Hej köpte en "Dr Schmidtmanns sockerdruva" i våras och ser nu till min fasa att det kommer blåa druvor...till och med i beskrivningen på plantan står det att det ska komma gröna och söta druvor...men dom är allt annat än gröna och söta, kart fortfarande, men ändå blåa!
Finns det blåa "Dr Schmidtmanns"? Eller har jag fått fel?
Har tyvärr inget kvitto kvar (slängde iväg dom för inte så länge sedan eftersom vindruvan hade ju tagit sig bra) men Plantagen har inte funnits i vår stad så länge (sedan i våras) och jag har själva namnetiketten kvar och hoppas att det duger...om det nu är fel, skulle höra med er först.
Karrolina
22-08-2006, 20:58
Hej! Vat inget om druvor. Vet dock att plantagen inte är att lita på.. Har köpt mycket som varit fel eller dåligt där... Mutter
Pricken
22-08-2006, 21:40
Hej!
Plantagen säljer ofta fel saker.
Felmärkta, fel färg, fel sort, fel...
Jag fick illande chockrosa klematis för tre år sedan. Okänd sort, när det skulle vara vita Miss Bates. De blommade sent, det kom över hundra knoppar - och alla visade sig ha en färg som såg för j-lig ut mot mitt faluröda hus.
Bara att gräva upp och flytta - och det var två dyra plantor. Jag hade kunnat fått byta - men vem har kvittot kvar mer än ett år senare.
Vad det är för sort vet ingen.
I våras köpte jag fyra rosor som skulle vara klätterros Polstjärnan.
Två av dessa började växa. De andra var stendöda.
Vad de plantor som var liv i är är jag dock aning om. Polstjärnan är det definitivt inte. Helt fel blad, helt fel blomma. Vit, dock, men där upphör likheten.
Butiken vet inte heller vad det är - men man har sålt tusentals likadana felaktiga plantor.
Svaret från butiken var "det händer att våra varor är felmärkta. Men ingen har klagat på detta".
Utom jag då, tydligen.
De verkar ge blanka dritten i problemet alltså.
Jag har numera strukit Plantagen från min inköpslista.
Det är betydligt trevligare och inte alls dyrare att gå till någon av de mindre plantskolorna.
Dessutom slipper man få hem plantor som inte alls är vad man ville ha.
Dr Schmidtmanns brukar vara ympade och då kan ju något annat komma upp längre nerifrån.
får väl hoppas att den är ympad då...och aldrig mer sätta min fot på Plantagen!
CITAT (carita @ 22-08-2006, 20:17)
Hej köpte en "Dr Schmidtmanns sockerdruva" i våras och ser nu till min fasa att det kommer blåa druvor...till och med i beskrivningen på plantan står det att det ska komma gröna och söta druvor...men dom är allt annat än gröna och söta, kart fortfarande, men ändå blåa!
Finns det blåa "Dr Schmidtmanns"? Eller har jag fått fel?
Har tyvärr inget kvitto kvar (slängde iväg dom för inte så länge sedan eftersom vindruvan hade ju tagit sig bra) men Plantagen har inte funnits i vår stad så länge (sedan i våras) och jag har själva namnetiketten kvar och hoppas att det duger...om det nu är fel, skulle höra med er först.
En namngiven sort kan inte ge annat än druvor av en färg. De måste ha sålt fel sort. Och grundstammen kan knappast ha hunnit växa upp och gett druvor (de skulle knappast vara ätbara ändå).
Har ringt till Plantagen och det ordnar sig, fast jag inte har kvitto kvar, men jag har ju själva namnetiketten kvar på plantan...får åka dit och byta.
Hon undrade lite förvånande att "Vill jag inte ha en med blåa druvor så får jag ju byta" saken är ju den att jag vill ha Dr Schmidtmanns, vill ha en vindruva som är god och helst en utan för stora kärnor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.