Jan af Lisö
Jag undrar hur djupt ner i jorden går granens rötter ?? Jag har en stor gran utanför min trädgård och hade tänkt gräva ner en "rotbarriär? Men hur djupt ner måste jag komma ?? Och hur långt från granen går detss rötter ??
mulle
Jag hade några gamla (78 år) granar som jag för några år sedan blev tvungen att fälla. Jag tycker att jag fortfrande stöter på deras rötter lite överallt...
Däremot ligger rötterna inte så djupt, max 70cm kanske.
Men jag antar att det kan variera kraftigt beroende på de förhållanden som granen växer i.
Mulle
Gossen Ruda
Granen har normalt inga djuprötter vilket också är orsaken till att den så lätt blåser omkull. Men det varierar med jordmånen som mulle skriver. Djup fin jord betyder djupa rötter, tunt jordlager på morän betyder bara ytrötter är min erfarenhet.
Jan af Lisö
Jag har ca 20-30 cm matjord och under den lera. Kan jag anta att rötterna håller sig inom de översta 50 cm eller borde jag gräva djupare? Det är ett tufft jobb att gräva i leran !!!
Hannele
CITAT (Jan af Lisö @ 23-08-2006, 11:08)
Jag har en stor gran utanför min trädgård och hade tänkt gräva ner en "rotbarriär?

Vaffö då då?
Jan af Lisö
Idag harv jag skräpupplaga där i trädgården, den skall rensas och jag hade tänkt plantera en magnolia där. Då vill jag inte att granen snor allt vatten och näring.
Gossen Ruda
Tror inte att rötterna går ner i leran så en halvmeter funkar säkert.
Hannele
CITAT (Jan af Lisö @ 25-08-2006, 09:18)
jag hade tänkt plantera en magnolia där. Då vill jag inte att granen snor allt vatten och näring.

Magnolia har väldigt ytliga rötter, så det är nog inga problem.
MB1965
rotvältan en bit härifrån ( 20-30cm åker med lera under) är ungefär 0,6m tjock där den är grövst.

Rotbarriären är en bra idé. En halvmeter hjälper säkert. Fast du tar inte bort för mycket av granens rötter, trist om den välter wink.gif

Vad skall du ha för magnolia där ?
Jan af Lisö
Nej, det blir nog i granens periferi. Men granen (en bamsing) skulle annars kanske gilla min "välgödslade" magnolia. Magnolian vill jag inte plantera för nära granen heller pga av skuggan och granen kommer att stå N om magnolian.

Med största sannolikhet blir det en 'Daybreak där. Har en 'Sunsation' inte långt därifrån och vill då ha en magnolia med "pelarliknande" växtsätt så att de får plats - det är inte så mycket plats i ett hörn av trädgården.

Har nyligen beställt 3 magnolior från magnoliastore.com för leverans i april:
- 'Daybreak'
- 'Pegasus'
- 'Blushing Belle'

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Synd att det är så långt kvar till våren.....
MB1965
Riktigt riktigt trevliga val. Vilken storlek? 50cm ?
Jan af Lisö
Kommer från magnoliastore.com, så jag antar att det blir mellan 30 och 50 cm. Min första beställning därifrån.
Cilla
CITAT (Jan af Lisö @ 23-08-2006, 11:08)
Jag undrar hur djupt ner i jorden går granens rötter ?? Jag har en stor gran utanför min trädgård och hade tänkt gräva ner en "rotbarriär? Men hur djupt ner måste jag komma ?? Och hur långt från granen går detss rötter ??

Ju mer jag studerar trädens rötter, desto mindre tvärsäkra svar kan jag ge på just sådana här frågor. Kom just från en internationell konferens som behandlade detta, och helt klart är att trädens rötter söker sig där det finns syre och näring, ganska oberoende av art.

De flesta träd har pålrot som unga, som sedan kommer att spela mindre roll för att sedan försvinna. Men om det inte finns syre, näring och utrymme i det ytliga jord skikt de normalt sedan söker sig så kan de söka näring många meter ned i marken. ormalt finns det dock bättre av den varan i ett ytligt skikt, och rötterna sträcker sig många meter ut från stammen - exempel på 70 meter har uppvisats... Däremot brukar man hålla sig till 1-2 meter utanför trädets krona när man ska skydda träds rotsystem. Men med gran gäller det nog att sträcka sig bra mycket längre ut än sidogrenarna.

Jag har en känsla av att en meter djupa rotbarriärer är ett minimum om man på den sida man inte vill att träden ska gå pysslar om jorden genom att luckra, gödsla och ibland vattna. Men inte heller det räcker alltid eller för evigt. Däremot har jag själv gjort ett antal planteringar i granars rotområde och tycker inte att rötterna tagit allt ur den jord som jag velat ha för annat. Flertalet odlingar kan nog samexistera med granrötter. Svårare är det att samexistera med skuggan som granar skapar, och den ganska kompakta jord som skapas i närheten av gran.

Har någon annan helt annorlunda erfarenheter är jag helt klart intresserad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon