Karrolina
Hej!

I våras satte vi 35 m tujahäck. Den har verkligen utvecklats över förväntan och vissa plantor har växit upp till 50 cm! ( så att dom är ca 130-150 cm nu. Var 80-100 från början)

Denna kraftiga tillväxt måste ju kräva massor av näring antar jag. Jag har inte gett dom någonting. Hur ska det skötas i framtiden? Vad ska dom ha? Hur mycket och hur ofta?

Sen är det 4 av dom 104 plantorna som inte tog sig. Hur ska jag göra där? Visst är det väl bäst att vänta till i vår med att plantera nya? Och kommer dom växa ikapp om jag köper 80-100 cm plantor? Eller tycker ni att jag ska satsa på större plantor? (Kostar mycket mer eftersom de inte finns som häckplantor)

Sen undrar jag om klippningen. Jag vet att dom inte ska klippas på höjden förrän dom nått önskad höjd. Men hur är det med sidorna? Ska jag klippa dom? Jag vill inte ha en häck som är helt fyrkantig i formen som slutresultat men den får inte heller bli för bred pga platsbrist.

Tacksam för hjälp! Jag vat att jag är tidigt ute men då slipper jag tänka på det sen.. rolleyes.gif
Ingo
När det gäller dem som inte tog sig, så tror jag att det är bättre att plantera nya nu. Då hinner de rota sig innan vintern och är i ett bättre läge för att komma igång och växa till våren.

Jag tror att jag skulle gå på 80-100-plantor, efter ett par år kommer det nog inte att synas någon större skillnad...

Ang klippningen - någon frågade precis samma sak för en eller två veckor sen, så sök bakåt...
kristerh
Du måste vattna dem mycket nu på hösten, så de har vattenreserver till vintern, dessutom är det bra att skydda dem mot vårsolen den/de första vintrarna. De blir lätt solbrända på senvintern, men de brukar komma igen.
Karrolina
Hm. Jag har hört att man inte ska plantera tuja på hösten?

Sen kanske någon vet hur det är med gödslingen? tongue.gif

/Karolina
Ophelia
CITAT (Karrolina @ 22-08-2006, 21:33)
Hej!

I våras satte vi 35 m tujahäck. Den har verkligen utvecklats över förväntan och vissa plantor har växit upp till 50 cm! ( så att dom är ca 130-150 cm nu. Var 80-100 från början)

Denna kraftiga tillväxt måste ju kräva massor av näring antar jag. Jag har inte gett dom någonting. Hur ska det skötas i framtiden? Vad ska dom ha? Hur mycket och hur ofta?

Sen är det 4 av dom 104 plantorna som inte tog sig. Hur ska jag göra där? Visst är det väl bäst att vänta till i vår med att plantera nya? Och kommer dom växa ikapp om jag köper 80-100 cm plantor? Eller tycker ni att jag ska satsa på större plantor? (Kostar mycket mer eftersom de inte finns som häckplantor)

Sen undrar jag om klippningen. Jag vet att dom inte ska klippas på höjden förrän dom nått önskad höjd. Men hur är det med sidorna? Ska jag klippa dom? Jag vill inte ha en häck som är helt fyrkantig i formen som slutresultat men den får inte heller bli för bred pga platsbrist.

Tacksam för hjälp! Jag vat att jag är tidigt ute men då slipper jag tänka på det sen.. rolleyes.gif

Tycker du ska ta kontakt med dem du köpte plantorna av och be om skötselråd. Vad du ska göra med de plantor som inte tog sig kan de säkert svara på.
Karrolina
Ophelia! Jag skäms för att säga det här men.. Jag köpte plantorna på plantagen! biggrin.gif Det enda riktigt bra köp därifrån jag gjort. Iallafall litar jag inte på dom för 5 öre, så jag frågade här istället. Men jag kan ju svänga förbi nån plantskola och fråga.

/Karolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon