Full version: Köpa digitalkamera
olgak
Usch jag känner mig så lat. Jag orkar inte sätta mig in i detta på ett seriöst sätt, men jag skulle verkligen vilja köpa en kamera nu.

Vad tror ni om denna:

"Digitalkamera, Olympus Camedia FE-115. 5,0 megapixlar, 2,8x optisk zoom. Super macro läge med närgräns på 2 cm. Inbyggd blixt, 1,5" färg-TFT LCD. 5 st motivprogram. Möjlighet att spela in filmsekvenser. PictBridge stöd. 28 MB inbyggt minne, uttag för xD minneskort. Möjlighet till nedladdning av svenska menyer via internet. Lev. med programvara (engelsk) på CD, USB-kablage, A/V kabel, bärrem samt 2 st R6-batterier. Kräver Windows 98SE eller senare. Storlek 88x63x39 mm."

Den kostar 1500 kr på Clas Olsson. Jag skulle gärna inte betala mer än 2000, så jag tycker det här verkar lagom. Har jag missat något?

(Jag vill fotografera växter och rabatter och lite större vyer också. Det är mest trädgårdsbilder faktiskt, som jag vill ha den till.)
Klura
Enligt www.cyberphoto.se så räknas den inte till toppklass eller bra köp, men den är testad så du kan läsa mer om den och se testbilder här:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...p?article=FE115

Det är nog en vanlig kamera som ger normalt bra bilder och duger gott.
Kanske inget för någon fotoentusiast.
katjoh
Ganska viktiga saker tycker jag är:
Hur snabbt startar den upp när man sätter igång den?
Hur snabbt kan man ta flera bilder efter varann?
En del kameror tar lång tid på sig att "fokusera". Hopplöst om man vill ta bilder på motiv som inte står snällt och poserar.
Hur bra är "tittskärmen". En del kameror har dålig upplösning på den. En del är dåligt reflexskyddade så man ser ingenting i solljus.
fruberglund
CITAT (katjoh @ 22-08-2006, 16:01)
Ganska viktiga saker tycker jag är:
Hur snabbt startar den upp när man sätter igång den?
Hur snabbt kan man ta flera bilder efter varann?
En del kameror tar lång tid på sig att "fokusera". Hopplöst om man vill ta bilder på motiv som inte står snällt och poserar.

Ja, väldigt viktigt faktiskt!

Svärmor har en sån superlångsam kamera och nu när hon ska ta kort på Isak så säger hon varje gång att hon ska nog köpa en ny kamera. En snart 9-månaders med kryp i benen sitter ju inte still direkt när hon ska ta kort på honom.

Jag skulle bli gaaaaaaaaaaaaalen på en sån kamera rolleyes.gif

Har ingen erfarenhet av just kameran du funderar på men man blir lätt biten av att fota och en sån billig kamera kommer man oftast inte långt med. Kanske bra som nybörjarkamera iofs.
*Felix matte*
CITAT (olgak @ 22-08-2006, 15:38)
Usch jag känner mig så lat. Jag orkar inte sätta mig in i detta på ett seriöst sätt, men jag skulle verkligen vilja köpa en kamera nu.

Vad tror ni om denna:

"Digitalkamera, Olympus Camedia FE-115. 5,0 megapixlar, 2,8x optisk zoom. Super macro läge med närgräns på 2 cm. Inbyggd blixt, 1,5" färg-TFT LCD. 5 st motivprogram. Möjlighet att spela in filmsekvenser. PictBridge stöd. 28 MB inbyggt minne, uttag för xD minneskort. Möjlighet till nedladdning av svenska menyer via internet. Lev. med programvara (engelsk) på CD, USB-kablage, A/V kabel, bärrem samt 2 st R6-batterier. Kräver Windows 98SE eller senare. Storlek 88x63x39 mm."

Den kostar 1500 kr på Clas Olsson. Jag skulle gärna inte betala mer än 2000, så jag tycker det här verkar lagom. Har jag missat något?

(Jag vill fotografera växter och rabatter och lite större vyer också. Det är mest trädgårdsbilder faktiskt, som jag vill ha den till.)

Tror faktiskt att den duger till att fota trädgård och annat också.
Min förra Olympus gav fina bilder och den var i ungefär samma klass
som den du tänkt dig.

Jag tycker att man gott kan starta med en inte så avancerad och dyr modell
och sedan byta upp sig.

Lycka till med köpet! smile.gif
ingrid fuxwall
Blommor är ganska stillsamma om man jämför med nio månaders babysar.

Vet inget om kameran du funderar på och vet inte heller något om hur mycket pengar du har att lägga på en sådan så tror du den räcker för dina behov och du har en stillsam trädgård så köp den!

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon