amaira
Ja, ett riktigt småkryp är det, går knappt att se hur det ser ut med blotta ögat. Inget bra foto heller, den är ju inte stor.

Det är den tredje jag finner på någon vecka, i mitt sovrum. Den här på golvet, de andra bland ett par kartonger. Har fotat den i en plastbytta.

Den ser ut som en liten kräfta vid första påseendet. Men då tar jag fel på vad som är bak och vad som är fram. Vid andra påseendet ser det absolut ut som en liten spindel. Men på fotot syns tydligt att det är en insekt som bara har sex ben.

Här springer den på mitt pekfinger, med baken mot kameran:

Ett par långa smala antenner skymtar också.

Ja, det är inte lätt att se. Den är på väg åt vänster på alla mina bilder.
Det ser också ut som om den draperat sig i små pyttesandkorn, eller annat smått skräp, som om den skydds-gömmer sig så. Men jag har ingen aning, kan inte se alls.

Någon som klarar att lösa mysteriet??? unsure.gif
kristerh
har du inte dammsugit i sovrummet eftersom du har dammiga spindlar där wink.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
I den här tråden pratar Oldwolfie om skogsskorpion. Kan ju vara nåt sånt du hittat? unsure.gif För inte är det väl en sån som på min bild?
Gossen Ruda
Ahhh, en äkta dammråtta. Kan sen tillväxa i storlek om dom rätta betingelserna finnes. Mycket sällsynt och rödlistad sen dammsugarna blev vanliga.

Nån som trodde på det? rolleyes.gif laugh.gif

Nej, jag bara skojar. Det är larven till ett rovstinkfly som kallas smutsstinkfly, Reduvius personatus. Den förekommer vanligtvis i och omkring bostäder där den jagar vägglöss, boklöss, småflugor, silverfiskar mm. Larven brukar maskera sig med hjälp av damm. Den vuxna insekten kan ibland sticka människor men är normalt inte blodsugare. Den vuxna insekten kan dessutom stridulera, dvs frambringa ljud genom att gnida sugsnabeln mot bröstet. Den är sällsynt så jag vet inte om jag rekommenderar städning. rolleyes.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2006, 17:50)
Den är sällsynt så jag vet inte om jag rekommenderar städning.  rolleyes.gif

Här städas inga småkryp bort!!! mad.gif Det trodde jag alla visste vid det här laget rolleyes.gif

"Äkta dammråtta", det var ett gulligt svar som jag gärna trott på wub.gif

Jag räddade den från dammsugaren biggrin.gif , hann få syn på den. Tyckte den var så söt och ovanlig att jag inte hade hjärta att ... osv.

Jag ska lyssna extra noga om jag hör någon gnida sugsnabeln mot bröstet på nätterna! Eller, är det på dagarna jag ska lyssna kanske? Jag lyssnar dygnet runt då, för säkerhets skull laugh.gif

Sååå roligt att ha ett sällsynt pytte-djur (till och med mindre än mina möss sleep.gif ) i mitt hus, ja till och med i sovrummet. Men några vägg- eller boklöss har jag inte. Behöver jag skaffa det? Så den får ordenligt med mat?

(förtydligande, eftersom det kan vara svårt att veta när det gäller mig: det sista var ett skämt!)

Småflugor och silverfiskar har jag däremot, hoppas några klarar sig wub.gif .

"Smuts-stink-fly"! mad.gif Vilket namn detta vackra djur fått! Liksom de mer vanliga stinksländorna, som är så oerhört vackra med sina gröna vingar och guldfärgade ögon. Guldögonslända som de också kallas passar mycket bättre! wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon