inglan
Hej!
Läst massa tips om mördarsnigelbekämpning här, har börjat kampen själv i sommar när jag sett de första här i min trädgård mad.gif

Men hur mycket jag än bekämpar undrar jag: Hur gör ni alla som har dom i trädgården?
Är det något man helt ska glömma att odla och vad gillar de inte? (Finns det något sådant?)
Nu menar jag mest vad gäller grönsaker, potatis mm, för perennerna har jag ju kvar förhoppningsvis!

Hälsningar Inglan smile.gif
christian_w
I en annan länk, 'Sniglar', har jag nämnt att de ljusbruna sniglar som finns ganska gott om i grannskapet och som jag tror är mördarsniglar och som kanske borde kallas as-sniglar eftersom de äter dödade sniglar, enligt mina iaktagelser sällan hittas på växterna

Jag börjar undra om de är nyttiga - jag inbillar mig att de kan ta kål på en del av de många mindre trädgårdssniglarna som tycks gilla jordgubbar ..
Men grannen hävdar att 'mördarsniglarna' ätit mycket på en del av hans blommor, särskilt de gula

Enligt vad jag tyckt mig se verkar inte äta på vinbärsbuskarna,
inte på rabarbern
inte på körsbärsträdet
inte på rhododendron

Inte heller på päronträdet men jag så en äta på ett nedfallet dåligt päron.

Kanske är de på rosorna

Så jag undrar hur farliga de är.

Sen är det en annan sak att det lär vara svårt för lekmannen att entydigt avgöra om det är fråga om mördarsniglar eller vanliga stora sniglar

Om Du vill döda dom klipper Du dom med en sekatör.
Eventuellt lägger Du liken på några ställen (där man kan se bra i mörkret) i trädgården - liken drar till sig sniglarna och faller offer vid nästa runda med saxen

Lycka till
christian_w
Håll också utkik efter snigeläggen
Signaturen Gossen Ruda skrev :

CITAT
Äggen är ca 4 mm, runda, lite halvgenomskinligt gulvita. Läggs alltid på undanskymda ställen som under stenar, plankor mm. Ingen risk att dom fastnar direkt men dom är lätta att få med sig av misstag. Småsniglar är ännu värre för dom kan finnas överallt.
christian_w
En granne ('grannen i Väster') som är mera bevandrad i zoologi än jag påstår att de stora sniglarna lever på ruttnande växtdelar och på döda exemplar av samma snigelart. Däremot äter de inte de (levande) mindre sniglarna.
Samma granne jagar mördarsniglarna för att han/hon tycker att de är äckliga...
Samtalet gav stöd åt min tro att de stora sniglarna inte är särdeles farliga för växterna .. men grusade förhoppningen att de tar hand om småsniglarna.

Slemmig allätare som kanske inte fördärvar så mycket. Vi har under augusti dödat 90 styck, varav 2 satt på vinbärsbuskar och 1 satt på en rosenbuske
[Källa till bild : pialotta i detta förum ]

Länk till Dr Janzons artikel om sniglar :http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/sniglar] ://http://www.nrm.se/utstallningarcosm...adjur/sniglar]

Men 'grannen i Öster' hävdar att sniglarna har tagit en del av hans blommor.

Och jag undrar vem som ätit av några av jordgubbarna. Var det smäsniglarna eller skatorna eller kanske t o m mördarsniglarna?
Akis
Hej,
Ett sent svar till dig.....
Förra året kunde vi inte gå ut på våra plattor utanför ytterdörren (ca 35kvm) utan att minst trampa ihjäl 2-4 sniglar i varje steg vi tog. Fruktansvärt äckligt!!!!!!!!!!!! sad.gif

Det är alla möjliga sorters sniglar i vår trädgård och i massor. Både med och utan skal (=hus), stora och små, bruna, svarta och fläckiga.

Förra året fick jag nog... jag köpte då ett medel som heter "Snigelfritt" Du kan köpa det i de flesta butiker där de säljer Weibulls sortiment. Det är små blå pellets som man strör ut runt om blommorna eller grönsakerna. Det ska inte vara skadligt för andra djur och inte heller växterna (om det nu skulle hamna lite på dem också) Sniglarna ÄLSKAR detta medel och äter mycket hellre det än dina blommor...... efter de ätit medlet så äter de aldrig mer. De kryper tillbaka till sitt bo och där dör de = du behöver inte springa och plocka upp en massa döda sniglar. sleep.gif

Det fungerar faktiskt väldigt bra. Vi har inte alls lika mycket sniglar här nu i år. Även om det fortfarande är väldigt många så är det i alla fall inte de brutala mängderna som det var förra året.

Lycka till!! biggrin.gif

//Akis
inglan
Tack för svaren jag fått, har inte varit inne här på ett tag nu.... wub.gif
....många sniglar att döda! biggrin.gif
Nej inte så farligt många än, men jag har lyckats bli uppskrämd av de som säger att det inte går att odla NÅT när de väl kommit in på tomten!:( Det är nog inte riktigt sant då, förstår jag, kanske särskilt som vi bor lite för oss själva och har diverse grönt och gott att äta i området runt tomten också.
Jag har sneglat på ett paket med "Snigelfritt" så sent som idag, men tyckte det var väl dyrt. Måste man sprida ut mycket och hur ofta? Vår tomt är stor..... unsure.gif
Dessutom tar de väl död på de mer harmlösa och framförallt till antalet i mer lagom mängd, svarta sniglarna sad.gif ......fast de är precis lika äcklig att trampa på, om man inte ser sig för wacko.gif och jag gillar att gå barfota....fortfarande, än är det liite sommar! sleep.gif

Har förresten klippt ner lite buskar som blivit för stora och där låg de äckliga kräken och gömde sig, så jag har iaf förstört lite gömställen närmast huset och rabatterna för dem!

Oboen
Sniglarna älskar dessa pellets o det blir inte då dyrt med tanke på att 1tsk räcker till ca 1 kvadrat meter. Strö bara ut där som du sett sniglarna, jag lovar det biter! Kom ihåg att hålla pelletsen lite fuktiga så sniglarna klarar av att mumsa dom i sig!
inglan
Tack för svaret, ska ta och köpa ett paket då. Jag vill ju kunna ha lite grönsaker i fortsättningen också!

Inglan smile.gif
Whiskuchi
Vinka hejdå till eventuell funkia (utom de som drar åt det blåa hållet, dem gillar de uppenbarligen inte) tongue.gif
Jubell
Jag har fört en idog kamp mot sniglar och lyckats hitta en metod som fungerar rimligt. Man kanske aldrig ska eller ens bör räkna med att få bort precis varenda en!

Jag samlar och dödar (klipper sönder och tar upp). Samtidigt går jag runt hela tomtgränsen med "snigelfritt" och kompletterar under buskar och kastar in i murspringor etc. Jag kan säga att jag hittar ofta sniglar under vinbärsbusken! Inte på busken dock.
Efter ett par dagar gör jag om proceduren och kompletterar där de ätit upp snigelgiftet. Jag försöker hälla ner giftet så att det inte ligger på bar backe. Fåglar kan sätta i sig detta har jag sett. Jag klipper och slänger fortfarande alla sniglar jag ser. Efter en vecka gör jag om allt igen. Sedan har jag i stort sett snigelfritt i 4 veckor, därefter är det dags för en ny omgång. Jag låter INTE mina döda sniglar ligga kvar eftersom det verkar som om de föredrar döda kroppar (proteinälskare?) framför döda växter. De lockas liksom dit. Kanske får man fler än man annars skulle ha haft? Rutten mat och frukt är också en favoritföda. Så, egentligen, förutom att de äter upp de växter man älskar mest, så gör de förstås lite nytta också. Men varför är de så MÅÅÅNGA!!!

Jag odlar mycket kryddväxter, Oregano, Timjan Salvia, Citronmeliss, Vinruta, Citronverbena och Mynta. Mynta är ju nästan ett ogräs men som blommar vackert tycker jag. Basilika undviker jag utomhus eftersom de är utsatta för snigelangrepp) och jag har också gräs och lavendel som favoriter. Dessa växter är inte lika populära hos snigelsläktet. Svårsmält förmodligen. Dahlior!! Är mina favoriter och jag vägrar att sluta med dessa även om sniglarna älskar dem. Snäckorna (med hus) är värst på dem! Jag får plocka helt enkelt.
Ja, detta är erfarenheter som jag har... Hälsar Jubell vid havet!
wub.gif
inglan
Tack för fler svar och bra att få veta lite om vad de tycker om och är mindre förtjusta i. Inte för att jag heller tänker ge upp mina dahlior och annat, men jag ska visst inte lägga energi till att så tagetes till våren och jag vet lite vad jag inte behöver lägga pengar på om jag får köplust på någon planta. Här är ju fortfarande sommar, och torrt!!! biggrin.gif Bra, för jag har inte sett en endaste snigel på flera dagar, annat än beskedliga svarta. sleep.gif

askar
Vi har massor, massor av åkersnigel i rabatterna idag.
Finns det något att göra nu... så att de inte återkommer nästa år?

Klimatet passar inte att odla kryddväxter.
jennycrona
har relativt gott om sniglar, de verkar trivas o frodas i den gamla stengärdsgården som omgärdar vår tomt. Men jag har ej hittat dem i vår rabatt som jag täckt med täckbark - trivs ej sniglarna i detta eller har jag bara haft otur när jag tittat?

Om sniglarna ej gillar täckbarken (gissar att det finns ngn som kanske kan det här inne?) så kan det kanske vara ett sätt att skydda vissa plantor?
Gisan
CITAT (christian_w @ 28-08-2006, 02:49)
En granne ('grannen i Väster') som är mera bevandrad i zoologi än jag påstår att de stora sniglarna lever på ruttnande växtdelar och på döda exemplar av samma snigelart. Däremot äter de inte de (levande) mindre sniglarna.
Samma granne jagar mördarsniglarna för att han/hon tycker att de är äckliga...
Samtalet gav stöd åt min tro att de stora sniglarna inte är särdeles farliga för växterna .. men grusade förhoppningen att de tar hand om småsniglarna.

Slemmig allätare som kanske inte fördärvar så mycket. Vi har under augusti dödat 90 styck, varav 2 satt på vinbärsbuskar och 1 satt på en rosenbuske
[Källa till bild : pialotta i detta förum ]

Länk till  Dr Janzons artikel om sniglar :http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/sniglar] ://http://www.nrm.se/utstallningarcosm...adjur/sniglar]

Men 'grannen i Öster' hävdar att sniglarna har tagit en del av hans blommor.

Och jag undrar vem som ätit av några av jordgubbarna. Var det smäsniglarna eller skatorna eller kanske t o m mördarsniglarna?

Hej!
Har hela mina plattor fulla utav såna sniglar som är på den lilla bilden. Dom kommer fram när det har regnat. Äckligt!!
Är det några sniglar som äter upp mina växter eller är de ofarliga?
Dom kommer i alla storlekar från ett par centimenter till en dec. wink.gif ohmy.gif
Jag klarar inte av att klippa dom, vad ska jag göra?? huh.gif
Gisan
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som åkersnigel och JA de tuggar på växter, det kan sitta många på en växt, tycker dock inte de gör så enormt stor skada på ex. perenner mer än lite hål men små nysatta sommarblommor och grönsaksplantor blir det en del skador på och för att inte tala om sallat där blir bladen ganska tuggade och de gömmer sig mellan bladen så man måste skölja supernoga.
mightyT
sniglarna verkar inte galet förtjusta i mangold, rödbetor, luktärt, dill... tycker annars att de verkar vilja äta det mesta. Använder snigelfritt regelbundet när jag odlar i Trosa, som tycks vara den sk mördarsnigelns älsklings tillhåll på jordklotet. Har tvingats sluta med kompost där eftersom de älskar att bo i denna. grrrrr. snigelfritt är ett måste om man vill ha trädgård i sådan miljö. effektivt och väl värt pengarna, men man måste vara ihärdig annars kryper dom fram när man vänder ryggen till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon