Full version: pelargonfröer!
Micke32
Undrar lite om pelargonfrön kan tas på alla pelargoner? och kommer fröerna i nåt som ser ut som ett spjut från blommans mitt?

kan man få tag i ovanliga pelargonfrösorter i nätbutiker ? (inte bara i sverige utan utomlands också)
Kajsa
Så pelargoner
Här lite att läsa. Jag har köpt från www.Wexthuset.com ett företag i Sthlm som även säljer småplantor av pelargoner, dom hade en massa fröer av vilda sorter, men jag hittar inga nu på deras hemsida, kanske fel tid, leta efter jul, eller ring och fråga. Övriga fröföretag har mest samma F 1 hybrider att välja på, har köpt av Impecta och Rara Växter.
Micke32
Tack för tipset Kajsa smile.gif

Vart hittar man fröet i blomman är det spjutet i blommans mitt eller hinner aldrig våra pelargoner få frön ?
Kajsa
Det finns en ny bok från Semic förlag " 100 Pelargoner och hur man sköter dom " en billig och bra bok. I slutet av den finns en adress till var man köper frö till vilda pelargoner, i Sydafrika. Hittade dom på nätet Silverhill Seeds
jag glömde kika i boken igår, det kanske kan vara något ?

Fröet är nog det långa i mitten, när man sår vildpelargoner är det oftast långa fröer, medan F 1 hybriderna är runda fröer. När man tar fröer själv och sår kan det bli någon annan planta, men jag har inte provat.
Margith
Jag har gjort ett litet album med bilder på pelargonfröer.
Hoppas att det kan vara till hjälp wub.gif
På sista bilden ser du fröerna, en vriden svans med fjäder och en knöl längst ner smile.gif I knölen ligger fröet smile.gif
F1-fröer som du köper i påse är skalade, därför finns varken svans eller fjäder kvar.

För övrigt kan jag varmt rekommendera Silverhills, om det är så att du är intresserad av vilda pelargoner. Jag har köpt därifrån flera gånger.

Ett litet tillägg:
Tar du egna fröer av pelargoner, som inte är vilda, kan det blir "vad som helst". Det är alltså inte alls säkert att de kommer att se ut som moder-plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon