surren
Hallå!

Jag beställde hem frön till mammutträd (Sequoiadendron giganteum) och nu jag har fått dom. Dom blir ju super stora och jag bor i en lägenhet men de står att det "går bra att odla som bonsai" Behöver man göra nåt speciellt för att det ska bli ett bonsai träd eller räknas det som det medans trädet är litet? Förklara för mig =))

Tack!
kristerh
Det finns vissa regler för hur man ska göra ett bonsaiträd, man ska linda grenarna med koppartråd eller aluminiumtråd, klippa rötterna mm, men om du ska odla från ett frö kan du glömma att göra det till en bonsai det tar många år innan stammen är tillräckligt grov, meningen med ett bonsaiträd är att det ska se gammalt ut fast det kanske inte är lika gammalt som ett träd ute i naturen.
surren
hehe jo har läst på lite om bonsai nu men visst måste de gå att odla frön ett frö? :s
kristerh
Det är klart du kan göra en bonsai av en fröplanta, men det blir ingen bonsai av sig själv, och det tar måånga år innan den är stor nog att "tuktas"
Anders zon 1
Nja, det tar nog inte många år innan ett frösått mammutträd blir stort nog att tuktas. Det växer otroligt snabbt när det väl fått upp farten. Tror snarare att det kan bli problem att hålla det i lagom storlek. Inte för att jag har någon erfarenhet av bonsaiodling men jag kan tänka mig att det är en fördel att börja med en fröplanta som man redan tidigt kan börja tukta och anpassa till livet i en liten kruka. Är nog svårare att få till en större planta som "bott" rymligt tidigare. Sedan kommer det förmodligen att krävas många år av tuktande innan det blir ett fint bonsaiträd. Kan tillägga att mammutträd behöver övervintra svalt och ljust och förmodligen inte klarar vintern i en uppvärmd lägenhet.
Alexander-VG-zon3
härdig ner till ca -23c . så om du kan ha den på en balkong så är det bättre som vinterförvaring som anders sa så kna den någ inte övervintra inne så bra . men om du har balkong sätt den där och eventuellt skydda den .

sen vet jag inte hur stora dom bler i krukor om dom håller sig mindre . för jjag tror det kan ta en tid inann det bler ett gigantiskt träd
kristerh
CITAT (Anders zon 1 @ 24-08-2006, 00:44)
jag kan tänka mig att det är en fördel att börja med en fröplanta som man redan tidigt kan börja tukta och anpassa till livet i en liten kruka.

visst är det det, men man bör inte ha en för liten kruka i början, då växer de alldeles för sakta.
surren
Jo balkong har jag ju så den kan ju stå ute! Vad menar du med att jag ska skydda den smile.gif?
Alexander-VG-zon3
CITAT (surren @ 24-08-2006, 21:05)
Jo balkong har jag ju så den kan ju stå ute! Vad menar du med att jag ska skydda den smile.gif?

om din balkong får en temp på -25c så dör trädet får din balkong -20c så kna trädet dö . blåser det så är det kkankse -30c i vinden som exempel .
så när det börjar gå ner mot en temp på -15cså kan du vira in plantan/trädet med några lager fiberduk plus eventuellt frigolit runt om krukan
surren
CITAT (flaxss @ 24-08-2006, 22:13)
CITAT (surren @ 24-08-2006, 21:05)

om din balkong får en temp på -25c så dör trädet får din balkong -20c så kna trädet dö . blåser det så är det kkankse -30c i vinden som exempel .
så när det börjar gå ner mot en temp på -15cså kan du vira in plantan/trädet med några lager fiberduk plus eventuellt frigolit runt om krukan

Jahaa på de viset smile.gif Tack det ska jag komma ihåg!

Men borde jag ha det ute från första början eller kan det stå inne tills det blir kallt?
Alexander-VG-zon3
det är en ute växt mer eller mindre . så när den har fått en tillväxt på ca 10-15cm sätter du ut plantorna och sen låter du vara ute skyddar dom mer när dom är små . så när dom är små så sätter du plantorna mothusväggen och sätter över en frigolit låda över dom eller nåt liknade . sen när dom bler äldre å härdade så behöver dom mindre skkydd och när dom är större så kna dom någ ta -20 utan skydd vind stilla då . men under deras tid hadde jag tat på skyddet när dom är små redan vid -10c -13c . när den har blivit en större planta så skyddar du det vid -15c -17c sen när det är ett mindre träd skyddar du det vid -20c och under -23c .
lycka till med den
Big Gardener
CITAT (surren @ 25-08-2006, 08:34)
så när det börjar gå ner  mot en temp på -15cså kan du vira in plantan/trädet med några lager fiberduk plus eventuellt frigolit runt  om krukan

Men borde jag ha det ute från första början eller kan det stå inne tills det blir kallt?

Du måste skydda krukan betydligt tidigare än så. Bara för att det står att en planta "klarar" ned till en viss temperatur betyder inte det att du kan vänta med att vira in krukan innan luften når den temperaturen. Angivelser på att en planta klarar si och så många minusgrader är oftst en väldigt grov uppskattning av vad plantans ovanjordiska delar klarar. Däremot är rötterna det allra känsligaste på plantan och ska du övervintra en sådan planta på en balkong är det viktigt att skydda krukan så fort det blir minusgrader. Väntar du tills det blir -15 grader är det troligtvis försent.

Man får tänka på att naturligt står växten med skyddande jord omkring rötterna. I en kruka är rötterna nästan helt oisolerade och fryser tillbaka snabbt vid låga temperaturer. En riktigt isolerad vinterkruka med frigolit eller liknande är ett måste i alla lägen då du ska övervintra en vintervilande planta ute oavsett yttertemperaturen. Att dessutom skydda de ovanjordiska delarna från stark sol och hårda vindar är viktigt, speciellt som Sequoadendrum giganteum är en vintergrön planta.

När du ska ställa ut den är en bra fråga, men det naturligaste är att börja så tidigt som möjligt så att övergången från hög till lägre temparaturer kommer så långsamt som möjligt. Går du från innetemperatur till kallt väldigt snabbt kan omställningen döda växten direkt. En liten, nyutsprungen fröplanta är dessutom extra känslig. Då är det bättre med en kortare, svalare viloperiod där man långsamt härdar plantan för vintern, låter den står en kort tid och därefter långsamt avhärdar den. Man måste ju inte lägga vintervilan så att den inträffar precis under vintern utan man kan också lägga den på vårvintern då ytterylan inte är så väldigt stor men ändå tillräcklig för att plantan ska få sin viloperiod.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 27-08-2006, 12:02)
CITAT (surren @ 25-08-2006, 08:34)
så när det börjar gå ner  mot en temp på -15cså kan du vira in plantan/trädet med några lager fiberduk plus eventuellt frigolit runt  om krukan

Du måste skydda krukan betydligt tidigare än så. Bara för att det står att en planta "klarar" ned till en viss temperatur betyder inte det att du kan vänta med att vira in krukan innan luften når den temperaturen. Angivelser på att en planta klarar si och så många minusgrader är oftst en väldigt grov uppskattning av vad plantans ovanjordiska delar klarar. Däremot är rötterna det allra känsligaste på plantan och ska du övervintra en sådan planta på en balkong är det viktigt att skydda krukan så fort det blir minusgrader. Väntar du tills det blir -15 grader är det troligtvis försent.

Man får tänka på att naturligt står växten med skyddande jord omkring rötterna. I en kruka är rötterna nästan helt oisolerade och fryser tillbaka snabbt vid låga temperaturer. En riktigt isolerad vinterkruka med frigolit eller liknande är ett måste i alla lägen då du ska övervintra en vintervilande planta ute oavsett yttertemperaturen. Att dessutom skydda de ovanjordiska delarna från stark sol och hårda vindar är viktigt, speciellt som Sequoadendrum giganteum är en vintergrön planta.

När du ska ställa ut den är en bra fråga, men det naturligaste är att börja så tidigt som möjligt så att övergången från hög till lägre temparaturer kommer så långsamt som möjligt. Går du från innetemperatur till kallt väldigt snabbt kan omställningen döda växten direkt. En liten, nyutsprungen fröplanta är dessutom extra känslig. Då är det bättre med en kortare, svalare viloperiod där man långsamt härdar plantan för vintern, låter den står en kort tid och därefter långsamt avhärdar den. Man måste ju inte lägga vintervilan så att den inträffar precis under vintern utan man kan också lägga den på vårvintern då ytterylan inte är så väldigt stor men ändå tillräcklig för att plantan ska få sin viloperiod.

imed växten är rätt så härdig ner till ca-20c -23c så är det inge större problem . utan man kan gott å väl börja skydda den vid -10 c -13c utan att dne tar större skada sen från en liten planta på ca 10cm hög kan du sätta ut nu

så jag hadde satt den vid väggen på vintern skyddat den vid -10c ca och satt runt frigolit vid krukan som jag sa inann .

det som den därimot är känslig för är vindar imed den gillar vsalt klimat och klara låga tempertaurer och är en barrväxt så är inte tempen så vitigaste utan vinden på vintern och då eventuellt solen
Big Gardener
Jag köper inte det resonemanget. När temperaturen är låg kommer krukan att frysa om den står oskyddat. Dessutom, ju mindre kruka desto fortare fryser den också. Rötter är dessutom känsligare än ovanjordiska delar och om jag ska ta ett exempel så kan man jämföra med äpple vars rötter man har forskat på ut och in. Om man bortser från sorter och räknar grovt kan man säga att de ovanjordiska delarna klarar mycket låga temperaturer ned till -40 och t.o.m. lägre temperaturer under kortare perioder. Äppelträdets rötter är deremot mycket känsligare och klarar endast temperaturer på runt -5 innan de börjar dö av. Även rotklumpen i en oskyddad ytterkruka som står ute under låga temperaturer kommer efter ett tag att anta en liknande temperatur som omgivande luft.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 27-08-2006, 15:07)
Jag köper inte det resonemanget. När temperaturen är låg kommer krukan att frysa om den står oskyddat. Dessutom, ju mindre kruka desto fortare fryser den också. Rötter är dessutom känsligare än ovanjordiska delar och om jag ska ta ett exempel så kan man jämföra med äpple vars rötter man har forskat på ut och in. Om man bortser från sorter och räknar grovt kan man säga att de ovanjordiska delarna klarar mycket låga temperaturer ned till -40 och t.o.m. lägre temperaturer under kortare perioder. Äppelträdets rötter är deremot mycket känsligare och klarar endast temperaturer på runt -5 innan de börjar dö av. Även rotklumpen i en oskyddad ytterkruka som står ute under låga temperaturer kommer efter ett tag att anta en liknande temperatur som omgivande luft.

men det är därför man ska skydda krukan med frigolit sen skyddar man trädet när det går ner mot -10c elelr -15c wub.gif

även så kan man sätta ner den lilla krukan i en stor kruka fylld med jord och sen lägga ppå frigolit utan för . då skyddar frigoliten även sen då storlekn på krukan gör röttern mindre sårbara
Big Gardener
Men det var inte riktigt så du skrev innan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 27-08-2006, 16:14)
Men det var inte riktigt så du skrev innan.

jag skrev att man skulle ha frigolit på krukan men frigoliten kna man någ med sätta på vid -10c eller -5c som du skrev inann så är det bättre att kankse ha på det inann -10c jag hadde själv varit mer tuff mot den
surren
Tackar för svaren Gardener och flaxss smile.gif

Jag bestämmde mig för att så i 2 olika krukor, och båda står utomhus på balkongen nu och där får dom nog stå hela vintern, eller så kanske jag tar in en och ställer ut den på vårvintern som Big G sa. Jag tvivlar på att de blir mer än 20- på min balkong. Men jag ska skydda dom så gott de går ändå, och de skadar väll inte att fixa skyddet rätt tidigt.

Vart finns det fiberduk att köpa?

Riktig isolering som man har i väggar borde väll vara bäst om man vill köpa de?

Och ska jag skydda överdelan på krukan också (där man vattnar) eller räcker det runtomkring?

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon