Full version: Jag såg en räv
Blomstersmurfen
Jag hade lyckan att få se en riktigt vacker räv nu på morgonen. Tjock och fin och med otroligt fin päls. Ingen skabb på den inte! Hoppas att den har smaskat i sig några rådjurskid under våren...
Louise i Göteborg
hipp hurra, en kraftig rävstam är vad vi behöver. Och en o annan varg kanske....
Kattmatte
Jag bor för tillfället i Solna, ca 10 min med tunnelbanan från stockholms centrum och det finns ett rävpar i dungen bakom höghusen som visar sig då och då. Oftast väcks jag av deras 'skall' - det låter så spöklikt. Räven visade sig i förra veckan igen och jag hoppas att de mår bra även om deras chanser att föröka sig tyvärr är begränsade. Igelkottar springer omkring också och igår var det en som knallade snabbt över gräsmattan mellan husen i jakt på godis.
Fler rävar behövs. Varg också för den delen. Jag gillar dem skarpt.
Trädgårdsmannen
Vad är det mer än lockelsen att ha stora rovdjur i vårt lands djurliv som bidrar till intresset om att ha en stor räv- och vargstam?

När man läser om vargstammens vara eller inte vara slår det mig att de flesta förespråkarna finns i storstadsområden eller i södra delarna av landet där det inte finns varg medan de största motståndarna är de som bor i områden där varg förekommer. Ungefär som att ingen här i landet är vill utrota Pakistans tigerstam (det lilla som är kvar) men de drabbade familjerna i dess närhet bedriver all tjuvjakt dom kan...

Själv är jag ganska kluven när det gäller detta hett omdebatterade ämne - men håll med om att sambandet är ganska tydligt - vi behöver ju inte gå längre än till den ständiga fejden som Samerna för mot rovdjur som hotar Renbeståndet.
KURT
Visst är det komplicerat med vargen (bla så miskar den förmodligen rävstammen!) . Men faktum är att vi har en vargstam i Sverige och då får man acceptera det, vi kan inte tillåta utrotning av djur. Lilla Estland har för närvarande ca 600 vargar ! Visst orsakar vargen endel problem, men man får väl acdeptera dem, inte utrotar vi alla älgar trots att de dödar ett 10-tal personer varje år, för att inte tala om hur många som dör av bin.
Trädgårdsmannen
Håller med dig i sak - men det får mig att tänka på att vi har vildsvin i vårt land också - det är nog lätt att hålla sig för skratt för de familjer som tittar ut över sin trädgård och ser när dessa jordfräsar har varit framme...men visst dom har ju rätt att leva också...

Det är naturligtvis så att när rovdjur som kan vara ett hot mot människan och dess boskap/husdjur kommer för nära dessa blir det lätt konflikt. Människan vinner de gånger då vapen tas till - undviks detta medel åstadkommer rovdjuren ofta skada på ett eller annat sätt.

Men om rovdjur kommer alltför nära tätbebyggt område tas ofta skyddsjakt till - men problemet för de familjer som bor mindre centralt som hamnar i samma situation löses inte på samma sätt inom lagens ramar.

Själv har jag inga djur - men kan lätt känna förståelse inför angrepp på boskap genom parallellen med om vildsvin hade bökat upp gräsmattan man kanske äntligen har fått ogräsfri - välväxande och vacker. Ungefär som inlägget jag läste om tiden det tar för taklök att på ett snyggt sätt etablera sig på ett takutskjut men snabbheten hos en skata att rota sönder alltsammans...då är det nog "lätt" att hålla sig för skratt!

Har faktiskt själv tagit upp vargdiskussionen med kompisar som bor i sta´n - som ni säkert förstår ville de flesta ha vargen i en rejäl välmående stam just beroende på att vi skall vara glada för det djurliv vi har. Samma minne har jag inte från min liknande diskussion med tre älgjägare varav en hade blivit av med sin beagle och dagen efter hittat den synnerligen illa åtgången - varg eller inte varg - ingen uppgift - men det är inte SÅ många olika djurarter i Värmland där detta inträffade som tar vältränade jakthundar.
digitalkarin
Vad har vi för rätt att bestämma vilka djur som ska få finnas och inte?
Det värsta djuret av alla, som förstör mest, och dödar flest är väl ändå människan? Ska vi göra oss av med henne?
Blomstersmurfen
Rovdjuren behövs verkligen. Innan jag stängslade in tomten hade jag mellan 5 och 10 rådjur inne på tomten varje dag. Till saken hör att jag har tre stora hundar, men inte ens det hjälpte. Så fort hundarna gick in, kom rådjuren.

De är så smarta, så att när jägarna försöker skjuta av lite så står de inne på tomterna och väntar (där jägarna sällan har tillstånd av markägaren att skjuta).

Sedan jag stängslade in försvann också samtliga fästingar på en enda säsong från tomten, något jag är mycket glad för, eftersom jag bor i värsta "fästingsjukdomsstråket".

På mitt landställe (norra västmanland) är rådjuren naturligt skygga av sig, men här i stockholmsområdet är de varken rädda för människor eller hundar. Jag har kommit så nära ett rådjur här hemma att jag kunnat ta i det i mina försök att jaga bort dem!
Posse
CITAT (Trädgårdsmannen @ 23-05-2003, 09:46)
Vad är det mer än lockelsen att ha stora rovdjur i vårt lands djurliv som bidrar till intresset om att ha en stor räv- och vargstam?

När man läser om vargstammens vara eller inte vara slår det mig att de flesta förespråkarna finns i storstadsområden eller i södra delarna av landet där det inte finns varg medan de största motståndarna är de som bor i områden där varg förekommer.

Nu förstår jag varför det är så populärt att glasa in balkongerna i Stockholmstrakten....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon