Full version: Tomat och Chili.
Lorangafilm
Nu när man skördar hejvilt på chili och tomatplantorna så önskar man att man hade sått flera olika sorter.

Vilka är era favoriter? Jag kan tänka mig att efter många år av odlande så lär man sig vilka smaker man tycker bäst om. Jag är på min andra "köksgrönsaksodlarsäsong" så jag är tacksam för tips.

Jag skulle vilja odla en paprika som är ett mellanting mellan chili och vanlig paprika. En lite starkare paprika.
Någon som kan ge mig sort-tips?

Jag vill slå ett slag för chilisorten 'Purple Tiger' - Så snygg planta, dessvärre är jag inte så bevandrad inom smaken hos olika chilisorter men jag tror den håller måttet. Är det någon som har provat den?
myrtille
Jag har i år odlat en chilesort som heter Boldog Hungarian Spice som kanske kan vara det du letar efter. Den har en mild och god smak, men är inte någon paprika! Den mognade snabbt och den längsta blev hela 17 cm.

Själv tycker jag bäst om de medelstarka sorterna. Mina favoriter av de jag provat att odla är Hungarian Hot Wax och Early Jalapeno.
Piccante
Jag gillade sorten omnicolor vilken är en C. baccatum om jag inte minns fel. Den är sådär lagom stark, lite starkare än de flesta "vanliga" chilisarna men inte fullt så stark som habanero. Sedan får den så fantastiska färger när den mognar.
Sedan gillade jag även Czekoslovakian black, vilken är mild och kan ätas som paprika nästan.
styltlöparen
Hej!

Min favorit i år heter 'Fresno'. Jättesnygg planta (som jag spaljerade) översållad med lagom starka frukter som blir 6-7 cm långa. En halv sådan (utan innanmäte) är perfekt till en tallrik spaghetti och köttförssås tex. rolleyes.gif En annan sort som jag har ätit mycket av i år är Corno di Torro Rosso. Den gav 25 cm (!) långa tjocka frukter på plantan som jag övervintrade från förra året. Frukterna är söta med endast något lite sting i. Perfekta att pensla med olivolja och lägga på grillen som tillbehör till köttet! tongue.gif

På tomatsidan kan jag rekommendera Ildi. Det är en liten gul körsbärstomat som i år har gett ett oräkneligt antal tomater. Det är mina döttrars favorit (1 och 3 år).

Hälsningar
Johan Fallenius
noora
Ancho Mulato är ganska trevlig om man lyckas få den att ge mycket skörd. Första gången fick jag bara två stycken från ena plantan och en från andra...
skäran
gillar att odla c.chinense mest för att frukter av annum kan man köpa i större utsträckning och väldigt lite slår den hettan och fruktigheten c.chinense ger. en rolig sort jag kan rekomendera är "habanero bolivian", vacker som planta o god att äta. även cumari är vacker som planta med härlig fruktighet.

för sitt utseende skull är tabasco (c.frutescens) en fröjd att odla. stark är den men lite endimensionell i sin hetta.

med c.pubescens har jag tyvärr inte lyckats med i större utsträckning. odlar den lite mer seriöst detta år. det är annars en chile jag kan rekomendera för sin komplexa hetta.

c.baccatum är alltid värt att odla. gillar hot lemon väldigt mycket.

när det gäller c.annum finns det en uppsjö sorter. en sort jag odlat i något år är en bosnisk sort som är stark som bara den med en intressant fruktighet. plantor går att köpa hos torghandlaren på möllevångstorget i malmö. annars gillar jag ancho och om jag odlar den nästa år så sätter jag fröerna lite tidgare.
Natrix
Jag håller med skäran om att Cumari är en chili-sort värd att odla. Ganska stark dock men med en fantastisk lite citrusaktig smak. Gillar man inte allt för starkt får man väl ta lite mindre.
Vad det gäller tomater så provade jag en sort som heter Supersweet och den gjorde verkligen skäl för namnet. Mycket god, rekommenderas!
Gurkan
Årets favorit bland chilisarna är nog Aji Crystal, enormt stor skörd på vackra plantor, en oöverträffat fruktig doft och lagom hetta. Det är en Capsicum baccatum. Både Hot Lemon och Lemon Drop blev också bra med stor skörd och goda frukter. Aji Amarillo börjar sätta frukt nu ... dvs. den vill nog ha lite längre säsong än här ... hoppas kunna övervintra nån planta men dom är närmare 2m ....

Alla olika C. chinense har också gått bra i växthusen, röd-, gul- och orange habanero + Tobago Seasoning. Fatalii har jag inte smakat än men såg idag att den var mogen, den lär vara bland de starkaste ... intressant. Kompisen tar hand om en fjolårsplanta Peruviansk habanero åt mig och den är mycket god som Skäran säger, eldigt röd på en mycket vacker planta. Kraftig doft, lite åt rabarberhållet. Stark så det smäller om det !

De flesta annumsorterna har också funkat bra i sommarhettan och har den fördelen att de flesta mognar ganska tidigt. Jalapeno skördar jag hinkvis av, de som är mogna/röda åker i röken och blir till chipotle. De gröna lägger jag in i vinäger+honung.

Golden Cayenne var god, gav stor skörd och var mycket tidig, måttlig hetta. "Rumänsk Chili" har ett trevligt växtsätt med täta klasar av upprätt växande ettrigt röda frukter, jag maler dem till ett härligt eldigt pulver som ingår i mina chilipulverblandningar. Skörden är inte så stor men dom är goda och plantorna vackra.

Ett milt pulver gör jag av torkade Anaheimfrukter (kallas också Californian), härligt röda stora frukter.

Chilis för dekoration här i huset heter Arizona, helt lila planta med små upprätt växande röda "bär", löjligt starka, inte speciellt goda men oslagbart vackra.
Brazil, också upprättväxande men frukter i olika färger från vitt/lila, gult, orage till rött i mängd. Lätt 100 frukter på en 30 cm planta ... som en fackla.

Fick jag bara odla fem sorter nästa år skulle det bli :

Aji Crystal
Habanero (äkta) (liten, spetsig, orange, inte dom "paprikaformade")
Hot Lemon
Anaheim
Jalapeno
Eva i Västerås
Efter många år med olika tomatsorter utomhus återkommer jag alltid till "Dansk Export".
Av frilandssorter är det den bästa. Andra är endera för sena eller känsliga för att fungera utomhus, eller smaklösa/tråkiga. Det upprättta växtsättet göt att man rymmer fler på samma yta.
Söker intensivt efter gula frilandstomater. Min dotter är känslig för det röda i tomaterna, och tycker gula köpta tomater inte smakar något alls. Tips mottages tacksamt.
I år fungerade "Goldie", men sommaren har ju varit extrem. Såg att mognden stannade när nattemperaturen gick under +12.
Av milda chili tycker jag bäst om "Sweet banana". Får den mogna ut blir smaken fyllig, men absolut inte stark. En sådan sort som doftar chili och smakar kryddig paprika. Lagom stor planta, 70-100cm, ger rikligt och tål att stå ute.
Anaheim smakar bra, men funkar dåligt utomhus hos mig. Det är nog mer en växthussort, kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon