Full version: Hur så stockros nu?
Torpar-Anna
Jag har precis köpt en fröpåse av vita enkla stockrosor (Hollyhock officinalis Alba) som jag ser fram emot så mycket att ha nästa sommar! biggrin.gif

Nybörjare som jag är trodde jag att jag kunde så dem ute nu (zon 3) för att kunna få dem att blomma redan nästa år.
Men... på påsen (som det står på engelska på) står det att man ska så fröna i ett kallt växthus och sen övervintra plantorna på en kall och ljus plats, för att sen plantera ut dem i vår. ohmy.gif

Och jag som inte har såna möjligheter i vinter! unsure.gif
Nån som vet om jag verkligen inte kan så fröna ute nu? unsure.gif
Torpar-Anna
Ingen som vet? sad.gif

Jag känner mig så osäker på hur jag ska göra.
Tycker det är så tråkigt om jag ska behöva vänta tills i vår och så fröna ute och därmed vänta ytterligare ett år för blomningen...
Eva 33c
Jag tror inte du hinner få upp plantor som är tillräckligt stora för att övervintra och sedan blomma nästa sommar. Jag sådde en gång stockrosor i juli-augusti men de var så uschliga när hösten kom att de inte hade något försprång framför de plantor jag sedan sådde tidigt på våren därefter. Nu bor jag i zon 5 så det kan göra lite skillnad.
Men varför inte prova både ock? Det finns nog frön i påsen så du kan så några nu och några i vår. Får du upp några plantor nu så gräver du ner de i någon rabatt där det inte blir så blött under vintern. Jag har ibland övervintrat perenner i krukor som stått uppepå marken men täckta med löv, som skydd mot kylan och under ett stort träd som skydd mot alltför mycket regn. Men själv tycker jag övervintringen av små perennplantor är lite kinkig.
Kanske har andra odlaiter bättre ideér. smile.gif
kerstin z5-6
Du har fått bra svar redan -Kan bara tillägga att påseråfden ofta är helknasiga -ditt är anpassat till Englad -förvara i växthus ljust o svalt -går ju fint om man har 0 grader som lägst under vintern .. men får vi en fin höst så .. offra några frö o så resten i vår
Torpar-Anna
Tack ska ni ha rolleyes.gif

Jag provar nog att så lite nu och resten i vår då, kan vara kul att se om det blir nån skillnad.

Det jag sår nu, tror ni att jag kan så direkt på plats? Eller ska jag göra på nåt annat sätt? (Som sagt, nybörjare som jag är... sad.gif ).

Men hur som helst, så verkar det som att jag inte kan vänta mig några blommor redan nästa år i alla fall, är det så? unsure.gif
kerstin z5-6
så i kruka o ställ på varm plats -det är omöjligt att hålla rätt på småplant vid direktsådd tycker jag dessutom blir jorden varmare i kruka i skyddat läge -halvskuggigt-kolla fukten varje dag 2 frö/kruka -du vill ju ha upp dem fort!
Lycka till smile.gif
Torpar-Anna
Jag förstår... delvis... och fortsätter med mina (dumma) frågor. wub.gif
Ska jag plantera plantorna i rabatten senare i höst, eller ska jag vänta till våren?
kerstin z5-6
Ja , plantera dem i höst så fort de har lite storlek dvs 4-5 blad
Torpar-Anna
Alla tiders! rolleyes.gif
Tack för hjälpen!

Nu har jag sått lite och ser med spänning fram emot resultatet.
Blir det blommor nästa sommar så blir det, annars får jag väl ha ännu mer tålamod. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon