CITAT (Jan af Lisö @ 23-08-2006, 11:08)
Jag undrar hur djupt ner i jorden går granens rötter ?? Jag har en stor gran utanför min trädgård och hade tänkt gräva ner en "rotbarriär? Men hur djupt ner måste jag komma ?? Och hur långt från granen går detss rötter ??
Ju mer jag studerar trädens rötter, desto mindre tvärsäkra svar kan jag ge på just sådana här frågor. Kom just från en internationell konferens som behandlade detta, och helt klart är att trädens rötter söker sig där det finns syre och näring, ganska oberoende av art.
De flesta träd har pålrot som unga, som sedan kommer att spela mindre roll för att sedan försvinna. Men om det inte finns syre, näring och utrymme i det ytliga jord skikt de normalt sedan söker sig så kan de söka näring många meter ned i marken. ormalt finns det dock bättre av den varan i ett ytligt skikt, och rötterna sträcker sig många meter ut från stammen - exempel på 70 meter har uppvisats... Däremot brukar man hålla sig till 1-2 meter utanför trädets krona när man ska skydda träds rotsystem. Men med gran gäller det nog att sträcka sig bra mycket längre ut än sidogrenarna.
Jag har en känsla av att en meter djupa rotbarriärer är ett minimum om man på den sida man inte vill att träden ska gå pysslar om jorden genom att luckra, gödsla och ibland vattna. Men inte heller det räcker alltid eller för evigt. Däremot har jag själv gjort ett antal planteringar i granars rotområde och tycker inte att rötterna tagit allt ur den jord som jag velat ha för annat. Flertalet odlingar kan nog samexistera med granrötter. Svårare är det att samexistera med skuggan som granar skapar, och den ganska kompakta jord som skapas i närheten av gran.
Har någon annan helt annorlunda erfarenheter är jag helt klart intresserad!