andersn
Vi har ett kraftigväxande plommonträd med små, saftiga, söta, rödblåa frukter. Jag har försökt artbestämma trädet men det verkar inte passa in på någon plommonsort. Det verkar heller inte vara frågan om körsbärsplommon eftersom det inte finns några torn. Det hela är ett mysterium är det någon som känner igen frukten på fotot?

Johan.S
Hej!
Den här bilden tog jag i dag (2006-08-27). Tyvärr glömde jag ta med något blad i bilden. Trädet har växt upp efter att ett plommonträd (Viktoria) dött. Trädet är troligen planterat någon gång på 1960-talet.

Mitt träd i fråga har taggar, de är inte särskilt många, men ganska stora. Vid första anblicken ser de ut som avbrutna grenar, men de är i högsta grad levande och vid god spänst. Trädet är immunt mot såväl råddjur som älgar, vilket jag annars har problem med.
Tänkte det var intressant att visa bilden, mina frukter är nämligen ungefär lika stora som de "andersn" har, men mitt fruktkött är inte det minsta färgat. Mina släpper dessutom stenen (kärnan) på ett föredömligt vis. Smaken på frukterna kan beskrivas som "torr". Skalen är tunna och frukterna är sällan angripna av sjukdomar eller ohyra.
Detta träd blommar flera veckor tidigare än tillexempel plommonträd.
Gissar att jag har ett Prunus Cerasifera.

Johan.S

Enligt boken: "Frukt och Bär" av Åke Truedsson ISBN 91-27-35575-6.

Plommon = Prunus domestica
Krikon = Prunus domestica ssp insititia
Mirabeller = Prunus cerasifera

Benämningen "Sviskon" förekommer i bland, enligt: Den virituella floran - Naturhistoriska riksmuseet tycks benämningen vara synonym med "Plommon".

Citat ur: Den virituella floran - Naturhistoriska riksmuseet"Huvudunderarten, plommon (ssp. domestica), är vanligen trädformad och har kala eller gleshåriga kvistar utan tornar, Krikon (ssp. insititia) större och något avlånga frukter som är gula, rödaktiga, gröna eller blåvioletta, med en sten som lätt släpper från fruktköttet. Underarten krikon (ssp. insititia (L.) Bonnier & Layens) har håriga, torniga kvistar och växer ofta som snåriga buskage. Krikon har dessutom mindre frukter än plommon, de är ganska runda och vanligen blåaktiga med en sten som sitter fast i fruktköttet. Hybrider mellan plommon eller krikon och slån (P. spinosa) kan ibland påträffas.
Plommon och krikon kan lätt förväxlas med körsbärsplommon (P. cerasifera), en art som ofta används som grundstam för ympning, men den senare skiljs genom kala tunnare blad med trubbigt sågad kant och något glänsande bladöversida, kala blomskaft och klotrund röd eller gul frukt med sur eller fadd smak
."

// Johan.

myrtille
Jag tycker det är förvirrande att mirabeller likställs med körsbärsplommon i Truedssons bok. Enligt min trädbok (Guide Delachaux des arbres d'Europe) finns i huvudsak följande tre sorter:

1. Prunus spinosa (prunellier - slån).
2. Prunus cerasifera (prunier myrobolan/prunier-cerise - körsbärsplommon), under denna rubrik nämns även japanska plommon (blireana) som är en korsning mellan plommon och aprikos.
3. Prunus domestica (prunier - plommon), är en hybrid mellan de båda förstnämnda, under denna rubrik nämns även krikon, damassiner, mirabeller och reineclauder.

Bådas bilder ser ut som körsbärsplommon. Det finns olika varianter enligt min bok, och det nämns ingenting om att de ska ha taggar, däremot att slån har det. Mirabeller kan det inte vara - de är gula, och även om de kan få rödrosa färg på skalet om de utsätts för mycket sol så är fruktköttet alltid gult. Och de smakar sött. Jag vet annars inte vad det finns för plommon som är så små.
arno
Kan inte franskans myrobalan ha blivit svenskans mirabell?
myrtille
Nu har jag kollat upp det här. Myrobolan kommer från grekiskan och är en sammansättning av myrra ('myron') och ekollon ('balanos'). Detta ord har på franska förvanskats till mirabelle (vacker att titta på) som ju är en specifik plommonsort. Sen måste det ha hänt något i den svenska översättningen av myrobolan, så att alla körsbärsplommon får heta mirabeller, men det stämmer ju inte. Frågan är om de överhuvudtaget hör till arten 'prunus cerasifera'.

Det var ju inte alls det den här tråden handlade om men jag snöade in på etymologin bakom ordet. rolleyes.gif
Johan.S
CITAT (myrtille @ 28-08-2006, 19:00)
Det var ju inte alls det den här tråden handlade om men jag snöade in på etymologin bakom ordet.

För mig gör det ingenting att du snöad in på etymologin (läran om härledning av ord och deras betydelse), det är intressant.

CITAT (myrtille @ 28-08-2006, 19:00)
Sen måste det ha hänt något i den svenska översättningen av myrobolan, så att alla körsbärsplommon får heta mirabeller, men det stämmer ju inte. Frågan är om de överhuvudtaget hör till arten 'prunus cerasifera'.

Betyder det att en grundstam för plommon (prunus cerasifera) kan sägas vara en Mirabell, eller menar du tvärtom?
Finns det någon benämning på svenska som är synonym med prunus cerasifera ?

myrtille
Jag vill mena att 'prunus cerasifera' är det botaniska namnet för körsbärsplommon och att mirabelle hör till de plommon som har det botaniska namnet 'prunus domestica', men att 'mirabeller' sedan gammalt felaktigt används för att beteckna små plommon, dvs. *både* körsbärsplommonen och de äkta mirabellerna.

Nu är jag ingen botanist så det här får tas med en nypa salt men jag tror att det kan ha gått till så här:

"De första plommon som kom till Europa gav man den grekiska beteckningen Myrobolanos, väldoftande ekollon. Frukten hade en ganska fadd smak men genom att korsa den med slånbär lyckades man få fram en sort som smakade sött. Den fick namnet Mirabelle eftersom den kom att odlas på hög höjd i Lorraine där man hade vacker utsikt över Moseldalen. Efterhand tog man fram fler sorter som gavs andra namn: Reine Claude, Quetsche etc. När man på 1700-talet började ge växter botaniska namn fick så den ursprungliga sorten den latinska beteckningen prunus cerasifera (körsbärsplommon) eftersom de till utseendet påminde om körsbär. De framodlade sorterna fick beteckningen domestica (husplommon). Utifrån det latinska namnet kom man nu att kalla de små röda plommonen för körsbärsplommon i olika länder: kirschpflaume, cherry plum, prune cerisier. Även i Sverige dök nu beteckningen körsbärsplommon upp. Sedan tidigare användes mirabeller för att beteckna små plommon, inte bara den äkta sortens mirabelle utan även de små röda plommonen som nu fick heta körsbärsplommon i stället."
KURT
När det gäller namn på kulturväxter så brukar Svensk kulturväxt Databas vara ett bra referens verk. Där hittar man också referenser.
myrtille
Tack för länken, KURT. Den ska jag genast bokmärka.

Jag hittade följande upplysningar:
Mirabellens botaniska namn är Prunus domestica ssp. syriaca. Grundstammen är ofta en Prunus cerasifera 'Myrobolan'. Så här står det om den sistnämnda: "ofta förväxlade med (om inte stundom detsamma som) körsbärsplommon". Kan det vara det som andersn - för att återgå till ursprungsfrågan - har hittat i sin trädgård?
Johan.S
CITAT (myrtille @ 28-08-2006, 08:07)
1. Prunus spinosa (prunellier - slån).
2. Prunus cerasifera (prunier myrobolan/prunier-cerise - körsbärsplommon), under denna rubrik nämns även japanska plommon (blireana) som är en korsning mellan plommon och aprikos.
3. Prunus domestica (prunier - plommon), är en hybrid mellan de båda förstnämnda, under denna rubrik nämns även krikon, damassiner, mirabeller och reineclauder.

Vad är Damassiner för något?

myrtille
Jag vet verkligen ingenting om plommon, mer än att de smakar gott och har vackra träd. Du vet förmodligen långt mer än mig, Johan S., med flera plommonträd i din trädgård. Den dag jag skaffar trädgård ska jag absolut ha ett plommonträd, helst en mirabell.

Att jag lade mig i den här tråden ligger mera på ett språkligt plan. Det tycks råda viss begreppsförvirring på området plommon, och jag vill kunna sortera in tillvarons allehanda ting i olika fack men märker att det inte är så lätt just när det gäller plommonen. Och ju mer jag försöker ta reda på det här, desto mer förvirrat blir det.

Damassiner är min egen översättning från franskan av de plommon som odlas i Jura i Schweiz. Det görs ett brännvin också med samma namn: la damassine (det ordet lär ska vara härlett från den syriska huvudstaden Damaskus). Var det hör hemma artmässigt tvistar botanikerna om (plommonet alltså, inte brännvinet). En del menar att det är en helt egen art som sorteras in vid sidan om 'prunus domestica' och då skulle heta 'prunus institia', Damasträdet skulle också vara fader till - gissa vad - jo, mirabellen! Andra menar att det är underordnat 'prunus domestica' och då skulle heta 'prunus domestica ssp. institia', som väl är detsamma som krikon (?). Puh!

Var mirabellerna hör hemma någonstans vet jag alltså fortfarande inte, jag antar att de är underordnade 'prunus domestica' vid sidan om krikonen.
Johan.S
CITAT (myrtille @ 01-09-2006, 20:18)
Var mirabellerna hör hemma någonstans vet jag alltså fortfarande inte, jag antar att de är underordnade 'prunus domestica' vid sidan om krikonen.

Hej!
Själv tycker jag mig äntligen få rätsida på detta, med god hjälp av dig. wub.gif

Prunus spinosa (prunellier - slån).

Prunus cerasifera (prunier myrobolan/prunier-cerise - körsbärsplommon),

Prunus domestica (prunier - plommon) - Hybrid mellan de båda förstnämnda, bland annat följande undergrupper finns:

Prunus domestica ssp. domestica (Plommon)
Prunus domestica ssp insititia (krikon)
Prunus domestica ssp. syriaca (mirabeller)

Inga från Närke
CITAT (andersn @ 22-08-2006, 23:20)
Vi har ett kraftigväxande plommonträd med små, saftiga, söta, rödblåa frukter. Jag har försökt artbestämma trädet men det verkar inte passa in på någon plommonsort. Det verkar heller inte vara frågan om körsbärsplommon eftersom det inte finns några torn. Det hela är ett mysterium är det någon som känner igen frukten på fotot?

Låter som det är ett krikonträd de brukar ha taggar men jag är inte riktigt säker.
Johan.S
Tydligen är det så att:
Prunus domestica ssp. domestica = Sviskon
Prunus domestica ssp. syriaca = Mirabeller
Prunus domestica ssp. insititia = Krikon
Prunus domestica ssp. rotunda = Rundplommon

Till gruppen Sviskon hör tydligen bland andra Experimentalfältets Sviskon och Victoria.

Till gruppen Rundplommon hör förutom alla Reine Claude-sorterna, även bland annat Hackman, Ive, Jefferson, Ontario, Opal och Washington.

Allt detta enligt Svensk Kulturväxtdatabas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon