saintpaula
Varför blev min broccoli mest blast och hög stjälk men jättelite ätliga knoppar? Varför går lök så däligt i min sandjord. Jag får knappt tillbaka utsädet på gul och rödlök och purjolöken rör sig knappt.
Jag väntar på att palsternackan skall bli färdig den växer hela september har jag hört blasten är jättestor men under är det än så länge bara lillfingertjocka nackor.
Mina tomater i växthuset ger för lite skörd. Jag misstänker att jag gjorde fel som tog kärnor från förra årets tomater och odlade. Man får inte vara så småsnål. Men vilken sort skall jag satsa på nästa år?
Majsen blev knappt nåt alls. Kolvarna kom men de rymmer nästan ingen majs, skall det vara så svårt.
Annars blev allt annat jättebra! Morötter, rödbetor mangold, sallad persilja, Squash har jag nog skördat 40 st!
Även ärtor och bönor och gurka blev bra!
Hoppas på svar från mer vana odlare!
rosita
Jag tror att löken behöver mycket näring. Min jord är ganska näringsrik och så lägger jag på gräsklipp + guldvatten i början av säsongen.
Min broccoli blev ungefär som din, jag tror jag ska prova en annan sort nästa år.
Palsternackor tar god tid på sig. Förra sommaren satte mina fart och växa i augusti / september, sen hade jag så det räckte hela vintern och i våras slängde jag resten på komposten!
Majs odlade jag förra året, men det blev lite dåligt fyllda kolvar, så det odlar jag inte mer.
Ta frön från egna tomater borde väl bli bra, tycker jag, men jag har aldrig provat. Inte kan jag tipsa om någon sort heller. Men jag har ställt frågan här på odla, så sök på forumet!
Men du har ju skördat en hel del som blev jättebra!
Pricken
CITAT (saintpaula @ 22-08-2006, 13:59)
Jag väntar på att palsternackan skall bli färdig den växer hela september har jag hört blasten är jättestor men under är det än så länge bara lillfingertjocka nackor.

Palsternackor måste sås otroligt tidigt för att hinna ut innan vintern, men de kan faktiskt vara kvar i jorden över vintern om du sådde sent.
Jag skördade i september/oktober förra året (zon 4) men lät hälften vara kvar över vintern och tog dem i april/maj i stället. Det var inga problem alls, inte heller att rådjuren satt i sig rätt mycket av blasten. Nackorna var spänstiga och fräscha.
Däremot blev det inte mycket av de frön som jag på spek sådde i höstas. Det skulle enligt fröpåsen gå och ge tidigare skörd - men det gick inte alls. Inget kom upp.
Tre nackor fick hur som helst stå kvar av de som såddes i början av april förra året, och gav finfina fröställningar. Men nackorna under de pampiga frökronorna, drygt ett år gamla vid det laget, var rätt ukkiga, så de åkte i komposten.
saintpaula
Tack för kunskapen nu vet jag mer om palsternackor. Jag bor i zon 4 gränsande till 5 hoppas de kan övervintra även här. jag tycker det låter lite konstigt eftersom tjälen går ner en halvmeter, det betyder ju att nackorna fryser ochså, men de är ändå fräscha att äta till våren menar ni väl, antar jag.
Vad är guldvatten?
Angående näring så gödslade jag min sandjord jättemycket i höstas. Jag la på obrunnen kogödsel.
Jag tänker täckodla har god tillgång på hö. Jag är lite rädd för fröna i höet men det är väl bara att lägga på tillräckligt tjockt. sad.gif
Gurkan
Här har det mesta gått bra i sommar men några saker ska jag lägga på minnet till nästa år.

Löken blev ok men hade jag vattnat mer hade den säkert blivit mycket större, har inte vattnat löklandet knappt alls.

En del av mangolden gick upp i blom snabbt, antagligen stressade av torkan trots att jag vattnade dem lite ... typ rotblöta varannan vecka när det var som torrast. Även röd- och gulbetor har nog lidit lite av torkan och blivit lite träiga i konsistensen.

Tomater i hinkar och krukor ser totalt eländiga ut nu eftersom jag inte skött vattningen ordentligt under den varmaste och torraste perioden.

Kronärtskockorna gav bara en enda skocka per planta, småplantorna som jag planterade ut var lite misshandlade och hade växt i för små krukor så jag hoppas på bättre skörd nästa år om jag kommer ihåg att ta hand om dem bättre då. Mycket jobb för lite mat ....

Allt annat som står i mina djupgrävda land har i princip klarat sig utan vattning hela denna ökensommar.
ingrid fuxwall
Jag är som vanligt nöjd med vad jag fått men ångrar allt jag inte sådde.

ingrid
Susanna
Gurkan, pröva att övervintra kronärtskockorna så blir skörden större. Jag lyckades övervintra en planta under förra vintern, den gav i år 10 kockor. Jag har prövat flera olika metoder för att övervintra men bara lyckats en gång. Jag täckte hela plantan med jord, cirka 30 cm högt. Kastade på jorden någon gång i november. I februari fanns fortfarande blad kvar som stack upp. I mars trodde jag att den dött men i april satte den fart och jag blev väldans lycklig.

När det gäller årets odlingar annars så är jag mest missnöjd med brysselkålen. Vet inte riktigt vad som hänt, kanske har det varit för varmt. Men det har inte bildats några huvuden utan anlagen har istället öppnat sig helt och ser ut att nästan bli nya plantor....krångligt att beskriva.

Mangolden gick inte heller bra i år, blev bitter till smaken. Vattnade antaglingen för lite.

Mest nöjd är jag med melonerna, de blev större än förra året och otroligt goda.
Gurkan
Tack Susanna, jag vill såklart övervintra dem men har inte riktigt vetat hur. Ska prova som du gjorde. Har ganska många så jag kan prova lite olika saker. Stället dom står på är ganska torrt och dom har en upphöjd bädd så det ska kanske inte vara omöjligt.

Vad var det för sort som du övervintrade ? Den enda jag hört skulle gå att övervintra här är Herrgårds men det är inte den jag har. Mina heter Green Globe och Imperial Star.
rosita
CITAT (saintpaula @ 24-08-2006, 15:40)
Vad är guldvatten?

Guldvatten = 1 del urin, 9 delar vatten. Blandas och vattnas med. Bästa gödningsmedel som finns och dessutom gratis! laugh.gif
Susanna
Jag är inte säker på sorten, köpte den utan märkning på en handelsträdgård i Glemmingebro. Första året som jag försökte övervintra kockor så följde jag råd i en trädgårdsbok. Täckte med halm och la sedan plast över för att hålla blöta borta. Det visade sig bli ett perfekt mushotell, varmt, torrt och med mat (rötterna till kockan!).

Så här såg den ut för några veckor sedan. Kan kanske vara en herrgårds?
Odlarinna
Kommer just från min kolonolott och vill skriva ner mina skördar lyckade 0ch inte lyckade.Börjar med hallonen biggrin.gif Jag har aldrig fått så mycket som i år.Inget mask heller. Vaxbönor hur mycket som helst,Rödbetor så det räcker men broccoli wink.gif Flera plantor saknade själva knoppen så jag tänker slopa broccolin nästa år. Gullöken blev ovanligt liten men rödlöken hur fin som helst. Kanske var sättlöken dålig.
Trots allt ser man fram till kommande odlingar.
Susanna
Jag funderar lite på om värmen ställt till det i år för vissa växter, till exempel brysselkål, broccoli etc. Har fått för mig att de föredrar regniga somrar framför stekhetta...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (saintpaula @ 24-08-2006, 15:40)
Tack för kunskapen nu vet jag mer om palsternackor. Jag bor i zon 4 gränsande till 5 hoppas de kan övervintra även här. jag tycker det låter lite konstigt eftersom tjälen går ner en halvmeter, det betyder ju att nackorna fryser ochså, men de är ändå fräscha att äta till våren menar ni väl, antar jag.
Vad är guldvatten?
Angående näring så gödslade jag min sandjord jättemycket i höstas. Jag la på obrunnen kogödsel.
Jag tänker täckodla har god tillgång på hö. Jag är lite rädd för fröna i höet men det är väl bara att lägga på tillräckligt tjockt. sad.gif

Majsen har ju fungerat utmärkt iår det är en gröda som trivs när det är runt +30 det är optimal temp för den växten men jag är lite frågande till kommentarerna i denna tråd att kolvarna inte är fulla, här i zon 2 (direktsådd) är inte majsen klar än på ett tag ofta brukar den inte mogna förren i sept-okt. +Majs SKA sättas i grupp ej på rad och inte i växthus eller dyl. majs vindpollineras så får man majskolvar som visar på dålig pollinering måste man gruppera majsen bättre + man kan inte odla bara 1-2 plantor utan man måste ha flera.

+Har du sandjord ska du inte gödsla på hösten det är slöseri med gödsel. När snön smälter rinner ju näringen ganska raskt igenom och åker ner mot grundvattnet istället. När man odlar i sandjord där näringen snabbt lakas ur är det bättre att dela upp gödningsgivorna till flera och gödsla med jämna mellanrum vår-sommar.
Magdis
Man kan nog gott säga att min chiliodling inte blivit som jag tänkt, för de håller nämligen på att blomma NU! blink.gif Det är snart dags att skörda tomater, paprika och majs, men chilin den tänker börja sätta frukt först nu! Jag får väl ta in dem när frosten kommer och se vad det blir...
Susanna
Chilin brukar gå utmärkt att ta in. Håll koll på spinn bara, chili kan ibland få det inomhus.
Magdis
CITAT (Susanna @ 27-08-2006, 19:55)
Chilin brukar gå utmärkt att ta in. Håll koll på spinn bara, chili kan ibland få det inomhus.

Tack! Så bra, då ska jag försöka med det. Ser man tydligt om de får spinn och vad ska man göra åt det i så fall?
Fru fet
Jag har skördat extremt mycket chili, inte minst gul habanero (tror jag gick lite överstyr när jag köpte plantor i våras blink.gif ). Tomaterna i växthuset har gått (och går) bra, likaså auberginen - fem,sex rejäla frukter per planta. Morötterna har också gått strålande, speciellt gillade jag den gula "yellowstone". Vad som gick käpprätt var rädisor (de få jag kunde skörda var träiga och spruckna, för lite vatten antagligen) och alla ärtor - både socker-, släp-, och märgärtor fick någon ohyra efter blomningen och tvärdog ohmy.gif !
Magdis
Apropå tomater: Hur lagrar ni era tomater? De håller sig väl inte så länge? Äter ni dem från plantorna allt eftersom och struntar i att lagra? Så kommer nog jag att göra eftersom jag inte ens lyckas få en liten påse köpta tomater att hålla sig särskilt länge. wub.gif
Lady Hamilton
Mina gurkplantor har gett mycket gurka i år och gör så ff. Tror nog att jag kommer att vara självförsörjande ett bra tag framöver. I allafall från plantorna som jag har i ute rummet där temperaturen inte är så växlande.
Sedan har det för mig varit succé med tomat plantor planterade i hinkar har fått hur mycket tomater som hellst! laugh.gif Har försett 4 hushåll med tomater (o gurka) i flera veckor nu. På tal om lagring av tomaterna så förvarar jag dem i kylskåpet (+4*) Men jag kan väll inte påstå att de håller särskilt länge. Men eftersom jag inte gillar "banan-flugor" innomhus så vill jag inte heller ha tomaterna framme i rumstemperatur. Så i mitt fall så försöker vi äta upp tomaterna "allt eftersom" smile.gif
Susanna
Japp, jag försöker också äta upp tomaterna allt eftersom...blir det ändå många över så brukar jag göra en röra i stekpannan av tomat, lök, squash och kryddor som jag fryser in. Använder den sedan som grund för pastasås etc.

Vad gäller spinn, Magdis, så brukar man se det ganska fort. Plantan brukar börja med att se allmänt hängig ut och bladen får gula prickar eller gulnar helt. Efter ett tag ser man tydligt spindelnät runt bladfästen, men då har angrepet gått långt. Under bladen kan man se (om man har bra syn!) små små spindeldjur som springer omkring. Spinn är svårt att bli av med. I förebyggande syfte kan man duscha plantan ofta, de gillar inte fukt. När angreppet väl är konstaterat brukar jag dränka hela plantan i 42 gradigt vatten i 20 min, det tar bort det mesta.
saintpaula
Tack för tipset om gödslingen. så får det bli nästa odlingssäsong. Tack för guldvatten, det skall jag ochså pröva. Jag har tillgång till älvvatten så jag har verkligen vattnat när det var som torrast. Nu skall jag sätta vitlök. Jag tar från vanlig vitlök då jag inte hittade något utsäde i plantskolan. Är det nån som provat? Vad mer kan man sätt på hösten?
shaman958
CITAT (saintpaula @ 28-08-2006, 09:06)
Tack för tipset om gödslingen. så får det bli nästa odlingssäsong. Tack för guldvatten, det skall jag ochså pröva. Jag har tillgång till älvvatten så jag har verkligen vattnat när det var som torrast. Nu skall jag sätta vitlök. Jag tar från vanlig vitlök då jag inte hittade något utsäde i plantskolan. Är det nån som provat? Vad mer kan man sätt på hösten?

Jag var på plantagen förra väckan och frågade efter vitlök men dom sålde inte det på hösten, endast på våren! hmm..
shaman958
min evaluering av odlingsåret 2006 (mitt första):
- potatisen måste kupas ordentligt...blev endel grönisar
- morötterna behöver mer sandig jord, några var lika breda som långa huh.gif och mer kupning
- purjolöken måste planteras djupare...nu blev det 60-70cm lång purjo där 10-15cm var vit
- INTE plantera squash och pumpor för tät....och får många, dom ockuperade hela landet blink.gif

annars gick det bra, inga skadodjur eller sjukdommar.
katah
Jag kom på att man skulle kunna " samplantera" gurkan/ squash med jordgubbar.
Om man planterar gurkan "norr om gubbar" på landet hinner gubbarskörden vara över innan gurkan ha tagit fart och man kan klippa bort allt jordgubbsbladen.

Då kan gurkan ta över och sprida sig över jordgubbslandet.

Här har jag gurkan " söder om gubbar" och det innebär att några skott växer mot gubbe-landet men resten tar hela gången till nästa område, så jag måste gå nu genom gubbelandet istället för min gång! biggrin.gif

Skulle gubbarna skugga jordgubbsstubbar för mycket så att de dör, undrar jag litegrann? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon