gör jag det! Min ena planta som hade minst 100 chilisar, står så vacker med nästan alla röda nu! tongue.gif Mina gröna är mindre starka än de röda.
Scout
Lite svagare i smaken alltså...
Då ska jag göra en Chili sin carne på de gröna och hoppas det blir bra.
Tack tack
sunkan_85
var kan man få tag på chili frön hur funkar det att ta frön på de man kan köpa på ica? skulle vilja ha en stark sort något tips
habanero
Bara för att nämna två alternativ till fröer:

Örtagården har många sorters fröer. http://www.ortagarden.com/

Beställer man från USA, så har Peppergal varit bra: http://www.peppergal.com/

Är det någon speciell sort du letar efter, så kanske jag kan hjälpa dig att hitta rätt annars.

Hälsningar
Mats (http://petterssononline.com/habanero)
noora
CITAT (sunkan_85 @ 31-10-2006, 22:24)
var kan man få tag på chili frön hur funkar det att ta frön på de man kan köpa på ica? skulle vilja ha en stark sort något tips

Du kan ta frön från färska mogna (röda, gula eller orange) chilifrukter som du köper i mataffären. Det är inte säkert att det blir exakt likadana frukter på din planta dock, det beror på hur förädlade dom är. Skär upp frukten försiktigt så att du inte skär sönder kärnorna. Pilla loss kärnorna från de vita mellanväggarna och lägg dem på tork. Förvara dem torrt tills det är dags att så (bästa såtid är januari-mars).

Annars kan du köpa frö i trädgårdsbutikerna. De flesta fröfirmor har flera sorters chili i sitt sortiment nuförtiden, och många trädgårdsbutiker tar in en del av Örtagårdens stora sortiment av chilifröer om du inte vill beställa på postorder (det kostar ju lite i porto).

Om du vill ha en riktigt stark sort rekommenderar jag Habanero. Annars kan du välja någon "medelstark" sort som t.ex. Jalapeño, det brukar vara styrka så att det räcker i dom också :-)
sunkan_85
man tackar så mycket jag är nybörjare så jag tar och testar pirri pirri för jag vet vad det är och sen tänkte jag testa Arizona Capsicum anum var. aviculare`Tuscon Arizona´ ser vacker ut och intresant

hur är det men chilin när man ska polenera dom man måste ha minst 2 plantor av samma sort, och det är inte skilnad på hon/han plantor är det vanligt att plantor har olika kö. bor i en liten lägenhet så det blir att leka inom hus unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inte skilda han och honbplantor det är inte ens skilda han och honblommor på chiliplantorna. Blommorna har både ståndare och pistill = de är tvåkönade, så det brukar funka att bara ha en planta, det brukar funka med självbefruktning.
Gurkan
CITAT (sunkan_85 @ 01-11-2006, 19:53)
man tackar så mycket jag är nybörjare så jag tar och testar pirri pirri för jag vet vad det är och sen tänkte jag testa Arizona Capsicum anum var. aviculare`Tuscon Arizona´ ser vacker ut och intresant

hur är det men chilin när man ska polenera dom man måste ha minst 2 plantor av samma sort, och det är inte skilnad på hon/han plantor är det vanligt att plantor har olika kö. bor i en liten lägenhet så det blir att leka inom hus unsure.gif

Jag skulle rekomendera att du inte ger dig på piri-piri'n om du inte har uppvärmt växthus, du kan inte räkna med skörd förrän i slutet av oktober eller under november så plantorna fryser ner innan du skördat det mesta om du inte kan ta in dem.

Jag har provat flera år nu men ger upp efter denna säsong ... wink.gif
rosita
CITAT (sunkan_85 @ 31-10-2006, 22:24)

Förra våren satte jag frön från en ICA-chili och det blev inte vad jag kallar chili på den plantan, de smakade som paprika!
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju ske korsbefruktning mellan chili och paprika så det brukar vara bäst att köpa frön och gärna av någon snabb sort.

Den Albanska är nog den snabbaste jag testat men jag tyckte inte den var så stark. Starkare är den gula Sarit Gat och den är ganska snabb den med den har 63 utvecklingsdagar.

Aji blanco cristal är en annan snabb sort (55 utvecklingsdagar) stark men inte superstark.
sunkan_85
vad kan ni rekomendera för sort i stället för pirri pirri vill helst inte ha för stora frukter thai chili kanse är det en tidig skörd på dom?

missade lite i din text jag tror jag ska pröva på Aji blanco cristal
Gurkan
Jag har haft samma problem med thaichilin (från Örtagårdens plantskola) att den inte började blomma förrän i aug-sep och det hann inte bli nån skörd.

Jag har odlat en god lite röd i sommar som heter Rumänsk Chili som gav bra skörd och goda, "lagom" starka frukter på små kompakta plantor.

Aji blanco kristal ger ganska stora upprättväxande fruker som går från nästan vitt till gult och orange och är mycket dekorativ.

En annan favorit från i år är Aji Kristal (inte ens samma art som Aji cristal blanco ... lurigt med namn) som gav underbart fruktiga och smakrika, inte för starka frukter och massor av dem. Den tillhör arten Capsicum baccatum. Rekomenderas verkligen.

Annars brukar olika sorter som heter nåt med Cayenne vara tidiga och säkra, inte för starka men goda. De Cayenne, Cayenne Long Slim, Golden Cayenne (Gul) har alla get mycket stor skörd här i år.

Jag får också slå ett slag för Örtagårdens orangea Habanero, det är den äkta varan, ger stor skörd av de vackraste och starkaste habanerosar man kan tänka sig !!! Har ganska lång utvecklingstid men funkar i ett skyddat läge utan västhus (mot en vägg eller vid en mur t.ex.) om man börjar tidigt (jan-feb) och har dem på fönsterbrädan (eller helst med extraljus) på våren och hösten.
Ciczi
CITAT (rosita @ 02-11-2006, 07:07)
Förra våren satte jag frön från en ICA-chili och det blev inte vad jag kallar chili på den plantan, de smakade som paprika!

Har också satt åtskilliga chilifröer från ICA. Vissa smakade som paprika och andra smakade eld, trots att de satt på samma planta.
Förra året hade jag både paprika och chili ute och jag skördade inte förrän på fars dag.

mvh Ciczi

(P.s på min hemsida finns det berättelser om mina paprikeodlingar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon