Full version: frö från begonia
Eva i Skåne
Jag köpte begoniaknölar i början av sommaren och det har blivit en kraftig växt med stora vackra blommor.
När jag plockade visset idag såg jag att det verkar bildats frökapslar efter två av blommorna.
Ska dom ligga och torka innan jag pillar upp dem? Nu är det ju gröna saftiga saker, men jag antar att det finns ett eller flera ??? frön i.
Är det lätt eller svårt att så? Blir plantorna lika moderplantan?

Vet inte än om jag ska nöja mig med att ta vara på knölarna...
Eva i Skåne
Inga kloka svar... huh.gif

Jag lägger iaf in en bild så länge.

Zazu
fin begonia wub.gif
du kan vänta tills frökapslarna blir bruna, då finns det mängder med mikrosmå frön i dem, ser nästan ut som damm, jag vet inte hur du ska så dem, men pga storleken så tror jag inte att du ska täcka dem wink.gif

mvh zazu
Helen i Piteå Zon 5
Vilken vacker begonia! Du bör låta frökapslarna bli bruna innan du plockar och öppnar dom. Sen kan du fröså nästa år, jan/feb och få nya begonier. Fröna är såååå små att man kan tro att det bara är damm, men låt dig inte luras, fröna är ljusgroende. Grtattis och Lycka till! / Helen
Gertie
Jättetjusig blomma, Eva. wub.gif
Hoppas att du lyckas föröka den.
Gertie
CITAT (Eva i Skåne @ 22-08-2006, 23:08)
Jag köpte begoniaknölar i början av sommaren och det har blivit en kraftig växt med stora vackra blommor.
När jag plockade visset idag såg jag att det verkar bildats frökapslar efter två av blommorna.
Ska dom ligga och torka innan jag pillar upp dem? Nu är det ju gröna saftiga saker, men jag antar att det finns ett eller flera ??? frön i.
Är det lätt eller svårt att så? Blir plantorna lika moderplantan?

Vet inte än om jag ska nöja mig med att ta vara på knölarna...

Om du förökar med frö, så blir blommorna inte lika moderplantan.
(Men det kan ju ändå vara kul att prova.)tongue.gif
Vill du ha likadana blommor, så kan du föröka med blad eller
sticklingar. wub.gif
Det är inte svårt att få dem att rota sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon