Karrolina
Hej!

Jag vet att den här frågan egentligen hör hemma under skadedjur men jag tror att jag får snabbare svar här... smile.gif

Jag har en klematis alpina som jag planterade om i somras. Den hade tidigare stått i kruka på balkong men nu har vi trädgård. Den har aldrig haft ohyra tidigare.

I sommar har den frodats och trivs verkligen på sin plats. Men när jag var ute och vattnade just upptäckte jag till min fasa att den hade någon typ av avgrepp. Längst ner på en gammal gren var kanske 10 st av bladen ätna på. Det påminde om hur det ser ut när klematisbladstekeln äter. Men det är väl inte säsong för sånna nu? Nån som har någon idé om vad det annars kan vara? Och vad jag ska göra åt det?

Känner mig lite ledsen om det är klematisbladstekel.. Det verkar vara riktigt läskigt. sad.gif
Kajsa
Klematisstekeln?
Och denna artikel var nyss här Klematisstekel från Odla
Jag har dom i trädgården och dom dyker upp på försommaren, vid midsommar brukar knottrorna synas på rankorna. Jag brukar klippa ner stenhårt för säkerhets skull så fort jag sett dom flyga runt. Det låter väldigt sent att dom skulle vara på ggn nu, men kolla om du ser några mintgröna larver, kolla bilderna i artiklarna.
Karrolina
Jag har läst artiklarna. Men jag antar att det inte är det? Inga knottror på stammen, fel säsong men äten på. Jag hittar inga larver. Jag hoppas att det bara är något ofarligt tillfälligt då.. unsure.gif

Tack för svar!

/Karolina
KURT
CITAT (Karrolina @ 23-08-2006, 19:17)
Jag har läst artiklarna. Men jag antar att det inte är det? Inga knottror på stammen, fel säsong men äten på. Jag hittar inga larver. Jag hoppas att det bara är något ofarligt tillfälligt då.. unsure.gif

Tack för svar!

/Karolina

Även om det är omfattande angrepp så kan larverna vara svåra att se.
mari_tres
Jag har haft snigelangrepp på en av mina klematisar, så det behöver ju inte vara klematisbladstekeln bara för att det råkar vara en klematis. Speciellt inte om det är fel tid på året och du dessutom inte ser några andra tecken.
Dessutom misstänker jag att det är tvestjärtar som knapreriknusar på knopparna...
Tezzla
Tvestjärtar kanske. Min ena Klematis är nästan helt uppätet och uslingarna är tvestjärtar... sad.gif
cato
Jag fick en planta för en månad sedan av en vän som skulle flytta.
Eftersom det var fel tid, klippte jag ner den hårt och satte den i en stor kruka. Det kom snabbt nya späda blad, men när vi kom hem i måndags efter en veckas bortavaro hade sniglarna ätit av de flesta bladen.
Jag tro därför att även du har sniglar som käkar upp din klematis.
Hälsningar
Cato
Karrolina
Sniglar! Kan vara. I så fall vinbergssnäckor för det har vi massor av. Fast mindre i år pga torkan som var.

Tack för tips! Då är jag inte så orolig. Dom är ju iallafall lätta att se och ta bort.
Akis
Litet tips kanske i efterhand.....

Jag har också MASSOR med sniglar (alla de sorter) som äter på de flesta blommorna i vår trädgård. Denna sommaren så har jag strött ut ett medel precis runt blommorna som heter "Snigelfritt" (Weibulls) De fungerar bra!! Sniglarna väljer att äta det istället för mina blommor.

Visst, jag känner mig lite hemsk unsure.gif emellanåt eftersom de dör utav det men det är enorma mängder med sniglar i vår trädgård. Jag hade inte haft en enda blomma kvar tror jag om jag inte gjort detta... så äntligen har jag fått njuta lite av mina växter i år smile.gif

/Akis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon