yogee
Hur vet jag när min paprika är mogen? är nybörjare med det här och jag hörde nånstans att om jag sätter något t.ex. rött nära min paprika så blir den röd ?? nån som har mera info om detta hur man skall ta sig till och vid vilket skede man skall göra detta, hoppas inte jag är ute för sent för vill ju hellre ha en röd än en grön paprika?

tack i förväg.
*Felix matte*
Min erfarenhet är att alla paprikor först är gröna och sedan om de får
sitta kvar, efterhand ändrar färg till röd.... detta oavsett vilken färg paprikan hade
som du tog frön ur.
Eva 33c
CITAT
hörde nånstans att om jag sätter något t.ex. rött nära min paprika så blir den röd ??

Paprikans färg som mogen bestäms av anlagen i fröet. Du kan inte påverka den utifrån. En omogen paprika är grön, sedan kan den ha lite olika färg som mogen. Röd, gul eller orange är vanligast, men även violett, vitt och svart förekommer.
smile.gif
Alexander-VG-zon3
det beror ppå vilken sort med har du köpt en gulsort så bler den grön,svart-lila,gul har du en rödsort så bler den grön-lila-svart-röd oftast bler det så . sen så om man vill kan man skörda pariikan grön om man vill det men det bler någ oftast goare om man väntar tills den är mogen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon