Victoria
Hej,

Har nyligen planterat en purpurapel på ett ställe där det tidigare fanns ett mindre körsbärsträd. Intill har vi en häck där det bor fullt av sparvar.

Nu har flera gånger sett sparvarna gå till attack på det nya trädet och slita loss bladen? Det är inte en åt gången utan de sitter så många i trädet som trädet håller (det är ju fortfarande ett litet träd) och alla sliter de loss blad som sedan får singla ner på marken?

Det kanske inte har med trädet att göra, jag tycker sparvarna för övrigt har blivit orädda, ettriga och kaxiga de senaste veckorna? Vad beror detta på?

Men huvudfrågan. VARFÖR ger de sig på trädet? Har aldrig sett något sådant tidigare!
mari_tres
CITAT (Victoria @ 22-08-2006, 13:17)
Har nyligen planterat en purpurapel på ett ställe där det tidigare fanns ett mindre körsbärsträd.

Kan det vara det som är boven? Är de sura på dig för att du tog bort körsbärsträdet? tongue.gif
Eller tror de att bladen (antar att purpurapel har röda blad??) är körsbär? ohmy.gif Jag har ingen aning, faktiskt...
Victoria
biggrin.gif Ja, jag tänkte oxå att de straffar mig för att jag tog bort körsbärsträdet. fast skämt å sido, kan de vara så långsinta?

Det var ett ungt och tyvärr sjukt körsbärsträd, så det bar aldrig frukt, så de kan ju inte tjura över frukten, purpurapeln bär ju oxå fin "fågelfrukt" smile.gif
mulle
Kanske du har insekter i trädet som fåglarna hjälper dig att bekämpa?
Det gör de hos mig.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon