|
tiagirl
23-08-2006, 10:10
Bland alla dessa solrosor som dök upp(jättefint!!)under och runt omkring fågelmatsställena dök det upp gissningsvis hampa i någon form. Dom som växte upp längs med vägen ryckte jag bort för annars hade väl någon anmält oss kanske för det ser verkligen ut som cannabis!  Till saken. Dom har växt enormt och har stammar i omkrets på 3-5 cm och är höga och helt gröna, verkligen snyggt emellan alla mina solrosor och jag vill ha det så i fortsättningen!!!!!!!!!! Men det händer inget, verkar inte komma några blommor eller så. Hur får jag flera såvida jag inte luskar ut i vinterns fågelmatspåsar vilka som är hampafröer. Jag tror det är hampa alltså. Från min fotosida
kerstin z5-6
23-08-2006, 12:03
Ordet cannabis betyder hampa på latin.. Industrihampa har en låg halt THC och används mest till fibertillverkning -hampa i fågelfröform-enbart hampafrö alltså , finns att köpa på påse tex Granngården
Eftersom det är blommande hampa som är intressant ur drogsynvinkel kanske du ska vara nöjd med att de inte blommar alls -blommorna är inte särskilt uppseendeväckande heller ..
Ja, det var verkligen en tjusig planta, jag kör förbi två stora fält med hampa på väg till jobbet och jag tycker dom är mycket vackra ... men se upp så att du inte har nån skvallrig granne som ringer polisen. Hampan är en tvåbyggare, det innebär att det behövs både hanplanta och honplanta för att det skall kunna bli några frön. Fröna känner du lätt igen i fågelfröpåsen, dom är "äggformade", ca 3mm och kan variera lite i färg från ganska ljust grönbrun till nästan svart, dom är ofta lite spräckliga också.  Men, var medveten om att det är olagligt att odla denna vackra växt, det gäller även för "fågelfröhampa" utan narkotisk effekt.
tiagirl
23-08-2006, 12:57
CITAT (Gurkan @ 23-08-2006, 13:16) Ja, det var verkligen en tjusig planta, jag kör förbi två stora fält med hampa på väg till jobbet och jag tycker dom är mycket vackra ... men se upp så att du inte har nån skvallrig granne som ringer polisen.
Hampan är en tvåbyggare, det innebär att det behövs både hanplanta och honplanta för att det skall kunna bli några frön. Fröna känner du lätt igen i fågelfröpåsen, dom är "äggformade", ca 3mm och kan variera lite i färg från ganska ljust grönbrun till nästan svart, dom är ofta lite spräckliga också.
Men, var medveten om att det är olagligt att odla denna vackra växt, det gäller även för "fågelfröhampa" utan narkotisk effekt.  Olagligt??? Hoppsan!! Som sagt...det är ju spår av fågelmat ju. Trodde inte det var något som man kunde använda till sånt där...då är väl alla mina spikisar och trumpeter värre!!! Men vad är det på dom där fälten till för då? Om det är olagligt menar jag.
tiagirl
23-08-2006, 12:59
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-08-2006, 13:03) Ordet cannabis betyder hampa på latin.. Industrihampa har en låg halt THC och används mest till fibertillverkning -hampa i fågelfröform-enbart hampafrö alltså , finns att köpa på påse tex Granngården
Eftersom det är blommande hampa som är intressant ur drogsynvinkel kanse du ska vara nöjd med att de inte blommar alls -blommorna är inte särskilt uppseendeväckande heller .. Fick ju svar att det dessutom var olagligt...  Men om det finns så lätt att köpa på påse behöver jag inga blommor ju!!! Fast om jag ska våga mig på att så nästa år vet jag inte om jag vågar....
CITAT (tiagirl @ 23-08-2006, 13:57)  Olagligt??? Hoppsan!! Som sagt...det är ju spår av fågelmat ju. Trodde inte det var något som man kunde använda till sånt där...då är väl alla mina spikisar och trumpeter värre!!! Men vad är det på dom där fälten till för då? Om det är olagligt menar jag. Det som odlas här kallas ofta för industrihampa och får bara odlas om man har tillstånd och det är inte helt enkelt att få tillstånd för det och definitivt inget som en privatperson kan få. Hampa odlas i Sverige mestadels för produktion av fiberråvara som använd till textil, tågvirke/snöre, papper, isoleringsmaterial m.m.. Längre söderut odlas hampa också för frönas skull, dels fågelfröna du köper och dels för att göra olja av. Svenska bönder har fått kämpa rättsligt under många år för att få möjlighet att odla industrihampa, inom EU är det mindre problematiskt . Dina spikklubbor och änglar är betydligt giftigare än hampa men inte olagliga. Industrihampa och "knarkhampa" kan inte skiljas åt med blotta ögat, det är alltså svårt att avgöra vad det är du odlar utan att skicka det på analys. Antar att det är bakgrunden till att alla hampa är olaglig att odla utan tillstånd.
kerstin z5-6
23-08-2006, 18:04
Det finns ju så mycket annat snyggt till solrosor -rostflockel tex eller varför inte  Eupatorium cannabinum-blir höga och har samma blad som dina nuvarande plantor därav namnet hampflockel
Whiskuchi
23-08-2006, 18:34
CITAT (tiagirl @ 23-08-2006, 13:59) CITAT (kerstin z5-6 @ 23-08-2006, 13:03) Ordet cannabis betyder hampa på latin.. Industrihampa har en låg halt THC och används mest till fibertillverkning -hampa i fågelfröform-enbart hampafrö alltså , finns att köpa på påse tex Granngården
Eftersom det är blommande hampa som är intressant ur drogsynvinkel kanse du ska vara nöjd med att de inte blommar alls -blommorna är inte särskilt uppseendeväckande heller .. Fick ju svar att det dessutom var olagligt...  Men om det finns så lätt att köpa på påse behöver jag inga blommor ju!!! Fast om jag ska våga mig på att så nästa år vet jag inte om jag vågar.... Annars kan du ju så det nästa år, och om någon klagar kan du säga att det är självsått (självsådde det sig i år kan det ju göra det nästa år också..?). Och om de gnäller ännu mer får du väl rycka upp det och kasta det då. (tror för övrigt inte att personer som odlar för narkotikaframställning sår sin hampa fullt synligt som underplantering till solrosor  )
Det växer hampa i hela min trädgård efter vinterns fågelmatning...  Jag låter dem vara och om någon anmäler mig för olaga hampaodling får jag väl rensa då...... Jag tycker de är fina!
Maria i Helsingborg
23-08-2006, 19:08
DET tycker jag också, sollan, skicka mig lite frö  .......pip pip
tiagirl
27-08-2006, 08:46
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-08-2006, 19:04) Det finns ju så mycket annat snyggt till solrosor -rostflockel tex eller varför inte Eupatorium cannabinum-blir höga och har samma blad som dina nuvarande plantor därav namnet hampflockel  Sökt lite på Eupatorium cannabinum den nu bla men det är ju blommor på...det vill jag ju inte ha!  Så såg jag att just den E C blev bara en meter hög? Det var ju så perfekt med det här stora grönbladiga. Tror jag ska slänga ut lite såna hampa fröer iaf för jag ser ju framför mig hur fint de tkommer bli!! Så lägger jag till lite havre här å var med så ser det kanske lite oskyldigare ut! För det har jag ju varit dessto nitiskare och dragit upp hela sommaren!!! Komposten är så överfull sen förra året så den har vi inte rört, och den är rätt snygg faktiskt nu!!! Potatis, prydnadspumpor(som nu gått vidare och trasslat fast min cykel  )havre, hampa, solrosor som växer åt alla håll och kanter!!!
Monarda
27-08-2006, 15:34
Den här lilla söta odlingen har mina vänner småfåglarna sått åt mig. Skulle aldrig falla mig in att rensa bort den. Hur är det föresten med andra EU-länder, är det förbjudet att odla där också. Tänker närmast på Nederländerna och deras liberala syn på droger?
foolishRice
27-08-2006, 19:36
 Vad är det egentligen för fågelfröblandning ni använder ?!
Maria i Helsingborg
27-08-2006, 19:56
CITAT (foolishRice @ 27-08-2006, 20:36)  Vad är det egentligen för fågelfröblandning ni använder ?!  Surely for "birds that wanna fly high in the sky"! *skojar bara*
Biggan_
27-08-2006, 21:40
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-08-2006, 20:56) CITAT (foolishRice @ 27-08-2006, 20:36)  Vad är det egentligen för fågelfröblandning ni använder ?!  Surely for "birds that wanna fly high in the sky"! *skojar bara*
Christoffer
28-08-2006, 08:14
Hampafrön finns i många fågelblandningar i 1kg-påsar, oftast i vanliga matvarubutiker som tex Ica, även outblandade med andra frön, finns ibland i lösvikt i djuraffärer och i vissa hälsokostbutiker i små påsar för nyttighetens skull, då dessa frön faktiskt är väldigt nyttiga och smakar gott. På hälsokosten har jag tom blivit rekommenderad att grodda dem (men inte odla dem). Nu har det dessutom kommit chokladkakor med krossade hampafrön i, och i saluhallen kommer det då och då in "hemp seedling bread". I en kosmetikabutik har jag dessutom sett att de använder hampfröolja i några av sina kosmetikaprodukter och själv tar jag en hutt hampfröolja varje morgon för hälsans skull.
Och givetvis innehåller inte fröna THC, men många andra nyttigheter som fleromättade fettsyror, gammalinolensyra m.m.
dagens ExpressenBra att våra tappra konstaplar har nåt vettigt att göra om dagarna ... eller ...
tiagirl
06-09-2006, 19:57
CITAT (Gurkan @ 06-09-2006, 20:36) dagens ExpressenBra att våra tappra konstaplar har nåt vettigt att göra om dagarna ... eller ...  Herrejösses....det är då för väl att dom inte kör förbi här så ofta då!!! Då skulle dom få å göra!  Häromdagen planterade jag om en hög ful kaktus och plockade in en sådan så nu odlar jag dom inne med!!! Tror det är bättre krut i mina värktabletter faktiskt.
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-08-2006, 20:56) CITAT (foolishRice @ 27-08-2006, 20:36)  Vad är det egentligen för fågelfröblandning ni använder ?!  Surely for "birds that wanna fly high in the sky"! *skojar bara* Fniss,fniss Jag minns en socialchef (jag jobbade i kriminalvården då)..som blev helt hysterisk när jag berättade att jag hade fågelsådd hampa i balkonglådorna..ETT ALLVARLIGT BROTT!!!!
Sploonge
12-02-2008, 20:53
Jo det är en fin art det där. Synd som sagt att de är olagliga att odla. Jag köpte förra året en fågelfrö påse på Coop för 29kr. Såg sen att det var "hamp-frön". Fåglarna är helt galna i fröna iallafall Men vadå, kan snuten verkligen sätta dit en för att nån fågel har tappat ett frö i en rabatt? Det tror jag knappast. Måste ju vara hur vanligt som helst. Läste att dom kan bli 4 meter höga!!!!!!! Dock säkert inte i sverige.
Cassiopeia
13-02-2008, 09:47
Man kan visst få tillstånd som privatperson att odla hampa. Min svåger har nämligen haft provodlingar, med tillstånd. Jag tycker du ska låta det växa, om någon mot förmodan skulle anmäla det så får du väl säga som det är, att det är rester efter fågelmatning och att du tyckte det var fint. Du får ju inte fängelse precis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|